به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از وزارت جهاد کشاورزی کامبیز عباسی رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی با بیان این که اکنون استانها شروع به معرفی متقاضیان کرده اند، اظهار کرد: سال گذشته بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تقاضا در بخش مکانیزاسیون کشاورزی وجود داشت که از این میزان یک هزار و ۵۴۰ میلیارد تومان آن جذب قطعی صورت گرفت و تلاش داریم امسال در بحث سرمایه گذاری مکانیزاسیون مانند سال گذشته بتوانیم همین میزان را محقق کنیم.
وی افزود: به رغم تمام تحریم ها، چون خوداتکایی حوزه مکانیزاسیون کشاورزی ۹۵ درصد به صنعت داخلی وابسته است امیدواریم سال ۹۸ هم بتوانیم اعتبار مذکور (۱۸۰۰ میلیارد تومان) را جذب کنیم.
رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی با تاکید بر این که همیشه جایگاه صنعت ماشینهای کشاورزی در منشور صنعتی کشور کمرنگ بوده است، گفت: صنعت مکانیزاسیون کشاورزی در تامین امنیت غذایی کشور نقش اساسی دارد بنابراین امیدواریم صنعت داخلی کشور، صنعت ماشینهای کشاورزی را در اولویت قرار بدهد و کارخانجات تولید کننده ماشینهای کشاورزی شامل تراکتور و کمباین کشور زیر چتر حمایتی وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار بگیرد و امیدواریم این اتفاق مهم رخ دهد.
وی افزود: در دولتهای یازدهم و دوازدهم نزدیک ۲۲۰ هزار دستگاه تراکتور و کمباین در کشور پلاک گذاری شده است در حالی که میزان پلاک گذاری در این بخش در دولتهای قبل کمتر از ۲۰ هزار دستگاه بوده است.
عباسی ادامه داد: امیدواریم بتوانیم تا پایان برنامه ششم توسعه تمامی تراکتور و کمباینهای کشور را پلاک گذاری کنیم و عملیات پلاک گذاری آنها انجام شود.
بیشتر بخوانید: سرمایه گذاری ۲۵۰۰ میلیارد تومانی در حوزه مکانیزاسیون
وی افزود: طبق برنامههای توسعه مکانیزاسیون کشاورزی کشور پیش بینی ما این است که امسال بتوانیم ضریب مکانیزاسیون کشاورزی را ۱۲ صدم اسب بخار بر هکتار بالا ببریم.
رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی گفت: طرح جایگزینی ماشینهای فرسوده متاسفانه مورد کم توجهی حوزه صنعت و حوزه سوخت کشور قرار گرفته است به رغم این که وزیر جهاد کشاورزی در نامهای به رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور طرح کامل و تمام الزامات آن از جمله مسائل زیست محیطی، فنی، اقتصادی، اجتماعی، را تدوین و ارسال کرده است که در منابع اعتباری کشور قرار بگیرد.
وی با بیان این که این طرح باید از محل صرفه جویی سوخت کشور پیگیری شود، اظهارکرد: این درحالی است که در حوزه سوخت کشور هیچ حرکت و جنب و جوشی برای عملیاتی کردن این موضوع دیده نمیشود. صنعت ماشینهای کشاورزی نسبت به دیگر صنایع مظلوم واقع شده و خواسته هایش هم کمتر مورد توجه سایر بخشها قرار میگیرد.
به گفته عباسی، اجرای این طرح منجر به کاهش و صرفه جویی سوخت در کشور، پویایی در صنعت ماشینهای کشاورزی و ارتقای کیفیت عملیات کشاورزی خواهد شد، اما متاسفانه توسط هیچ بخشی به غیر از وزارت جهاد کشاورزی مورد پیگیری قرار نگرفته است.
وی تصریح کرد: سال گذشته نزدیک ۱۶ تا ۱۷ هزار دستگاه تراکتور وارد بخش کشاورزی شد که به صورت غیر مستقیم سهم ماشینهای فرسوده را در کشور کاهش داد.
به گفته رئیس مرکز مکانیزاسیون کشاورزی، در سنوات گذشته نزدیک ۱۲۰ هزار دستگاه تراکتور در دولت یازدهم و دوازدهم به بخش مکانیزاسیون کشاورزی تزریق و باعث شد سهم ماشینهای فرسوده کاهش یابد.
وی پیش بینی کرد: امسال هم طبق برنامه در نظر داریم ۱۵ تا ۱۶ هزار دستگاه تراکتور و نزدیک ۳۰ تا ۳۲ هزار دستگاه ادوات عمده و اساسی کشاورزی در اختیار کشاورزان قرار گیرد.
رئیس مرکز مکانیزاسیون کشاورزی با بیان این که ارز رسمی به قطعات یدکی و لوازم ماشینهای کشاورزی تعلق نمیگیرد، گفت: با وجود این که ۹۵ درصد تولید ماشین آلات کشاورزی وابسته به تولیدات داخل است، اما برای لوازم و قطعات یدکی آنها و همچنین پنج درصد ماشین آلاتی که تولید داخلی نیستند، نیازمند ارز رسمی ۴۲۰۰ تومانی هستیم.
وی در پایان تصریح کرد: در مواردی ما برای تامین قطعات یدکی جهت تعمیر و نگهداری ماشینهای موجود بخش کشاورزی نیازمند ارز رسمی هستیم.
انتهای پیام/