به گزارش خبرنگار
گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از
مشهد ، آیتالله سیداحمد علمالهدی
امام جمعه مشهد ظهر امروز در جلسه تفسیر قرآن ویژه ماه مبارک رمضان در مهدیه مشهد گفت: این گونه نیست که صرفا اقرار به وحدانیت خدا و رسالت پیامبر (ص) کنیم و عنوان شود دیگر با پیامبر اسلام کاری نداریم ما در برابر رسولالله (ص) وظیفهمند هستیم و موظف هستیم و این وظایف در سوره مبارکه احزاب بیان شده است.
وی تصریح کرد: تمام مطالب سوره احزاب و آیه به آیه آن روز گذشته نقل شد؛ نکته دوم اینکه چرا این سوره، سوره احزاب نامیده شده است؟ در دوران میانی بین هجرت و رحلت پیامبر اسلام (ص) جنگی رخ داد و تمام دشمنان پیامبر (ص) دست به دست هم دادند و یکسره تمام قدرتهای شبه جزیره عربستان دنبال نابودی اسلام بودند و علت جنگ احزاب، تشکلهای مختلف در عربستان بود.
عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: این جنگ از نظر تجهیزات و تسلیحات و تعداد
نیروی رزمنده، نابرابر بود و مسلمانان در تنگنای شدیدی قرار داشتند و وضعیت اقتصادی آنها خوب نبود و فرصت کاسبی نداشتند و از نظر اقتصادی بسیار در مضیقه بودند.
آیت الله علم الهدی افزود: در سوره احزاب، حدود ۱۷ آیه درباره جنگ احزاب آمده و لذا این سوره به نام سوره احزاب نامگذاری شده است؛ از امروز ما تفسیر را از آیه نخست شروع میکنیم.
وی با اشاره به اینکه اصولا در میان ما مردم مرسوم است که تحصیل حاصل لغو است تصریح کرد: مانند این است که فرزندی در حال رفتن به مدرسه است و شما به او بگوئید به مدرسه برو و این تحصیل حاصل است؛ در سوره احزاب به پیامبر (ص) عنوان میشودای پیامبر؛ تقوا داشته باش؛ اول عنصر مقرب خدا در عالم وجود و هستی است و از پیامبر بندهای مقربتر به درگاه خدا وجود ندارد؛ تقوا نقطه نخست عصمت است و در اعمال پیامبر وجود دارد.
امام جمعه مشهد گفت: البته این خطاب قرآنی، خطاب به شخص پیامبر به تنهایی نبود و خطاب به عموم مسلمین است؛ نقطه نخست عصمت پیامبر (ص)، تقوا است و البته این خطابی به تمام مردم و
مسلمانان است که همه باید باتقوا باشند، اما برای این به رسول الله (ص) خطاب شده، زیرا ایشان بنده مقرب خداوند است.
آیت الله علمالهدی افزود: خداوند تمام افراد و اشخاص را برایشان روشن کرد که چه کسی هستند و رابطه آنها با خدا چیست؛ خداوند متعال در قرآن، انبیاء را به اسم آنها خطاب قرار میدهد، اما از ابتدای قرآن تا انتها یک جا را سراغ ندارید که عنوان شده باشد یا محمد (ص) و پیامبر هیچگاه با اسم از سوی خداوند متعال، خطاب قرار داده نشده است و این به دلیل جلال و عظمت پیامبر در میان انبیاء است و با عناوینی مانند یا ایها الرسول و یا ایها النبی مورد خطاب قرار میگیرد و اصل نبوت پروردگار در وجود مقدس پیامبر متبلور است.
وی با اشاره به اینکه نبی و رسول اصلی خداوند متعال، پیامبر اسلام است تصریح کرد: تمامی انبیاء به اسم مورد خطاب قرار گرفتهاند، اما پیامبر به دلیل جلالت و عظمت با اسم مورد خطاب قرار نگرفته و نبی و رسول خطاب قرار گرفته است.
عضو مجلس خبرگان رهبری گفت:
تقوا سبب میشود انسان حرف کفار را قبول نکند و دنبال کفار و منافقان نباشد و عملیات روانی کفار و منافقان در آنها اثر نمیگذارد و از تخطئه و تعریف کفار و منافق، انسان باتقوا دچار هراس نمیشود؛ اگر بنا شد آدمی و یا رسانهای خارجی از فردی تعریف کند و او خوشش بیاید، مشخص میشود که باتقوا نیست.
آیت الله علمالهدی افزود: امام راحل فرمودند اگر بنا شد کفار و غربیها از ما بد گفتند باید خوشحال باشیم که کار و عمل ما در راستای توطئه و شیطنت آنها نیست و آنها ناراحت شدهاند و اگر تعریف کردند باید به کار خود شک کنیم که نکند کار ما در راستای توطئه آنها است؛ آدم باتقوا دنبال کار و حرف کفار نمیرود؛ رسانههای دشمن یک
عملیات روانی پیاده کرده و عدهای عملا دنبال این حرفها میروند و یا اینکه این حرفها در آنها اثر میکند و به آن حرفها دل میبندند و این حرفها برایشان مبنای عمل و تصمیمگیری میشود و اینها بیتقوا هستند.
وی تصریح کرد: انسان باتقوا که خدا را باور کرده و امر و نهی خدا را درک میکند، گوشش بدهکار دشمن خدا نیست؛ اصلا رجوع به بیگانه نتیجه بیتقوایی است؛ تقوا زمینه این حقیقت است؛ اصلا کافر و منافق چه زمانی به سراغ انسان میآیند و چه زمانی با انسان حرف میزنند؟ دقیقا زمانی که توطئه دارند.
نماینده، ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: اینکه آنها روی
مشکلات معیشتی ما بحث میکنند صرفا بخاطر توطئه است؛ تحلیل رسانه آنها مقدمه یک فتنه است؛ یک فتنه میخواهند راه بیندازند و در رسانه خود حرف میزنند و بدون فتنه کاری نمیکنند.
آیت الله علمالهدی افزود: کافر و منافق هم کیش یکدیگر هستند و هر دو ایمان ندارند؛ اینها خدا را باور ندارند؛ وجه مشترک دوم این است که هر دو دشمن خدا و دشمن مردم هستند؛ اینها دنبال یک برنامهای هستند که از این وضعیت مردم و رابطه مردم با دین و خدا بهرهبرداری کرده و این رابطه را به سود خود بهم بزنند و یا اینکه بتوانند به وسیلهای مردم معتقد را براندازی کرده و اعتقاد به خدا را براندازی کنند، زیرا خداباوری به نفع آنها نیست.
وی تصریح کرد: خداباوری به ضرر کفار است؛ منافق نیز میخواهد وابستگی دینی مردم در جامعه از میان برود تا بر مردم مسلط شود و یک جامعه بی دین ایجاد شود؛ کافر و منافق در بهره برداری از مردم و دشمنی با خدا و بی ایمانی با یکدیگر مشترک هستند؛ منافق ابزار اجتماعی کافر است؛ هر فتنهای که بخواهد صورت دهد نیازمند
منافق است، زیرا منافق یک عامل درونی نفوذی غیرهمسو است که در جامعه و مردم نفوذ میکند. عامل اجرایی کافر، منافق است و بدون منافق نمیتواند کار کند و منافق، پیچگوشتی و آچار فرانسه کافر است.
امام جمعه مشهد با بیان اینکه منافق، یک منافق تشکل یافته نیست گفت: منافقان به این علت از سوی امام راحل منافق نامیده شدند که ابزار دشمن بودند و هر کاری که دشمن میخواست از طریق اینها پیش میبرد؛ گاهی اوقات برخی ندانسته ابزار دشمن میشوند. منافق ادعایی که نسبت به نظام و ولایت دارد را دروغ میگوید و ابزار دشمن میشود و دشمن از او استفاده میکند.
آیت الله علمالهدی افزود: منافق به دنبال قدرتیابی است و دشمن نیز او را شناسایی میکند، زیرا میداند برای رسیدن به قدرت هر کاری میکند و تمام توطئههای دشمنان توسط منافقان اجرایی میشود. قرآن تاکید میکند که نباید گوش به حرف منافق داد.
وی تصریح کرد: کافران و منافقان از پیامبر (ص) چیزی خواسته بودند و خداوند متعال فرمود این خواسته را برآورده نکن و این یک مورد خاص است؛ خداوند متعال میفرماید پیشنهاد اینان را نباید عمل کرد و این جریان، شان نزول این آیه سوره احزاب است.