خنیفر با اشاره به اهمیت تحرک در آموزش و پرورش گفت: آموزش و پرورش امروز نیازمند تغییر و تحولی اساسی است.

دانشگاهبه گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، حسین خنیفر رئیس دانشگاه فرهنگیان در همایش یکصدمین سالگرد تربیت معلم که در مرکز همایش‌های صدا و سیما برگزار شد، اظهار کرد: انسان وجود دوگانه‌ای دارد  و در همسایگی با فرشته بوده که به این علت آموزش برای انسان باعث رسش است.

وی ادامه داد: در کشور ما آموزش از دوران باستان وجود داشت و قدیمی‌ترین شیوه رابطه استاد و شاگردی بوده است همچنین در دین اسلام هم این موضوع مورد توجه ویژه ای قرار گرفت.

رئیس دانشگاه فرهنگیان با اشاره به اهمیت معلم اظهار کرد: نکوداشت تربیت معلم نکوداشت تربیت است و دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی دو بال تربیت معلم هستند.

خنیفر به سابقه تربیت معلم در کشور اشاره و بیان کرد: ۱۶۷ سال پیش مدرسه دارالفنون در کشور تاسیس شد همچنین یکصدسال پیش و در سال ۱۲۹۷ دارالمعلمین و یک سال بعد دارالمعلمات تاسیس شد.

وی به کیفیت توام با کمیت اشاره کرد و گفت: آموزش کار تمام وقت است و باید شاکر خدا باشیم که در این مسیر وارد شویم؛ معلمی شغل نیست بلکه شان است.

خنیفر پنج خصیصه افق مندی،  خلاقیت، کارآفرینی، ریسک پذیری و جرات را از خصوصیات مهم در دنیای امروز دانست و تصریح کرد: این مهم باید نظام آموزش و پرورش امروز ما هم محقق شود.

رئیس دانشگاه فرهنگیان با تاکید  بر تحرک در دنیای امروز و به ویژه در آموزش و پروش  گفت: نظام آموزش و پرورش تحولات بسیاری داشته است و اکنون به تحول اساسی نیاز داریم؛ بسیاری از کشورها بعد از جنگ جهانی زمینه های تحول را در قاعده آموزش دانستند.

خنیفر با بیان اهمیت تحولات بومی در کشور گفت: ایران از نظر منابع غنی است اما نتوانستیم که الگوبرداری صحیح انجام دهیم چراکه نخواستیم به این موضوع برسیم.

با نسل پرسشگر نقاد آِینده نگر مواجه هستیم

رئیس دانشگاه فرهنگیان با اشاره به اینکه کلاس درس باید محل رقص اندیشه باشد، تصریح کرد: آه و ناله در کلاس درس جایز نیست؛ مسیر آینده آسانسور ندارد و باید این نسل را به درستی آموزش دهیم.

وی اظهار کرد: استقبال از ایده بسیار مهم است و باید تغییر و تحول را دریابیم همچنین آیند‌نگری موضوع مهمی است که باید آن را بسازیم؛ اگر بخواهیم آینده یک کشور را ببینیم باید به مدارس توجه کنیم.

خنیفر با اشاره به اهمیت رصد نظام آموزشی دیگر کشور‌ها اظهار کرد: با نسل پرسشگر نقاد آِینده نگر مواجه هستیم؛ امروز معیار‌های آموزش و مطلوب تغییر کرده است و مواردی مانند برابری، دسترسی به فرصت آموزشی، کیفیت، مشارکت، نگاشت آینده و انطباق از موضوعات مهمی است که باید در تربیت معلم صورت بگیرد.

رئیس دانشگاه فرهنگیان با تاکید بر اینکه در دانشگاه‌های تربیت معلم به مهمانی دعوت نشدیم، گفت: تاسیس دانشگاه‌های فرهنگیان و شهید رجایی برای عبور از بحران بوده است چراکه تمام منایع و ذخایر جز انسان حد دارد و حرکت جامعه در مدرسه رقم می‌خورد که عامل حرکت آن معلم است.

رونمایی از تاریخچه تربیت معلم با حضور رئیس جمهور

در ادامه علی باقر طاهری‌نیا معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه فرهنگیان و نایب رئیس ستاد عالی نکوداشت یکصد سال تربیت معلم در ایران اظهار کرد: گرامیداشت این رویداد در خرداد سال گذشته و بعد از حضور تاریخی رهبر معظم انقلاب در دانشگاه فرهنگیان کلید خورد و این نکوداشت موجب هویت‌سازی و جریان سازی است.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده برای نکوداشت تربیت معلم تصریح کرد: فردا از تولید محتوا‌ها رونمایی خواهد شد و افرادی که در این تولیدمحتوا نقش داشتند، خدمت بزرگی به آموزش و پرورش کردند.

نایب رئیس ستاد عالی نکوداشت یکصد سال تربیت معلم در ایران به برگزاری صدسالگی تربیت معلم قبل در سی و یک استان کشور اشاره و اظهار کرد: در این سی و یک مراسم از قریب به پانصد پیشکسوت قدردانی شد همچنین امروز به صورت نمادین موزه مفاخر را افتتاح می‌کنیم و این موزه به معنای هویت تربیت معلم است.

طاهری‌نیا گفت: در برنامه فردا میزبان رئیس‌جمهور در سالن اجلاس سران هستیم و در این مراسم از شش عنوان کتاب و تمبر یادبود یکصد سالگی تربیت معلم رونمایی می‌شود.

وی با بیان اینکه پنج هزار صفحه سند درباره پیشینه تربیت معلم و فراز و فرود‌های آن تهیه شده است، گفت: که در اختیار همکاران قرار دارد تا درباره دلایل شکل گیری تربیت معلم، تاریخ و فلسفه آن تامل کرده و از نتایج آن استفاده کنند همچنین از تاریخ ۳۱ جلدی تربیت معلم و جلد اول مجموعه اسناد پنج جلدی تربیت معلم رونمایی می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار