معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: برنامه راهبردی توسعه استان سیستان وبلوچستان بدون برنامه ریزی منسجم، شدنی نیست.

برنامه راهبردی توسعه سیستان وبلوچستان  بدون برنامه ریزی شدنی نیستبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان، دکتر کلانتری معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور در جلسه كارگروه احياء تالاب هامون با حضور مسئولین استانی در محل استانداری برگزار شد گفت: برنامه راهبردی توسعه استان بدون برنامه ریزی منسجم، شدنی نیست .

عیسی کلانتری افزود: طرح توسعه سیستان، مسئله هامون، مردم و گرد و غبار همه یک پکیج هستند که باید برنامه ریزی صحیح و اصولی بشوند در غیر اینصورت هر گونه هزینه کرد در این زمینه پول هدر دادن است.

وی ادامه داد: همانطور که برنامه احیاء دریاچه ارومیه به شکل هدفمند در حال اجراست و به نتایج خوبی هم رسیده ایم برای سیستان و تالاب هامون نیز باید برنامه‌ای منسجم و هدفمند طراحی و اجرا شود. از مسئولین استان می‌خواهم که در این راستا جدی‌تر تصمیم بگیرند و منسجم‌تر عمل کنند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور اظهار داشت: از نیرو‌های جوان و دانشگاه‌های استان باید به منظور ارائه راهکار‌های ارائه و انجام یک برنامه ریزی منسجم جهت احیاء و حفظ تالاب چه در زمان خشکسالی و چه در زمان ترسالی در کنار متخصصان و مسئولین بهره جست.

وی با اشاره به مشکلات مردم منطقه سیستان و احیاء تالاب بین المللی هامون گفت: اولویت اول در منطقه سیستان کشاورزی نیست و مهار گرد و غبار است؛ که در همین راستا باید در قدم اول تکلیف یکپارچگی حوزه استان مشخص شود و باید با برنامه ریزی صحیح و استفاده از همسویی دستگاه‌های اجرایی و دانشگاهیان به یکپارچگی مدنظر برسیم و تا زمانیکه برنامه منسجم و پیوسته‌ای نباشد خرج کردن بیهوده است.

معاون رئیس جمهور بیان کرد: مردم صبور سیستان با توجه به خشکسالی‌های پی درپی منطقه شرایط بسیار سختی را از نظر معیشتی و امکانات تحمل کردند. آلودگی هوا، طوفان‌های شن و ماسه، بیکاری کشاورزان، صیادان و دامداران منطقه موجب مهاجرت ساکنان منطقه به سایر مناطق کشور گردیده بود. امروز هم دلخوش شدن به برداشت چند تا نی از تالاب حق این مردم نیست و باید کار‌های اصولی و اساسی برای این خطه که خوشبختانه مورد توجه رئیس جمهور هم می‌باشد انجام شود و مردم منطقه از سوی دولت و حکومت مورد حمایت قرار گیرند.

کلانتری در پایان از دانشگاهیان، محققین منطقه و مسئولین استانی در خواست کرد تا طرح‌های مطالعات پراکنده‌ای را که در منطقه انجام شده است جمع آوری وسنتز نموده و یک طرح جامع و کاربردی جهت اجرا در منطقه و کاهش مشکلات زیست محیطی و معیشتی مردم ارائه کنند.

در این جلسه  وحید پورمردان مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گزارشی از وضعیت تالاب، مقایسه آبگیری تالاب هامون از ۲۰ سال گذشته تاکنون، روند آبگیری تالاب و مشکلات موجود، اقدامات اداره کل حفاظت محیط زیست استان را ارائه کردند.

کلانتری جهت بازدید از منطقه سیستان و پروژه های اجرایی محیط زیست در این منطقه، بررسی روند آبگیری تالاب هامون پس از ورود سیلاب و بررسی معضلات و مشکلات زیست محیطی ناشی از گرد و غبار در استان در سفر یک روزه خود  وارد زاهدان شد.

انتهای پیام/ ع 

مشکلات زیست محیطی ناشی از گرد و غبار در سیستان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار