رئیس کمیته ارتباطات مجلس گفت: لایحه دولت برای صیانت از حفظ داده‌ها و حفظ حریم خصوصی باید هرچه سریعتر به مجلس فرستاده شود.


خالقی / عینی /رمضانعلی سبحانی‌فر رئیس کمیته ارتباطات مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به روز جهانی ارتباطات ضمن گرامیداشت آن، گفت: نقش ارتباطات در گذشته صرفا نگاه ارتباطی بود اما امروزه نقش ارتباطات پیشران توسعه سایر بخش‌ها شده است.

سبحانی‌فر ادامه داد: با توجه به اینکه فناوی اطلاعات به مدد ارتباطات آمده و از بستر آن فناوری ارتباطات، سرویس‌ها و خدمات بسیاری به جامعه ارائه می‌شود لذا امروزه یکی از بخش‌های مهم جامعه و اثرگذار بر دیگر بخش‌ها از جمله اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و ... عامل توسعه است. در دوره آذری جهرمی وزیر ارتباطات توجه به بخش فناوری اطلاعات انجام شده و مسلما خدمات و سرویس‌های بیشتری هم به مردم ارائه شده و این موضوع باعث ارزش افزوده بیشتر شده است.

وی با بیان اینکه بخش دوم و مورد توجه آذری جهرمی بحث امنیت شبکه است که نسبتاً در این دوره تقویت شده و به خوبی خود را نشان داده است، تصریح کرد: بخش دیگری که نسبتاً مورد توجه بوده موضوع زیرساخت‌های شبکه ملی اطلاعات است که باید سایر دستگاه‌ها از این بستر بتوانند استفاده کنند.

رئیس کمیته ارتباطات مجلس  با تاکید براینکه وزیر ارتباطات از ظرفیت نیروهای جوان در بدنه این وزارتخانه و مدیریت استفاده بیشتری کرده است، اظهار کرد: این عوامل مؤید آن است که امروز هزینه‌های سبد خانوار در بخش ارتباطات بسیار بالا رفته و از این رو نقدینگی این بخش هم رشد بسیار زیادی داشته است و این یعنی نقدینگی بخش ICT رشد چشمگیری هم داشته است اما دولت باید به این موضوع توجه بیشتری نشان دهد.

سبحانی‌فر گفت: دولت باید همگام با رشد فناوری اطلاعات، توسعه زیرساخت‌ها و ارتباطات شبکه را بیشتر مد نظر داشته باشد زیرا بستر فناوری اطلاعات شبکه ارتباطی است اما در این مدت به افزایش فناوری اطلاعات در شبکه ارتباطی توجه نشده است و مورد غفلت یا کندی قرار گرفته که باید به آن توجه شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تأکید کرد: طی این مدت وابستگی شدید شبکه‌های مخابراتی اعم از ثابت، سیار و دیتا به صنایع مخابراتی کشور چین بدون افزایش انتقال دانش صورت گرفته است که باید توجه شود که انتقال دانش باید با تکنولوژی باشد.

وی تصریح کرد: بحث نظارت موضوع بعدی است که مورد غفلت وزارت ارتباطات قرار گرفته و باید به آن توجه شود؛ نظارت بر اپراتورها و ارائه دهندگان خدمات سرویس‌ها بسیار ضعیف است و به نظر می‌رسد بخش رگولاتوری سازمان ارتباطات باید بیشتر به موضوع نظارت توجه کند. متأسفانه به لحاظ عدم کنترل و نظارت به موقع و درست باعث شده تا بخش‌هایی در حوزه خصوصی رها شده و ضرر و زیان آن به چشم مردم برود.

رئیس کمیته ارتباطات مجلس همچنین با اشاره به بحث تعرفه گذاری‌ها هم بیان کرد: باید به این موضوع توجه شود و در زمینه سرویس‌های مخابراتی مشتری‌مداری را محور کار خود قرار دهند و بهتر پاسخگو باشند تا اجحافی در حق مشتریان نشود که متأسفانه این بخش هم مورد غفلت قرار گرفته است.

سبحانی‌فربا اشاره به اینکه پیشخوان‌های دولت متأسفانه رها شده است، گفت: اجرای قوانینی مانند سرعت بخشیدن به دو اپراتور در بخش پست که بتواند خدمات بیشتری ارائه دهد ضعیف است، برخی NGOها استفاده‌های آن چنانی بدون کنترل و نظارت انجام می‌دهند که باید ساماندهی شوند یعنی تعرفه‌گذاری‌ها باید ساماندهی شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: سرعت بخشیدن به تکنولوژی‌های جدید به سمت ICT مانند نسل پنجم، توسعه و بهسازی شبکه‌های تلفن ثابت باید سرعت بیشتری داشته باشد که متأسفانه انجام نشده، همچنین بحث لایحه دولت برای کمک و صیانت از حفظ داده‌ها و حفظ حریم خصوصی باید هر چه سریعتر به مجلس فرستاده شود تا با تصویب آن اعتماد و اطمینان مردم بیشتر جلب شود.

سبحانی‌فر با بیان اینکه رقابت‌پذیری در بخش ارتباطات خیلی ضعیف عمل شده و تنها چند شرکت هستند که بیشتر کارها را انجام می‌دهند، بیان کرد: متاسفانه در این زمینه رقابت‌پذیری وجود ندارد، مجلس برای ساماندهی بخش خصوصی طرح پیش‌نویس نظام مهندسی یارانه‌ای را تدوین کرد اما بخش‌های خصوصی به نوعی از بخش‌هایی بهره‌مند می‌شوند لذا این طرح با مخالفت‌هایی روبه‌رو است لذا اگر این نظام مهندسی یارانه‌ای بتواند تصویب شود، می‌تواند بخش‌های خصوصی را به درستی راهبری کرده و ساماندهی کند که متاسفانه اکنون به نوعی رها شده و باید یک انسجام بیشتر در این زمینه انجام شود.

انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار