کارشناسان برای بررسی تاثیر میکروگرانشی، دندان انسان را با استفاده از دستگاهی رباتیک به نام EBIFA به فضا منتقل کردند.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌ گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، برای اولین بار است که پروژه‌های آزمایشگاهی همراه با پرتاب موشک به فضا پرتاب و مورد بررسی قرار گرفته و دوباره به زمین منتقل شده‌اند.
 
کارشناسان اعتقاد دارند یافته‌های به دست آمده از این پژوهش پیامد‌های منحصربه فردی برای تولید نیمه هادی ها، ساخت تلویزیون، معماری و کشاورزی درپی خواهد داشت.
 

کلیه آزمایش‌های کنونی که در زمین انجام می‌شوند تحت نیروی جاذبه و گرانش زمین هستند، ولی در این آزمایش کلیه تجهیزات و نتیجه‌های به دست آمده از آنها در وضعیت میکروگرانشی قرار گرفتند.
 
تاکنون دانشمندان برای بررسی اثرمیکروگرانش برنتیجه آزمایش‌های خود از هواپیما‌های ناسا استفاده می‌کردند. این هواپیما‌ها که برای آموزش فضانوردان برای زندگی در وضعیت میکروگرانش مورد استفاده قرار می‌گیرند درارتفاع بالا به طور ناگهانی به سوی زمین شیرجه می‌زنند و این کاهش ارتفاع سریع سبب ایجاد حالت میکروگرانش به مدت ۱۵ تا ۳۰ ثانیه می‌شود.
 
با استفاده از کپسول فضایی نیوشپرد کارشناسان می‌توانند به مدت ۳ دقیقه به بررسی وضعیت میکروگرانش بر نتیجه آزمایش‌های خود بپردازند هرچند برای آزمایش‌های با مدت زمان استقرار درحالت میکرو گرانش تجهیزات باید به ایستگاه فضایی بین المللی منتقل شوند.
 
از جمله آزمایش‌هایی که کارشناسان درجدیدترین پرتاب کپسول فضایی مورد بررسی قراردادند استفاده از ماژول‌هایی قابل انعطاف و قابل تنظیم برای ساخت زیستگاه و نصب ماهواره‌ها درفضاست. کارشناسان امیدوار هستند درآینده و با ارتقای این ماژول‌ها که ساختاری ۶ ضلعی دارند به ساخت زیستگاه برای فضانوردان درکره ماه یا سیاره مریخ بپردازند.
 

در یکی دیگر از طرح‌های پژوهشی انجام شده در این پرواز، کارشناسان دندان انسان را با استفاده از دستگاهی رباتیک به نام EBIFA دریک ظرف کریستالی به فضا منتقل کردند. پس از آنکه کپسول به لبه فضا و ورود به حالت تحمل میکروگرانش شد، ربات ظرف کریستالی را باز و دندان درفضا معلق شد.
 
با استفاده از نوعی تراشه کلیه حرکت‌های دندان در فضا مورد بررسی و ثبت قرار گرفت و با استفاده از آن نوعی اثرهنری ثبت شد. همچنین دانشمندان زغال چوب را به فضا منتقل و در زمان شروع حالت میکروگرانش در فضا معلق کردند و نحوه حرکت آن برروی کاغذ را به ثبت رساندند.
 
کارشناسان اعلام کرده اند نتیجه‌های به دست آمده از حرکت زغال چوب و ربات حاوی دندان در وضعیت میکروگرانش در آینده‌ای نزدیک درموزه‌ای برای مخاطبان به نمایش درخواهد آمد تا با اثر‌های میکروگرانش بر حرکت اجسام بیشترآشنا شوند.
 
یکی دیگر از آزمایش‌های انجام شده، اثر چگونگی دگرگون شدن کریستال‌ها درمیکروگرانش بود. کارشناسان درنظر دارند با بررسی‌های بیشتر زمینه تولید نیمه هادی‌ها درفضا را امکان پذیر کنند.
 
نیمه هادی‌ها امروزه در صنایع بسیاری مورد استفاده قرار می‌گیرند. کارشناسان اعتقاد دارند ساخت نیمه هادی‌ها درفضا مزایای فوق العاده‌ای به نسبت ساخت در زمین دارد و سبب افزایش قدرت نیمه هادی می‌شود؛ و درآخرین آزمایش ارسالی همراه با کپسول نیوشپرد، کارشناسان کندوی زنبورعسل به همراه ملکه زنبور‌ها و زنبور‌های کارگر را به فضا فرستادند تا اثرزندگی درخلاء را بر تخم گذاری زنبورملکه بررسی کنند.
 
کارشناسان اعتقاد دارند در آینده و در صورت احداث زمین‌های کشاورزی درسیاره مریخ، از زنبور‌ها می‌توان برای دانه پراکنی و بارورسازی گیاهان استفاده کرد به همین دلیل بررسی اثر‌های میکروگرانش بر رفتار زنبور‌ها اهمیت دارد.
 
منبع: mit
انتهای پیام/

ارسال دندان عقل انسان همراه با یک ربات به فضا برای مطالعه‌های علمی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار