کپسول فضایی کارگو دراگون شرکت اسپیس ایکس پس از دو روز مسافرت درفضا به ایستگاه فضایی بین المللی رسید تا محموله‌های خود را تحویل دهد، شیوه اتصال این کپسول به ایستگاه فضایی منحصربه فرد است.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌ گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان،کپسول فضایی کارگو دراگون روز چهار ماه می‌سال جاری با استفاده از موشک فالکون ۹ از پایگاه هوایی کیپ کاناورال در فلوریدای آمریکا به فضا ارسال شد تا در دومین ماموریت خود برای ناسا، محموله‌ای با وزن تقریبی سه تن را به ایستگاه فضایی بین المللی برساند.
 

طبق گفته کارشناسان اسپیس ایکس، کپسول‌های فضایی ساخت این شرکت به دلیل دارا بودن فناوری‌های پیشرفته به آسانی به ایستگاه فضایی متصل می‌شوند و مانند کپسول‌های فضایی سایوز روسی نیستند که برای اتصال به همکاری و کارتیمی فضانوردان برای اتصال ایمن نیاز دارد.
 

کپسول فضایی کارگو دراگون زمانی که ایستگاه فضایی بین المللی در فاصله ۴۰۸ کیلومتری از سطح کره زمین بر فراز اقیانوس اطلس قرار داشت به آن متصل شد.

اکنون ۶ فضانورد در ایستگاه فضایی بین المللی قرار دارند و محموله را دریافت کرده اند؛ وظیفه کنترل عملیات اتصال کپسول فضایی کارگو دراگون به ایستگاه فضایی به وسیله فضانورد دیوید سنت ژاک David Saint-Jacques از آژانس فضایی کانادا با استفاده از بازوی رباتیک مستقر در خارج ایستگاه فضایی انجام شد.
 

به گفته محققان عملیات اتصال و قطع اتصال کپسول‌های فضایی به ایستگاه فضایی بین المللی بسیارحساس و خطرناک است و هرگونه بی احتیاطی یا بروز نقص فنی می‌تواند به فاجعه‌ای منجر شود. این کار زمان گیر و خطرناک است، اما کپسول‌های فضایی جدید اسپیس ایکس خطرکمتری را متوجه فضانوردان می‌کنند و عملیات اتصال و قطع آن به نسبت نسبتاً به صورت خودکار انجام می‌شود.
 

برای کاهش هزینه‌های تولید اسپیس ایکس موشک و کپسول‌های فضایی قابل استفاده دوباره ساخته است، به همین دلیل تمامی بخش‌های مربوط به موتور، سیم کشی ها، تجهیزات آویونیک و غیره داخل کپسول نگهداری می‌شوند تا زمان ورود به جو زمین سوزانده نشوند و بتوان با انجام تعمیرات جزئی دوباره آن‌ها را مورد استفاده قرار داد.
 
پس از اتصال کپسول به بدنه ایستگاه فضایی، فضانوردان توانستند محموله داخل آن را تخلیه کنند. این دومین ماموریت کپسول فضایی کارگو دراگون اسپیس ایکس برای ناساست و مقام‌های اسپیس ایکس اعلام کرده اند در نظر دارند در آینده نزدیک با کپسول فضایی کرو دراگون فضانورد به فضا ارسال کنند.
 

این ماموریت به دلیل مشکل نقص فنی در ایستگاه فضایی بین المللی و نیاز به بررسی بیشتر تجهیزات کپسول فضایی یک هفته به تاخیر افتاده بود. به گفته فضانوردان مستقردر ایستگاه فضایی عملیات انتقال کپسول بدون هیچ مشکل یا بروز نقص فنی انجام شده است.
 

کارشناسان ناسا و اسپیس ایکس اعلام کرده اند کپسول فضایی کارگو دراگون برخلاف کرو دراگون که اقامتی پنج روزه در فضا داشت برای انجام مطالعه‌های علمی و بازگرداندن نتیجه آزمایش‌ها یک ماه به بدنه ایستگاه فضایی بین المللی متصل باقی می‌ماند.
 

این کپسول پیشرفته دارای سپر حرارتی ویژه و چترنجات فوق پیشرفته و مقاوم است که به آن اجازه می‌دهد فرود آرامی در زمین داشته باشد و در ماموریت‌های آینده دوباره مورد استفاده قرار گیرد.
 
منبع: teslarati
 
انتهای پیام/

اتصال یک ماهه کپسول فضایی کارگو دراگون به ایستگاه فضایی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار