رئیس اورژانس گفت: بر اساس قانون مرجع اصلی اعلام فوتی‌ها پزشکی قانونی است، اما اعلام تعداد مصدومان را اورژانس بر عهده دارد.

به گزارش  خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، پیرحسین کولیوند، رئیس سازمان اورژانس کشور با حضور در باشگاه خبرنگاران جوان طی یک نشست خبری به سوالات خبرنگاران و اصحاب رسانه درباره سیل اخیر و اقدامات اورژانس کشور در طول این دوره  پاسخ داد.

این نشست از ساعت ۱۱ صبح امروز سه‌شنبه ۱۷ اردیبهشت ماه در سالن آمفی تئاتر خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان  آغاز شد.

اذعان نماینده سازمان بهداشت‌جهانی به قدرت ایران در امدادرسانی/ پزشکی قانونی؛ مرجع اصلى اعلام آمار متوفیان حوادث/ پلاک‌گذاری آمبولانس‌ها انجام شده است

هشدار‌های هواشناسی درباره سیل را به طور کامل دریافت کرده بودیم

رئیس سازمان اورژانس کشور در این نشست اظهار کرد: بلافاصله پس از اطلاعیه‌های سازمان هواشناسی مبنی بر تغییرات آب و هوایی، تجهیزات دارویی خود را تکمیل و اخطار و هشدار‌های مربوط به هواشناسی را به طور کامل دریافت کرده بودیم از این رو هیچ کمبود دارویی در طول سیل بوجود نیامد، در این بین تیم ویژه بین‌المللی به نام EMT  در حادثه سیل نقش آفرینی خوب داشتند.

کولیوند ادامه داد: فکر نمی‌کردیم سیل به این گستردگی رخ دهد، اما آمادگی کامل برای مقابله با آن داشتیم، عملیات امدادرسانی در استان‌های سیل زده به خوبی انجام شد و اطلاعات جمعیتی، میزان بیماری و منابع تکمیلی هر شهر روستا را بدسب آوردیم. 

کولیوند گفت: حوادث جوی پیش آمده بسیاری از استان‌های ما را تحت تاثیر قرار دهد و برخی از آن‌ها به خسارات جدی منجر شدند؛ استان مازندران اولین استان درگیر بود؛ سپس به ترتیب استان‌های گلستان فارس ایلام و خوزستان تحت تاثیر این حوادث قرار گرفتند،‌ در این بین کماکان برخی از محوطه حدود هزار نفر در کمپ‌های اسکان موقت سکونت دارند.

رئیس سازمان اورژانس کشور گفت: اولین امدادرسانی در استان‌های شمالی بود؛ بلافاصله تیم‌های امدادرسانی به همراه خودرو‌هایی که قابلیت تردد از مناطق صعب العبور را داشتند و بالگرد‌های اورژانس به این مناطق اعزام شدند؛ تلفن‌های ماهواره‌ای شارژ شدند که باعث شده ارتباط ما با قطع نشده و عملیات در استان‌های گلستان و مازندران در خوبی انجام شود؛ بسیاری از روستا‌هایی که محاصره آب بودند یا زیر آب فرو رفته بودند به امدادرسانی نیاز داشتند به خصوص شهر‌های آق‌قلا و اطراف آن.

وی تاکید کرد: تمام تلاشمان را کردیم تا امکانات امدادرسانی کمترین آسیب را ببینند، نیرو‌های امدادی تا آخرین لحظات حضور داشتند و همراه با مردم شهر‌ها را تخلیه کردند؛ سعی شد تا تجهیزات منتقل شوند و کمترین خسارت به آن‌ها وارد شود؛ با توجه به سامانه خوبی که در وزارت بهداشت فعالیت می‌کند می‌دانستیم که در هر روز و هر محل چه جمعیتی ساکن است؛ چه تعداد از آن‌ها به بیماری خاص یا بیماری‌های مزمن مانند مشکلات قلبی و فشارخون مبتلا هستند؛ معلولین و جانبازان و مادران باردار هم در نظر گرفته شدند، بنابراین روستا‌هایی که دسترسی آن‌ها قطع شده بود و یا در محاصره آب قرار گرفتند و توانایی انتقال به مناطق دیگر را نداشتند با بالگرد و اورژانس هوایی به مناطق امن منتقل شدند.

اذعان نماینده سازمان بهداشت‌جهانی به قدرت ایران در امدادرسانی/ پزشکی‌قانونی؛ مرجع اصلى اعلام آمار متوفیان حوادث/ پلاک‌گذاری آمبولانس‌ها انجام شده است

وی بیان کرد: در این حوادث اقداماتی چشم گیر را از نیرو‌های امدادی اورژانس شاهد بودیم؛ هنگامی که حدود ۱۰ ساعت ارتباط ایلام با سایر مناطق قطع شده بود، تلفن‌های ماهواره‌ای تنها راه ارتباطی شدند که جان بسیاری از افراد را نجات داد؛ در مناطق پلدختر و معمولان اعلام شده بود که مناطق پر خطر تخلیه شود، اما در نهایت غروب روز دوازدهم که طغیان کرده و خرم آباد و معمولان پلدختر را تحت تاثیر قرار داد دسترسی‌ها به طور کامل قطع شد، توانستیم به امداد رسانی بپردازیم؛ حدود ۱۸ نفر برای روی پشت‌بام‌ها گیر افتاده بودند و آخرین تماس و اعلام کردند که آب پشت بام رسیده که توسط بالگرد‌های اورژانس نجات پیدا کردند.

کولیوند گفت: علی‌رغم شایعاتی که شبکه‌های مجازی را در بر گرفته بود نیرو‌های عملیات ویژه از طریق کوهستان و مناطق سیل زده اعزام شدند و حوالی چهار و نیم صبح منطقه رسیدند؛ همان زمان بود که اعلام شد مصدومیتی چشمگیر نداشتیم و پیش از وقوع حادثه محدوده‌های در معرض خطر تخلیه شده بودند، بیمارستان‌های سیاری را هم در گلستان هم در لرستان و هم در خوزستان نصب و راه اندازی شدند؛ این بیمارستان که با کمک دانشگاه‌های علوم پزشکی سپاه و ارتش برپا شده امکانات خوبی را در اختیار مردم قرار می‌داد.

رئیس اورژانس کشور تصریح کرد: اتوبوس آمبولانس‌های اورژانس با توجه به ۱۲ تا ۱۴ تختی که دارند حکم درمانگاه سیار را داشتند و امکانات زیادی را در اختیار مردم قرار می‌دادند؛ تعداد مصدومین این حادثه در نهایت به ۱۲۰۰ نفر رسید و این نشان از برنامه ریزی و پیشگیری خوب کشورمان در این حوزه دارند.

رئیس اورژانس کشور گفت: با توجه به اینکه پیش از این سازمان هواشناسی طی بیانیه‌ای احتمال وقوع را پیش بینی کرده بود، انبار‌های دارویی را تکمیل و تجهیزات مان را برای امدادرسانی آماده کردیم بنابراین هیچ گاه مشاهد کمبود تجهیزات نبودیم و در برخی موارد خاص موارد توانستیم از طریق اورژانس هوایی تجهیزات و دارو‌های ضروری را به مردم در کشورمان برسانیم.

رئیس اورژانس کشور افزود: بالگرد‌های اورژانس عده‌ای از مردم سیل زده و گرفتار در آب‌های خودشان را نجات دادند،‌ همچنین اتوبوس آمبولانس‌های اورژانس در حادثه در نقش بیمارستان سیار ظاهر شدند،‌ بر اساس آمار ۲۵۰۰ نفر به وسیله بالگرد‌های اورژانس به مناطق امن منتقل شدند که در بین آنها ۵۰۰ نفر خانم باردار بودند.

مرجع اصلى اعلام آمار متوفیان حوادث، پزشکى قانونى است/ پلاک‌گذاری آمبولانس‌های اورژانس انجام شده است و مشکلی نداریم

کولیوند گفت: مصدومان حادثه سیل کمتر از ۱۲۰۰ نفر بودند و این تعداد کم تلفات از برنامه ریزی‌ها حکایت دارد. هر جای دیگری جز ایران چنین سیلی به وقوع می‌پیوست باید از کشور‌های دیگر کمک می‌گرفتیم، اما ایران به تنهایی کار خود را پیش برد.

وی افزود: هنگامی که نماینده سازمان بهداشت جهانی به ایلام مراجعه و از مناطق بازدید می‌کرد، کشور ایران را یک کشور فوق العاده قدرتمند دانست چرا که این حادثه به تنهایی کنترل کرده است، نماینده سازمان جهانی گفت اگر این اتفاق در سایر کشور‌ها می‌افتاد نیاز به کمک سایر کشور‌ها پیدا می‌کرد، اما ایران به تنهایی آن را کنترل کند.

کولیوند اظهار کرد: هیچ گله‌ای مبنی بر کمبود دارو وجود نداشت و کمک رسانی به مردم سیل زده همچنان ادامه دارد.

یک مورد بیماری واگیر در نقطه‌ای از ایران مشاهده نمی‌شود

وی افزود: در واقع مراقبت‌ها در صحنه آنقدر خوب بود که با این همه لاشه احشام و موارد دیگر حتی یک بیماری واگیر در هیچ نقطه‌ای از ایران مشاهده نمی‌شود، خوشبختانه پس از سیل هیج بیماری واگیرداری در کشور بوجود نیامد. 

کولیوند بیان کرد: دنیایی از نیرو‌های جهادی در کمال گمنامی خدمت رسانی می‌کنند؛ تلفات آنچنانی در سیل نداشتیم و توانستیم خوب کار کنیم، دستگاه‌هایی که کمک می‌دادند از سمت اهواز یا از سمت خرم آباد پرواز می‌کردند و تغذیه و پوشاک همراه خود می‌بردند و بیماران را نیز درمان می‌کردند و اگر نیاز بود به بیمارستان انتقال می‌دادند.

رئیس اورژانس کشور ادامه داد: روستایی نبود که از کمبود دارو و تجهیزات گلایه کنند چرا که آن‌ها را دوره به دوره اعزام می‌کردیم؛ از ۲۵ فروردین وزیر دستوری برای پیگیری با حوادث مترقبه ابلاغ کردند؛ بیمارستان ها، پزشکان و پرستاران واقعا فعالیت کردند.

وی افزود: ما در کنار همه مردم ماندیم تا شرایط طبق روال گذشته شود؛ کار ما بیشتر مراقبت و نظارت است و باید خانه‌ها را آلوده‌زدایی کنیم و محیط‌ها را از نظر بهداشتی بررسی کنیم، در کل نگهداری سلامت مردم برایمان مهم است.

کولیوند بیان کرد: به‌طورمعمول علی رغم اینکه وزارت نیرو سعی می‌کرد شبکه آب رسانی را وصل کند، اما تا از سلامت آب مطمئن نمی‌شدیم آن را وصل نمی‌کردیم؛ سعی کردیم با مدیریت خوب عملیات را جمع کنیم.

مرجع اصلى اعلام آمار متوفیان حوادث، پزشکى قانونى است/ پلاک‌گذاری آمبولانس‌های اورژانس انجام شده است و مشکلی نداریم

رئیس اورژانس کشور ادامه داد: هیچ کس به من برای کمبود دارو پزشک مراجعه نکرد؛ سعی کردیم نیرو‌ها را از نظر تخصصی تکمیل کنیم، معاونت درمان، بهداشت و اجتماعی وزارت بهداشت سریع کار کردند تا مردم در سختی نباشند. انبار‌های اورژانس تقویت شده اند و اگر اتفاق بیافتد باز هم هیچ مشکلی نخواهیم داشت.

رئیس اورژانس کشور در خصوص خدمات اورژانس برای چهارشنبه آخر سال گفت: در چند مدت اخیر با فعالیت فشرده سازمان اورژانس کشور همراه شد؛ این برنامه فشرده از چهارشنبه آخر سال آغاز شد و به طور مستمر ادامه پیدا کرد بعد از چهارشنبه سوری باید برای خدمت رسانی در عملیات نوروزی آماده می‌شدیم چرا که نسبت به سال‌های گذشته تعطیلات طولانی‌ترین پیش رو داشتیم؛ فعال شدن سامانه ام سی ام سی و euc باعث شد آمادگی لازم را برای پیشگیری و مقابله با حوادث غیر مترقبه سیل زلزله داشته باشیم بنابراین علی رغم حوادث اتفاق افتاده حوادث کنترل شدند
وی ادامه داد: در چند سال اخیر نیرو‌های خوبی در اورژانس کشور تربیت شدند، تیم عملیات ویژه اورژانس کشور خدمات خوبی ارائه کردند؛ برای چهارشنبه آخر سال از حدود مهر ماه آموزش همگانی را در مدارس است و ۳۰ درصد مساجد آغاز کردیم و به طور جدی وارد مرحله فرهنگ سازی و آموزش در سراسر کشور شدیم؛ برنامه جدی برای کاهش حوادث ترافیکی داشتیم همان طور که می‌دانید سال‌های گذشته سازمان بهداشت جهانی کشور ما را در گروه کشور‌های دنیا می‌دانستند و بیان می‌کردند به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر ۳۴.۵ نفر کشته داریم، اما با اطلاعات دقیق ثبت شده کشورمان در گروه کشور‌های مختلف دنیا قرار گرفت با کشور‌های مطرح دنیا مقایسه می‌شود به طوری که ۲۰ کشته به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر را سازمان بهداشت جهانی برای کشور ما ثبت می‌کند و سال گذشته سال گذشته برای اولین بار ایران در میان کشور‌های الف جهان بر اساس پارامتر‌های سازمان بهداشت جهانی قرار گرفت، تمام تلاشمان را برای کاهش این تلفات کرده‌ایم و خواهیم کرد.

کولیوند درباره امکانات سازمان اورژانس اظهار کرد: ۴۰۰ دستگاه آمبولانس برای سازمان خریداری شد که ۱۲۰ عدد از آن‌ها تحویل داده شده و مابقی هم در مرحله ترخیص است؛ تحریم‌ها معضلی برای ورود آمبولانس‌هاست، اما با این حال پنج هزار آمبولانس در سازمان اورژانس وجود دارد، آمبولانس‌های وارد شده مدرن و مجهز هستند و در این بین شرکت‌های داخلی تلاش می‌کنند تا با کیفیت بالاتری آمبولانس داشته باشیم.

در پلاک‌گذاری آمبولانس‌ها مشکلی نداریم

رئیس اورژانس کشور درباره پلاک گذاری آمبولانس‌ها گفت: پلاک گذاری آمبولانس‌های اورژانس انجام شده است و دیگر مشکلی نداریم، همکاران من در نیروی انتظامی به خوبی در این مورد کار کرده‌اند و قسمت اعظم کار انجام شده است.

وی ادامه داد: همچنین هفت فروند بالگرد اورژانس به ۴۲ فروند رسیده و  طرح برای تربیت نیروی داوطلب اورژانس در دستور کار است.

مرجع اصلى اعلام آمار متوفیان حوادث، پزشکى قانونى است/ پلاک‌گذاری آمبولانس‌های اورژانس انجام شده است و مشکلی نداریم

کولیوند افزود: در راستای حمایت از داخل دستگاه‌های نوار قلب اورژانس توسط چهار شرکت داخلی تولید می‌شوند، بیماران سکته قلبی به اورژانس نمی‌روند و به‌صورت مستقیم به بخش تخصصی و اتاق عمل می‌روند، اورژانس کشور هیچ مشکلی در امدادرسانی به بیماران سکته قلبی و مغزی ندارد. خدمات ما در بخش سکته قلبی جهانی است و ایران به عنوان سفیر هیچ مشکلی در این بخش نداریم، بیمارانی که دچار سکته مغزی شده‌اند هم برای درمان بهتر به‌سرعت به بخش سی تی اسکن می‌روند.

وی ادامه داد: هم در سیل اخیر و زلزله کرمانشاه ثابت کردیم مردم دغدغه‌ای برای فوریت پزشکی نداشته باشند.

اعلام آمار مصدومان با ماست

رئیس اورژانس کشور درباره اعلام متوفیات در سیل اخیر گفت: مرجع اصلی اعلام متوفیات پزشکی قانونی است و مصدومین را ما اعلام می‌کنیم.

وی درباره برنامه‌های این سازمان برای ایام ماه رمضان افزود: برای پوشش خدمات فوریت پزشکی در ایام ماه رمضان برنامه ریزی شده است و در تمام تکیه‌ها و مساجد و غیره عزیزان اورژانس حضور خواهند داشت؛ نیرو‌های عملیات ویژه به صورت استقرار حضور دارند و خدمات را در این ایام بیشتر خواهیم کرد. 

کولیوند گفت: به‌طور معمول کار عادی خودمان در اورژانس کم نیست و همه همکاران مشغول هستند، اما زمانی که اتفاقاتی مانند سیل می‌افتد کار‌ها شیفتی می‌شود؛ بعد از زلزله کرمانشاه تجربه کردیم نیرو‌های داوطلب را شناسایی و ساماندهی کنیم تا منابع پرت نشود، هر کس هر چیزی را نیاز دارد از محل حادثه از‌ آی یو سی درخواست کند و هر کس کمک می‌آید باید از‌ آی یو سی باشد. پس از زلزله کرمانشاه عده‌ای داوطلب شناسایی و سازماندهی شدند.

وی تشریح کرد: همه کار‌ها در‌ آی یو سی برنامه ریزی شد و نیروی پرت نداشتیم؛ کار ما کار تخصصی است، آموزش تخصصی می‌گذاریم تا به خوبی کار کنند، هر خانه‌ای باید یک سلامت یار داشته باشد و اگر این اتفاق بی‌افتد نیاز به خدمات دارویی کمتر خواهد شد، از نظر اقتصادی و حمایت منابع مادی کشور کمک کننده خواهد بود، طرح هر خانه یک سلامت یار را داریم.

 تولید دستگاه نوار قلب توسط ۴ شرکت داخلی

رئیس اورژانس کشور گفت: دستگاه‌هایی که نوار قلب را می‌گیرد از خارج وارد می‌کردیم که الان در کشور چهار شرکت داخلی دستگاه نوار قلب تولید می‌کند که هم باعث اشتغال زایی شد و هم از نظر اقتصادی به صرفه بود.

مرجع اصلى اعلام آمار متوفیان حوادث، پزشکى قانونى است/ پلاک‌گذاری آمبولانس‌های اورژانس انجام شده است و مشکلی نداریم

وی در رابطه با کد ۲۴۷ و ۷۲۴ گفت: برای کد ۲۴۷ مریض به اورژانس نمی‌رود، وقتی ما به عنوان ۱۱۵ وارد خانه می‌شویم متخصص جواب را در مانیتور می‌بیند و کار درمان را شروع می‌کنند و به بیمارستان سریع ابلاغ می‌شود، خوشبختانه خدمت در کد ۲۴۷ در حد جهانی است.

کولیوند تشریح کرد: در کد ۷۲۴، وقتی کسی دچار سکته حاد مغزی می‌شود سه ساعت فرصت داریم آمپولی به آن تزریق کنیم و ۶۰ درصد انجام می‌شود، بلافاصله سی تی اسکن می‌بریم و مشکلی در این رابطه نداشته‌ایم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۹ ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۸
خدا رو شکر، دست همه درد نکنه ما هم سیل تو شهرمون داشتیم چندسال پیش واقعا این همه خرابی وخسارت یه همت بزرگ میخواست که واقعا همه چه ارتش وسپاه ومردم ودولت ونیروهای امداد.... همه تلاش کردند اما ان شا الله باز به همت مسولین درد این مردم آسیب دیده رسیدگی بشه
Iran (Islamic Republic of)
میثم.
۱۴:۲۴ ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۸
خدا خیرتون بده انشاءالله که همیشه موفق باشید