این روزها، پخش برخی کلیپهای منتشر شده از داخل مدارس، جریان نگرانکنندهای را در میان خانوادهها به وجود آورده است.
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، چندی پیش، همزمان با روز پاسداشت مقام معلم، در دیدار مقام معظم رهبری با معلمان و فرهنگیان، ایشان نقش معلم و آموزش و پرورش را یک نقش اساسی برشمردند و خاطرنشان کردند: مهمترین سرمایه برای یک ملت، سرمایهی انسانی است، زیرا کشورِ بدون سرمایهی انسانی مانند برخی از کشورهای پولداری است که ثروت آنها بهصورت سفاهتآمیز در اختیار دستهای خائن به بشریت قرار میگیرد، همچنانکه در دوران طاغوت نیز ایران روی دریای نفت بود، اما بیگانگان بر این منابع مسلط شدند و با آن، تمدن و کارخانههای خود را ساختند و از نفت ما برای پیروزی در جنگهای خود استفاده کردند.
همچنین حضرت آیتالله خامنهای، هویت قوی، فرهنگ غنی و فکر و اندیشهی صحیح را پایههای اصلی ساخت تمدن دانستند و از همین زاویه در خصوص سند ۲۰۳۰ و علت اصرارهای آشکار و پنهان بیگانگان برای تحکیم آن بر مناسبات کشورها از جمله کشورهای اسلامی و ایران، نکات مهمی خطاب به مسئولان گوشزد کردند.
رهبر انقلاب اسلامی گفتند: جان کلام در سند ۲۰۳۰ که فصل مهمی از آن به آموزش و پرورش اختصاص دارد، این است که نظام آموزشی باید جوری تنظیم شود که فلسفه، سبک زندگی و مفهوم حیات، بر اساس مبانی غربی به کودکان و نوجوانان آموزش داده شود.
ایشان در تبیین این واقعیت افزودند: غربیها انتظار دارند معلمانِ متدین ما که علاقهمند به آیندهی کشور هستند، در کلاس درس خود برای آنها سرباز تربیت کنند، تا دانشآموز ما سرباز و رعیت همان وحشیهای کراواتزدهی ظاهرسازی شود که براحتی آدم میکُشند و به آدمکشها کمک میکنند.
این صرفا بخشی از بیانات مقام معظم رهبری درباره تربیت نوجوانان و نسل آینده این کشور است، نسلی که امروز با ورود به فضای مجازی و عدم کنترل درست این فضا توسط خانواده ها و مسئولان روز به روز تحلیل میرود و آنچه نباید در مدارس، محیطهای دانش آموزی و ... خوراک درسی فرزندان ما میشود و فضایی شکل میگیرد که دشمنان همان نسخه به اصطلاح شفابخش خود را برای نسل جوان در بوق و کَرنا میکنند و گوی فضای رسانهای را به نفع خودشان میچرخانند.
کافی است در هر محیطی از این دنیای هزار رنگ صفحات مجازی که هستید هشتک «ساسی مانکن» را بنویسید، آن موقع است که تربیت استعدادهای درخشان ایرانی به سبک غربی خود را نشان می دهد، سبکی که پیش از این در سند ۲۰۳۰ با ادبیاتی کادو پیچ شده به ایران آمده و حالا از سیزدهم فروردین با انتشار آهنگ یک خواننده لس آنجلسی آن چنان پر رنگ شده است که نظر و ارزیابی دوباره مسئولان آموزشی و تربیتی را میطلبد.
البته که مسئولان آموزش و پرورش نیز دست روی دست نگذاشتهاند و سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش کشور در گفتگو خود با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفته است: «به کار گرفتن واژه جنگ از زبان مقام معظم رهبری کار را برای ما آموزش و پرورشیها جدیتر میکند و در این فضای ناجوانمردانه دشمن از هر وسیلهای برای پیروزی و فتح سنگرهای خودش استفاده میکند. بیشترین سنگرها در عرصه تعلیم و تربیت است و امیدوارم با حضور و همراهی صاحبنظران حوزه آموزش و پرورش و خارج از آموزش و پرورش، دشمن پیروز نشود.»
وزیر آموزش و پرورش کشور ادامه داد: «در این کلیپها اغراض سیاسی کاملا مشهود است؛ در ایامی که با افتخار اعلام میکنیم در مسابقات حفظ جزء سی ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار دانشآموز و معلم شرکت کردند این افراد از همین میز و نیمکتها هستند؛ این در حالی است که سال گذشته این تعداد ۲۲۰ دانشآموز بوده است.»
البته پیش از این سید محمد بطحایی در صفحه شخصی خود در توییتر از نفوذ یا فریب دشمن گفته و در مصاحبه خود نیز مقصر اصلی را دشمنان کشور بیان کرده است. ما منکر نفوذ دشمن نیستیم، حتی نمیگوییم که فریبی هم در کار نیست، ولی این فیلم در کشور خودمان گرفته شده و دانشآموزان همین کشور هستند که دابسمش این خواننده لسآنجلسی را اجرا کردند و فرزندان ما هستند.
علی قجری مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل ستاد امر به معروف و نهی از منکر در واکنش به این رفتار غیراخلاقی در مدارس و انتقادات به ستاد امر به معروف و نهی از منکر مبنی بر سکوت در مقابل این اتفاقات در گفتگو با خبرنگار گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، ضمن اشاره به اینکه برای بررسی و رسیدگی به این موضوع هر دستگاهی در حوزه قانونی موظف است ورود کند و مقابل آن بایستد، بیان کرد: ستاد امر به معروف و نهی از منکر بر اساس اصل هشتم قانون اساسی کشور شکل گرفته و مبنی بر ماموریتهایی که برای آن تعریف شده، تاسیس شده است. باید اشاره کرد که اعلام جرم به صورت صریح وظیفه ستاد نیست، بلکه ستاد امر به معروف و نهی از منکر وظیفه فرهنگسازی و آموزش معارف را دارد. ما در ستاد براساس سه حالت میتوانیم امر به معروف داشته باشیم، ابتدا مردم به مردم به شکل لسانی (زبانی) انجام میشود، دیگری دولت به مردم و مردم به دولت است که فضای تذکر به صورت مکتوب است.
وی در ادامه با بیان اینکه تخلفات و هنجارشکنیها تا حدودی از حد گذشته است، گفت: متاسفانه وقتی که اقدام به فراوانی رخ میدهد، سیستم و جامعه را دچار اختلال میکند و همین موضوع باعث شده است که برادران نیروی انتظامی در طی سالهای اخیر برای ورود به موضوعاتی این چنینی با مشکل مواجه هستند، چون می بینند که قبل از آن دستگاههای دیگری که وظیفهای در آن امر ندارند، وارد شدند.
مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل ستاد امر به معروف و نهی از منکر درباره این ناهنجاری و آنچه امروز شاهد آن هستیم، پیش از این به کَرات داشتیم و دستگاههای مختلفی را درگیر خود کرده بود، اظهار کرد: ما چنین اتفاقی را قبلتر در برج میلاد داشتیم که در فضای میدانی شهر و کشور ما رخ میدهد و چندین دستگاه باید پیگیر این موضوع باشند، همچنین در برگزاری بسیاری از تئاترهای موزیکالمان در سالنهای رسمی کشور هم چنین اتفاقاتی را شاهد بودیم. در آن موارد دستگاههایی چون دادستانی به عنوان مدعی العموم و نیروی انتظامی هم با عنوان ضابط امنیت شهری به این موضوع ورود کردهاند. باید توجه داشت که محدوده کاری ستاد امر به معروف فضای فرهنگ سازی است و این اتفاقی که برخیها گاهی علیه ستاد امر به معروف جَوسازی میکنند و میگویند چرا ستاد امر به معروف در این باره حرفی نمیزند از این حیث است که بسیاری از بزرگواران اطلاعی از وظایف ستاد امر به معروف ندارند و ستاد را متهم به کمکاری میکنند.
قجری عنوان کرد: ستاد درباره همخوانی و به نوعی برهم زدن نظم مدارس و اجتماع با عنوان اعلام جرم وظیفهای ندارد و جایی مثل دادستانی میتواند و نیروی انتظامی باید شاهد باشند و ورود کنند. ما در این امر میتوانیم تذکری مکتوب به مسئولان مرتبط و نمایندگان مجلس شورای اسلامی داشته باشیم و بگوییم که در این زمینه هشدار باشند و اقدامات لازم را انجام دهند. اگر کاری بخواهد انجام شود باید تذکرات لازمه به شخص وزیر آموزش و پرورش داده شود، چراکه این اتفاق در بستر مدرسه و آموزش و پرورش رخ داده است. ما به عنوان ستاد نباید خودمان را مقابل مردم قرار دهیم و این اتفاق نباید هم رقم بخورد و قانون هم این اجازه را به ما نمیدهد.
وی با اشاره به واکنش سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش و صحبتهای او، تصریح کرد: مسئله ای در بیاخلاقی این رویداد وجود دارد که میتوان به عنوان نماد درنظر گرفت. اینکه بگوییم «کی بود کی بود من نبودم!» و «شانه خالی کردن» امری صحیح نیست. ما طبق قانون ستاد امر به معروف و ناهیان از منکر و طبق ماده ۱۰ این قانون، وزارت آموزش و پرورش و علوم، وزارت ارشاد، صدا و سیما و سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان بسیج مستضعفین، شهرداریها و سایر نهادها و دستگاه های فرهنگی مکلف هستند شرایط اقامه امر به معروف و نهی از منکر را از طریق آموزش و آگاهی سازی فراهم کنند. حال وقتی در قانون تصریح شده است که آموزش و پرورش خودش مسئولیت آگاه سازی و آموزش را دارد، اینکه بخواهیم وظیفه این نهاد را گردن جای دیگری بگذاریم به عقیده من جالب نیست و تا حدودی شانه خالی کردن است. ما در بحث آسیب شناسی این موضوع به فرمایش مقام معظم رهبری می رسیم که ما بیش از یک دهه است جنگ نرم و شبیخون فرهنگی دشمن را داریم احساس میکنیم. درواقع در بسیاری از آسیبهای اجتماعی دست دشمن به خوبی قابل دیدن است، اما باید مقداری هم به نقد داخل سیستم پرداخت. باید توجه داشت این بچه ها که امروز در این فیلم ها هستند سن پایینی دارند و مثل دیگر هم سن و سالهای خود نمیتوانند گروههای دوستیابی مختلف و ... داشته باشند، پس بیشترین زمانشان در مدارس و بین معلمان میگذرد. ما این آسیب شناسی را باید در نظام آموزش و پرورش خود بررسی کنیم.
مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل ستاد امر به معروف و نهی از منکر افزود: این بچه ها، بچه های همین مملکت هستند و این اتفاقی که متاسفانه رخ داده است معلول قضیه است و ما باید به دنبال علت بگردیم. قطعا در این قضایا جرم مشهودی اتفاق میافتد، اما تمام راه حل بحث اعلام جرم نیست، کمااینکه اگر ما اعلام جرم کنیم شاید پیامد قضایی و منفی برای خانوادهها و بچهها داشته باشد. معلول این قضیه در ساختار آموزشی کشور ما پیش آمده و علت اصلی آن را هم می توان در دستاندکاران نظام تربیتی و آموزشی جستجو کرد که ما در این سال ها چه افرادی را با چه پروتکل هایی وارد نظام آموزشی کشور کردهایم.
قجری با اشاره به نقش مهم خانوادهها و تاثیرگذاری بیشتر فضای آموزشی به روی بچههای سنین ۶ تا ۱۹ سال گفت: شاید خانوادهها و سبد فرهنگی خانوادهها در نوع تربیت موثر باشد، اما شما استحضار دارید که بچه ها در این سن بیش از هر چیزی تحت تاثیر محیط مدرسه، محیط آموزشی و معلمان خود هستند، بنابراین تحلیل من این است نباید نسبت به وظیفه آموزش و پرورش فرافکنی کنیم و مقداری به درون سیستم برگردیم، که حداقل فیلمی که گرفته شده است پخش نشود.
وی با اشاره به فراگیر شدن به نمایش گذاشتن چنین ابتذالاتی در فضای مجازی، بیان کرد: خانواده های ما با یک امید و آرزو بچه های خود را به مدرسه می فرستند که در این نظام تعلیم و تربیت اسلامی آموزش ببیند. حتی در این راستا حساسیتی که مقام معظم رهبری به روی سند ۲۰۳۰ دارند از همین حیث است. شاید در خیلی از موضوعات ناهنجاری در ساز و کارهای اداری کشوری داشته باشیم، اما رهبر انقلاب اسلامی بارها به یک سند در نظام آموزش و پرورش واکنش نشان دادند. که متاسفانه در عمل از سوی مسئولان زیربط آن اتفاقی رخ نمیدهد، درست است که این فضا و آسیب ها در همه جا فراگیر شده اما ما انتظار داریم که نسبت به دست اندرکاران خودش آگاهی داشته باشد و حساسیت نشان دهد تا حداقل خانواده ها استرس تربیت بچههایشان را نداشته باشند.
مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل ستاد امر به معروف و نهی از منکر با بیان اینکه در سال ۱۳۹۵ اجتماعی به نام پدیده کوروش توسط نوجوان مقطع راهنمایی و دبیرستانی انجام شد که برای تحلیلگران و کارشناسان حساس شده بود، گفت: در آن رویداد هم انگشت اتهام به سمت آموزش و پرورش بود، البته درست هم همین است، در قالب نظام آموزش و پرورش ما فرصتی را برای بروز درست نداشته باشند، ما آسیب هایش را اینچنین میبینیم که یک روز کلیپ رقص بیرون می آید و یک روز اجتماع کوروش را می بینیم و ... ! تمرکز را نباید از روی آموزش و پرورش برداریم، بلکه بچه های ما از آموزش و پرورش شکل می گیرند. خانواده قطعا هسته اولیه است و در جوامع مدرن خانواده ها کارکردهای آموزشی و تربیتی را به نهادهای جایگزین واگذار کرده اند. خانواده موثر است.
قجری در پایان افزود: ما در ستاد امر به معروف و نهی از منکر وظیفه فرهنگ سازی و آموزش داریم، اما اگر بخواهیم نگاه راه حلی داشته باشیم قطعا امروز مسئله اصلی رسانه و فضای مجازی است. الان همه می دانند فضای مجازی زندگی اول بسیاری از افراد است و باید بیشتر به مسئله سواد رسانه ای پرداخت. آن روزی که شعار مدارس هوشمند را دادید باید به این فکر می کردید، زمانی که نوجوانان و بچه ها با ابزارهای هوشمند آشنا شدند باید از آن چگونه استفاده کنند و بروشور استفاده هم در اختیار آنها بگذاریم. عمده مدارس ما برای تبلیغاتشان روی هوشمند سازی و آشنایی بچه ها با فضای سایت مانور میدهند و این در صورتی است که الحمدالله هنوز مشکل راهاندازی شبکه ملی بعد از دو دهه همچنان حل نشده است و همه چیز به راحتی در دسترس بچه های ما وجود دارد.
حجت الاسلام نصرالله پژمانفر عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره این هنجارشکنی اظهار کرد: این موضوع دقیقا مصداق هنجارشکنی است که با هدف ضربه به جامعه صورت میگیرد. جامعه اگر مقابل این قضیه واکنش نشان دهد، دشمنان عقب نشینی میکنند و در صف مخالفین قرار میگیرند، اما اگر بتوانند خاکریزهایشان را فتح کنند، پایشان را پیشتر میگذارند و جلو میآیند. به عقیده من دستگاههای فرهنگی باید ارزیابی درستی در این مباحث داشتهباشند، چنین اتفاقاتی امور تصادفی نیست که به سادگی از آنها عبور کنیم.
وی ادامه داد: ما نگاه میکنیم که وزیر علوم در مراسم جشن حافظ شرکت میکند که به جای برگزاری برنامههای فاخر، گروه موسیقیای که برنامه عروسیها را برعهده دارد، روی صحنه آمده است. البته چنین برنامههایی نه در مراسم آقای وزیر علوم بلکه در دیگر مراسمات مدارس، دانشگاهها و ... نیز دیده شده است.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی افزود: در آموزش و پرورش نیز از این روند برگزاری مراسمات مستثنی نیست و این جریان عادیسازی شده است و فضای تساهل و تسامح را پیش گرفتهاند و ما نباید از کنار این قضیه به راحتی عبور کنیم، بلکه باید آن را ارزیابی و واکنشی درست نشان دهیم. در این امور نباید به سمت مسائل امنیتی برویم، به عقیده من شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز باید در رأس امور کشور به این مسئله ورود پیدا کند و پس از بررسیها اظهار نظر کند.
حجت الاسلام والمسلمین پژمانفر درواکنش به صحبتهای سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش کشور، گفت: قطعا صحبتهای آقای بطحایی به عنوان نفوذ دشمن، جملات قابل دفاعی نیست و باید منظورشان را از این موضوع توضیح دهند.
این اتفاقی است که نه امروز و دیروز بلکه با رشد فضای مجازی و سهل الوصول شدن در خانوادهها به ویژه میان کودکان و نوجوانان، روز به روز بیشتر شده است، البته می توان از این فضا برای نشر اتفاقات بهتری استفاده کرد، اما متاسفانه کوتاهی مسئولان آموزشی و قصور خانوادهها در فضای مجازی چاقویی دو لبه است که دست نسل آینده را خواهد برید. ای کاش بشود قبل از هر زخمی، پیشگیری قطعی برای آن پیدا کرد.
انتهای پیام/
بلوغ زود رس تهش میشه هرزگی
بشینین تماشا کنین
همینا رو ب دهن بچه ها میدین
به قول شاعر معروف: ما برای اینکه ایران سرزمین خوبان شود رنج دلها خورده ایم .........
به خصوص کت ها کوتاه جوانان که مانند چلیقه کوتاه بود
و نوع سلمانی ها هم در هیچ جای دنیا نیست
زیبایی در سادهگی است نه این چیز ها .
کلمه "sassy " هم واژه زیاد خوبی نیست و یغنی پررو و یعنی همان بچه پررو البته با عرض معذرت