به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، اوایل اردیبهشت امسال بود که قیمتها در بازار خودرو روندی به شدت صعودی به خود گرفت و دو سه هفته پی در پی بر قیمت خودروهای داخلی اضافه شد. شرایط به شکلی پیش رفت که کف قیمت در بازار از ۵۰ میلیون تومان نیز رد شد و خودرویی که تا همین یک سال پیش کمتر از ۷۰ میلیون تومان قیمت داشت، به مرز ۲۵۰ میلیون تومان رسید.
در آن مقطع دلایل مختلفی برای صعودی شدن قیمت خودرو مطرح شد، از جمله کاهش تولید و عرضه، رشد تورم انتظاری مشتریان و همچنین افزایش قیمت در بازارهای ارز و سکه. در این بین، کاهش تولید و به تبع آن، کم شدن عرضه، نقشی بسیار مهم در صعودی شدن قیمتها داشت، بهخصوص آنکه در فروردین بهدلیل تعطیلات نوروزی، تیراژ به شدت افت کرده بود. همچنین با توجه به نزدیک بودن یک سالگی خروج آمریکا از برجام و اظهارات مقامات این کشور مبنیبر سختتر شدن تحریمها، تورم انتظاری مشتریان بالا رفت و این موضوع خود را در بازارهای مختلف از جمله خودرو بروز داد و قیمتها بالا و بالاتر رفت.
بیشتر بخوانید: فروش فوری خودرو یا بلیت بخت آزمایی/ چه کسانی خودرو را گران کردند؟
در نهایت، اما رشد قیمت در بازارهای ارز و سکه و طلا نیز مزید بر علت شد تا قیمت خودروهای داخلی صعودی شدید را تجربه کند. این انفجار قیمتی، اما در شرایطی بود که خرید و فروش چندانی در بازار صورت نمیگرفت، زیرا عامه مشتریان از قدرت خرید لازم برای ورود به بازار خودرو برخوردار نبودند. تورمی که در بازار خودرو طی حدودا یک سال گذشته و بهطور خاص در یک ماه اخیر رخ داد، بسیار بالاتر از قدرت خرید مشتریان بود و از همین رو بیشتر آنها عملا از بازار خارج شدند.
روند صعودی قیمت در بازار خودرو، اما در نهایت پس از دو سه هفته توقف طی اواسط هفته گذشته و این هفته، در مسیر نزول قرار گرفت. آن طور که از بازار خبر میرسد، منحنی قیمتها افت قابلتوجهی را تجربه کرده، تا جایی که فقط پراید حدود ۹ میلیون تومان کاهش قیمت داشته است.
به اعتقاد کارشناسان، مسائلی مانند کاهش تورم انتظاری، افت قیمت ارز و سکه و طلا و همچنین بازگرداندن شورای رقابت به قیمتگذاری خودرو، در افت قیمت نقش داشتهاند. با توجه به آنکه تنشهای سیاسی میان آمریکا با اعلام هر دو طرف مبنیبر بیمیلی به جنگ، کمی کاهش یافت، تورم انتظاری مشتریان نیز اندکی کمتر شد و بنابراین هیجانات بازار خودرو نیز پایین آمد. البته بهنظر میرسد خبر بازگشت شورای رقابت به قیمتگذاری خودرو نیز نقش ویژهای در نزولی شدن قیمتها داشته است.
طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی، شورای رقابت دوباره مرجع قیمتگذاری خودرو شده است. اگر شورای نگهبان این مصوبه را تایید کند، حضور این شورا در بازار خودرو رنگ قانون به خود خواهد گرفت و قیمتگذاری دوباره به دست این شورا خواهد افتاد. ازآنجاکه شورای رقابت در طول شش سال حضور در قیمتگذاری خودرو، به نوعی سیاست سرکوب قیمت را دنبال کرد، ممکن است این بار نیز همان سیاست قبلی را پی گرفته و در نتیجه، قیمت خودروها را پایین بیاورد. بهنظر میرسد این احتمال، یکی از دلایل افت قیمت در بازار خودرو بوده است.
اما سری به بازار خودرو بزنیم و ببینیم قیمت خودروهای داخلی چه افت و خیزی را طی این هفته تجربه کرده است. به گفته فعالان بازار، پراید ۱۱۱ که قیمتی برابر با ۵۸ میلیون تومان داشت، این هفته با افتی ۹ میلیونی همراه و قیمت آن به ۴۹ میلیون تومان رسید. تیبا نیز که ۲ میلیون تومان کاهش قیمت داشته، در حالحاضر ۵۴ میلیون تومان خرید و فروش میشود.
همچنین از بازار پژو ۲۰۶ها نیز خبر از کاهش قیمت میرسد. بر این اساس، مدل تیپ ۲ این خودرو طی هفته جاری ۵ میلیون تومان افت کرده است و بنابراین برای خرید آن باید ۹۸ میلیون تومان هزینه کرد. پژو ۲۰۶ تیپ ۵ نیز که از مرز ۱۳۰ میلیون تومان هم عبور کرده بود، در حال حاضر ۱۲۲ میلیون تومان قیمت دارد. همچنین قیمت مدل صندوقدار پژو ۲۰۶ نیز به طرفداری از مدلهایهاچ بک کاهشی شده است. اما بشنویم از بازار پژوپارس که خبرها از افت قیمت این محصول طی هفته جاری حکایت دارد. نمایشگاهداران خودرو پایتختمیگویند پژو پارس بیش از ۲ میلیون تومان کاهش قیمت داشته و در حال حاضر ۱۰۳ میلیون تومان به فروش میرسد. پژو ۴۰۵ نیز که قیمت آن به ۸۸ میلیون تومان رسیده بود، طی این هفته با قیمت ۸۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان معامله شد. با این حساب، پژو۴۰۵ چهار میلیون و ۵۰۰ هزار تومان افت قیمت طی هفته جاری داشته است. ازسوی دیگر، اما سمند LX نیز کاهش قیمتی بیش از ۵ میلیون تومان را تجربه کرده است. با توجه به این افت، میتوان سمند LX را در حالحاضر با قیمتی معادل ۸۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خریداری کرد.
فعالان بازار در مورد خودروهای به اصطلاح مونتاژی نیز خبر از کاهش قیمت دادهاند. آنطور که خبرگزاری فارس عنوان کرده، ساندرو استپ وی چیزی حدود ۲۵ میلیون تومان افت قیمت را طی این هفته به خود دیده است. این خودرو که آخرین روزهای تولیدش را در کشور سپری میکند، در حال حاضر ۲۱۵ میلیون تومان قیمت دارد.
همچنین پژو ۲۰۰۸ هم که تا مرز ۴۲۰ میلیون تومان پیش رفته بود، در حال حاضر خودرویی ۳۸۰ میلیون تومانی بهشمار میرود، بنابراین ۴۰ میلیون تومان عقب نشینی کرده است. ۲۰۰۸ با قیمت ۱۰۴ میلیون تومان تحویل مشتریان ابتدایی خود شد، اما در عرض یک سال و اندی قیمت آن بیش از چهار برابر رشد کرد. همچنین سیتروئن C ۳ هم که قرار بود محصولی ۱۵۰ میلیون تومانی باشد، در حال حاضر ۴۲۰ میلیون تومان قیمت دارد و این یعنی، ۱۰۰ میلیون تومان افت طی یکی دو هفته اخیر داشته است.
از بازار کیا سراتوی مونتاژی سایپا هم خبر میرسد که این محصول در حال حاضر کمی بیش از ۳۰۰ میلیون تومان قیمت دارد، حال آنکه طی دوران اوجگیری قیمت، به محصولی ۴۰۰ میلیون تومانی تبدیل شده بود. در نهایت، اما قیمت خودروهای چینی نیز در بازار خودرو کشور روندی رو به افت را طی این هفته تجربه کرده است.
فعالان بازار مطرح میکنند که قیمت هایما S ۷ نیز از ۴۰۰ میلیون تومان در روزهای گذشته به ۳۱۵ میلیون تومان کاهش پیدا کرده است. همچنین جک S ۵ نیز که ۶۵ میلیون تومان عقب نشسته است، در حالحاضر خودرویی ۳۱۵ میلیون تومانی به حساب میآید.
منبع: دنیای اقتصاد
انتهای پیام/
صف مرغ
الان قند و شکر و ...
قرار نیست که به سرعت هم پایین بیاد و اصلا قراری نیست که معجزه رخ بده
تو این زمان فشارهای حداکثری فکر نکنم اتفاق خوبی رخ بده
هر روز میگن روند نزولی
هر ایرانی فقط یک خودرو بخدا مشکل خودرو حل می شد هم گرونی و هم رکود و دزدی و دلال بازی و فامیل بازی و بیکاری و در زمینه مسکن هم ما کشوری داریم که بسیار پهناور هست پس زمین علتی نداره پولی باشه دولت زمین را رایگان بده به هر ایرانی یک قطعه زمین ببینیه کجا دیگه مسکن گرون میشه! من 28 سال دارم ولی تورم کاری کرده که زندگی برام شده کار و غذا بدون هیچ پس اندازی .ممنون .
ای خدا خودت کاری کن
مثال این نوشته ها قبمت ها را بالا می برد مردl تصور می کنند دیر بخرند کلاه سرشان رفته و مانند بقبه اجناس حرص می زنند
از ۶۰ میلیون بیاد ۵۰ م یا پژو و سمند از ۱۰۰ بیاد ۹۰ باز نباید بگیم ارزون شده. یک کارگر با حقوق ۲ میلیونی اگر تا ۲ سال هیچی نخوره و حقوق دست نزده بمونه پس طی کردن ۲۴ ماه تازه میتونه یک پراید بگیره
سوال آیا میشود تا ۲ سال غذا نخورد تا یک پراید خرید باقی هزینه ها بماند......؟؟؟؟؟؟
چقد مسولا زحمت بکشن ارزونی بیارن واسمون
خدایا دیگه از خجالت مسولا سر بالا نمیاریم
خدایا بکش مسولا راحت باشن
اینکه چرا نبود یا نقص قوانین کشور(تعیین قیمت نهایی) قیمت یک خودرو که مثلا مصرفی است را از قیمت نمایندگی فروش خرد به نمایشگاه خودرو را با افزایش عجیب شاهد هستیم ،به این دلیل است که دلالان این حوزه هیچ مالیات و نظارت قانونی ندارند
یعنی قیمت تمام شده محصول با سود کارخانه + هزینه های مجموعه فروشنده (اگر قیمت تمام شده با نمایندگی محاسبه نشده باشد) باید به صورت شفاف اعلام بشود( یعنی ظرفیت تولید سالیانه + زمان دقیق تولید یک خودرو-پرسنل و حقوق + باقی موارد - خرید املاک و مستغلات - سرمایه گذاری در سایر مشاغل- وام های کلان داخلی و خارجی-واردات گسترده قطعات بی کیفیت چینی (یعنی حتی قطعات با کیفیت رو هم زورشون میاد بیارند)- ایجاد تظاهرات تصنعی کارگری (کارگر و کارمند و مدیری که وظیفه شهروندی و وجدان کاری ندارد آیا حق اعتراض دارد) - وام های با بهره سنگین مشکوک - برگه های دریافت یک خودرو به پرسنل خودروساز هر سال یا هر چند سال یا هر شش ماه(فروش دربازار آزاد) + پول های دریافتی از مردم برای مدت طولانی ) یعنی مساوی قیمت تمام شده برای خریدار نقد
حالا به اینها کم کردن کیفیت و مقاومت و تکرار یک محصول به صورت چند ده ساله را شاهد هستیم و ادعای صنعت خودرو هم داریم؟
اصرار بر این شیوه عقب مانده یعنی افرادی در این مجموعه ها یا خارج این مجموعه ها یا در مجموعه های دولتی یا خصوصی عمدا سعی دارند وضعیت این صنعت پولساز مبهم باقی بماند.
به صورت فهم ساده وقتی دیدید یک شرکت تولیدی بزرگ صدها زیر مجموعه بصورت هلدینگ(یک واژه خارجی ضد اقتصادی در ایران) ایجاد کرد بدانید قرار است حجم فساد گسترده مالی و کاری را افرادی در آن ایجاد کنند و همیشه این جملات را می شنوید: چون نیاز سنجی،شما نمی دانید،ما دستمون در کار است یا شما،طبق بررسی های صورت گرفته،طبق محاسبات ما،جهت بهبود وضعیت، طبق قوانین داخلی شرکت و... اینها همه در آخر به این موارد ختم می شود نیروهای زائد، فامیل و دوست آشنا برای شناسایی گزارش گران و افراد ضد فساد،حذف افراد سالم ، جایگزینی افراد بدون مرتبط با کار، ایجاد مشاغل یک شغل به صورت چند شرکتی(مثلا چند صد حسابدار برای چند ده شرکت یا چند ده مدیر یا کارمند برای کارهایی یکسان) حقوق های نجومی و جانبی فراوان، و کلی هزینه جانبی دیگر که از جیب خریدار دریافت و به قیمت خودرو اضافه می شود.
آیا فهمیدن الگو تولید خودروسازان خارجی سخت است یا خیلی محرمانه تلقی می شود؟ علت پیشرفت آنها وجدان کاری و حذف رانت و فامیل بازی و مدیریت صحیح و استفاده از سخت افزار و نرم افزار و نظارت بر عملکرد همه افراد و عدم خیانت به کشور و منابع و منافع ملی و شرکت و همکاران است.
همه این افرادی که خودرو خریدن مثل شما دلال هستند. بالاخره مجبور میشید بفروشید. مردم با نصف این قیمت هم توان خرید ندارند. این یک واقعیت است
انداختهاند.
انشااللهخداازمحتکرانوگرانفروشاننگذرد.
واقعا که دلالی دلال ...........
فرانسه؟