امینی گفت: بخش اعظمی از هزینه‌های تهران به خاطر پایتخت بودن آن است.

کاظمی/ پایتخت بودن تهران هزینه زاستبه گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، سید‌ابراهیم امینی نایب رئیس شورای شهر تهران در نشست خبری اولین کنگره بین‌المللی آینده پژوهی و چشم اندازسازی شهر‌های ایران که امروز (سه‌شنبه سی و یکم اردیبهشت ماه) در مرکز تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار شد، اظهار کرد: بحث چشم انداز توسعه شهری در کشور و به ویژه در تهران به عنوان یک ابر شهر اهمیت بالایی دارد و مسیری که دنیا برای مدیریت یکپارچه شهری طی کرده است پیش بینی پارلمان محلی و دولت محلی برای اداره شهر‌ها است.

وی افزود: بر این اساس پارلمان محلی باید برای برنامه ریزی اختیارات لازم را داشته باشد و همچنین مدیریت شهری هم باید راه‌هایی برای درآمد پایدار داشته باشد تا بودجه آن وابسته به دولت نباشد.

نایب رئیس شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه این موضوع در دنیا وجود دارد، گفت: اگر بخواهیم کلانشهر‌هایمان را به خوبی اداره کنیم، راهی جز این نیست و از نظر شاخص زندگی هم شهر‌های ما باید جایگاه مطلوب خود را پیدا کنند.

امینی با تاکید بر اینکه برای رسیدن به این امر چاره‌ای جز نهادینه شدن فرهنگ مشارکت پذیری و شهروند مداری وجون ندارد، تصریح کرد: باید با حمایت همه جانبه و مشارکت شهروندان و استفاده از نقطه نظرات آن‌ها، شهر‌ها را اداره کنیم.

وی با تاکید بر اینکه شاخص‌های زندگی مطلوب باید همه نیازمندی‌های شهروندان اعم از رفاه، فرهنگ، اخلاق، سرسبزی، رونق اقتصادی و حمل و نقل را پاسخ دهند، افزود: برای تحقق آن‌ها چاره‌ای جز شناسایی اختیارات پیش بینی شده برای شورا‌ها نداریم.

نایب رئیس شورای شهر تهران با اشاره به حضور چند روزه خود در ورشو گفت: در آنجا آموزش و پرورش تا قبل از دانشگاه در زیر مجموعه شهرداری است.

امینی با ابراز امیدواری از تصویب قانون مدیریت یکپارچه شهری و درآمد‌های پایدار در مجلس تصریح کرد: متاسفانه لایحه مالیات بر ارزش افزوده بحث عوارض و مالیات را خلط کرده و تلاش می‌کند عوارض را از حوزه شهرداری جدا کنیم، تا شهروندان آن را به عنوان مالیات به خزانه بریزند که البته نمایندگان مجلس متوجه این موضوع شده‌اند و خواستار اصلاح این لایحه هستند.

نایب رئیس شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه بخش اعظمی از هزینه‌های تهران به اعتبار پایتخت بودن آن است، گفت: اگر با عنوان مشکل آلودگی و ترافیک روبه رو هستیم، به خاطر پایتخت بودن تهران است و اگر پایتخت جای دیگری باشد، تهران این مشکلات را نخواهد داشت و معمولا در دنیا دولت‌ها به خاطر حضور در شهری که آن را پایتخت کرده‌اند، هزینه‌هایی را پرداخت می‌کنند.

امینی با ابراز تاسف از اینکه در تصمیم گیری‌های شهری همه نهاد‌ها خود را متولی می‌دانند، تصریح کرد: هنوز شورای شهر نهادینه نشده و اختیارات آن هم واگذار نشده است و من ورود مجمع تشخیص مصلحت نظام به مسائل شهری را به فال نیک می‌گیرم و امیدوارم که خروجی این کنگره این باشد که مشخص شود متولی مدیریت شهری کیست.

وی با اشاره به اینکه وقتی دستگاهی چشم انداز می‌نویسد، بدون توجه به امکانات و شرایط خود موقعیت ۵ سال آینده خود را ترسیم می‌کند، گفت: خیلی از دستگاه‌ها ماموریت‌های خود را برون سپاری می‌کنند و با نوشتن یک قرارداد، کار را به شرکت‌های مشاور می‌سپارند.

نایب رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه نهاد شورا‌ها ۲ دهه پس از قرار گرفتن در قانون اساسی عملیاتی شد، تصریح کرد: در طول این ۲ دهه اختیارات شورا در اختیار نهاد‌های دیگر بود و هنگامی که پس از ۲ دهه شورا‌ها شروع به کار می‌کنند، جدا کردن نهاد‌ها از امانتی که در دستشان بود سخت است، لذا یک مشکل اصلی شورا این است که از ابتدا همراه با نهاد‌های دیگر تشکیل نشده تا اختیارات خود را داشته باشد.

امینی در پایان با تاکید بر اینکه شورا‌ها ملموس‌ترین ابزار برای تحقق دموکراسی هستند، گفت: بعضی‌ها هنوز با بحث مردم سالاری کنار نیامده‌اند و حاضر نیستند که اختیارات شورا‌ها به خودشان واگذار شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار