کریمی با اشاره به اهمیت جایگاه معلم در جامعه گفت: معلم کارمند اداری نیست.

معلم کارمند اداری نیستبه گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، فرهاد کریمی دبیر کمیته علمی نکوداشت یکصد سال تربیت معلم در ایران در همایش یکصدمین سالگرد تربیت معلم که در مرکز همایش‌های صدا و سیما برگزار شد، اظهار کرد: انتقال فرهنگ و تمدن‌سازی و تعلیم و تربیت موثر بدون اتکا به معلمان، موثر نیست و در واقع این قشر کانون و محور جوشان تمدن‌سازی هستند.

وی ادامه داد: برای دارابودن نظام مطلوب تربیت معلم مستلزم نگاه به گذشته، با در نظر گرفتن افق‌های متعالی هستیم و اکنون اکنون نظام آموزشی کشور آستین همت بالا زده  تغییر اساسی در ارکان آموزشی را مورد مورد توجه قرار داده است که در این مسیر لازم است تاریخچه صدساله تربیت معلم مورد توجه است.

کریمی با اشاره به اینکه  آموخته‌های پیشینیان را باید برای بهبود تربیت معلم به کار بگیریم، بیان کرد: مختصات آینده را در مبانی نظری سند تحول بنیادین و اسناد بالادستی به خوبی ترسیم شده است.

دبیرکمیته علمی نکوداشت یکصد سال تربیت معلم در ایران گفت: معلم مولد سرمایه اجتماعی و نباید آن را کارمند اداری بدانیم؛  این حرفه شخصیتی علمی و تربیتی است و در این راستا نقش او ادامه راه انبیا و اولیا است.

وی ادامه داد: معلم، عالمی داناست که وظیفه مشورت، بازخورد دادن و تربیت متربیان را برای بسط و توسعه ظرفیت‌های وجودی بر عهده دارد و با این نگاه از معلم قاعدتا باید با تربیت معلم متعالی رو به رو باشیم.

کریمی با اشاره به همکاری پژوهشکده مطالعات آموزش و پرورش، برای طراحی برنامه کاربردی تربیت معلم گفت:  با همکاری پنج دانشگاه اصلی کشور و برخی نهاد‌های آموزشی توانستیم نسبت به طراحی برنامه‌ای برای کمیته علمی اقدام کنیم و اقدامات کمیته علمی شامل مدیریت مقالات و تولید ویژه نامه یکصد سالگی تربیت معلم را انجام دهیم.

دبیرکمیته علمی نکوداشت یکصد سال تربیت معلم در ایران بابیان اینکه این همایش با نگاه تاریخی و نگاه به آینده در نظر گرفته شده است، گفت:  با توجه به بحث‌های  انجام شده هدف همایش ارائه راهکار‌های لازم برای بهبود وضعیت موجود است و  ۱۱۷ اصل مقاله دریافت و داوری آنها انجام شد و نهایتا مقالات برگزیده را انتشار یافت.

در حال تکمیل/

در ادامه طاهر روشندل معاون آموزشی دانشگاه فرهنگیان بیان کرد: آثار اندیشمندان این سرزمین که در دانشگاه‌های برتر دنیا تدریس می‌شود، نشان دهنده جایگاه تعلیم و تربیت در ایران است و گرامیداشت روز و هفته معلم اقدامی نمادین است تا دولت و ملت در ارتقای سطح کمی و کیفی آموزش مشارکتی همه جانبه و اهتمامی جدی‌تر داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه منزلت معلمی به معنای مرزبندی فرهنگی ملت است، گفت:  معلم کانونی‌ترین نقش را در شکل دهی شخصیت اجتماعی دانش آموزان برعهده دارد، افزود: سامان دادن به تربیت معلم، سامان دادن به آموزش و پرورش و به تبع آن به جامعه است، رشد جامعه در گرو سامان دادن به این عوامل است. 

معاون آموزشی دانشگاه فرهنگیان به اشاره به نقش  این دانشگاه در روند تعلیم  تربیت تصریح کرد: دانشگاه فرهنگیان فرصتی ارزشمندی  است تا آموزش و پرورش خود را در آیینه خویش ببیند.

روشندل از  آغاز دهه سرآمدی آموزش از سوم اردیبهشت خبر داد و گفت:  تبادل اندیشه، برقراری ارتباط بین اساتید و نومعلمان از اهداف اصلی دهه سرآمدی آموزش در نظر گرفته شده است همچنین برنامه‌هایی مانند نشست دوره مجازی آموزش، طرح کاروزی، نشست نومعلمان  و برنامه‌هایی دیگر از این قبیل مورد دتوجه است همچنین تجلیل از اعضای هیئت علمی نمونه را خواهیم داشت که از بهمن ۹۷ کار آغاز و  ۳۵ پرونده در معاونت آموزشی بررسی از بهمن ۹۷ شروع شد. ۳۵ پرونده در معاونت آموزشی بررسی شد و به مرحله دوم راه یافته و در نهایت سه نفر به عنوان اعضای هیئت علمی نمونه انتخاب شدند و به مرحله دوم راه یافته اند که در نهایت سه نفر به عنوان اعضای هیئت علمی نمونه انتخاب شدند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار