دانشمندان می‌گویند ممکن است در آینده زیبایی اسرارآمیز تاریکی شب به دلیل پیشرفت فناوری و طرح‌های پیشتازانه فضایی از بین برود.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌ گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، پس از پرتاب موفقیت آمیز ۶۰ ماهواره ارائه دهنده خدمات اینترنتی شرکت اسپیس ایکس به فضا در هفته گذشته، کارشناسان هشدار می‌دهند امکان دارد این ماهواره‌ها خطری جدی برای آسمان شب زمین باشند.
 
اکنون ۶۰ ماهواره در طرح استارلینک اسپیس ایکس به فضا پرتاب شده اند و تیم ایلون ماسک درنظر دارند به تدریج و طی ماموریت‌های آتی حدود ۱۲۰۰۰ ماهواره را برای پوشش دهی اینترنت به سراسر کره زمین به فضا بفرستند.
 

به گفته منجمان آماتور این ماهواره‌ها با چشم غیرمسلح نیز قابل ردیابی در آسمان شب هستند، هر چند که کارشناسان اسپیس ایکس اعلام کرده‌اند به تدریج با افزایش ارتفاع به فاصله ۵۵۰ کیلومتری دیگر امکان ردیابی ماهواره‌ها بدون تجهیزات رصدی امکان پذیر نخواهد بود.
 
اکنون این ماهواره‌ها در مدار LEO کره زمین (مدار نزدیک زمین) در فاصله ۴۵۰ قراردارند و هر ۹۰ دقیقه یک بار درمدار خود به دور زمین گردش می‌کنند.
 

از جمله انتقاد‌های کارشناسان به طرح ماهواره‌های اینترنتی اسپیس ایکس محل نصب آنتن در آنهاست؛ هرماهواره دارای یک سطح فلزی و براق رو به سوی زمین است و می‌تواند سبب بازتابش نورخورشید شود، افزون بر صفحه صاف و صیقلی، هرماهواره آرایه‌ای خورشیدی با ابعاد بزرگ (حدود ۳ در ۱۲ متر) دارد که می‌توانند نورخورشید را بازتابش دهند. کارشناسان با انجام محاسبه دریافتند در ساختار ۶۰ ماهواره اینترنتی مستقر در فضا حدود ۲۰۰۰ مترمربع آرایه خورشیدی وجود دارد که ابعاد کلی آن برابر با آرایه‌های خورشیدی ایستگاه فضایی بین المللی است.
 
ایستگاه فضایی بین المللی به طور کامل شب‌ها در آسمان مشاهده می‌شود، اما تیم ماسک اعلام کرده اند به دلیل کوچک بودن ابعاد ماهواره‌ها امکان مشاهده آن‌ها در آسمان شب کم است هر چند که منتقدان نظری مخالف دارند و ارسال ۱۲۰۰۰ ماهواره به فضا را خطری برای از بین بردن آرامش شب کره زمین می‌دانند.
 

در برابر تمامی انتقاد‌ها شرکت اسپیس ایکس اعلام کرده است هدف آن‌ها از ساخت این ماهواره‌ها دسترسی افراد در سراسر کره زمین به اینترنت ارزان قیمت است، همچنین این پروژه سودمالی سرشار برای اسپیس ایکس به همراه دارد تا بتواند طرح پیشتازانه سفربه سیاره مریخ را ادامه دهد.
 
به گفته کارشناسان اکنون هزاران ماهواره عملیاتی و بقایای ماهواره‌های از رده خارج یا تجهیزات فضایی در مدار کره زمین وجود دارند و خطری جدی برای سفر‌های فضایی هستند.
 

کارشناسان اعلام کرده اند ماهواره‌هایی که درمدار LEO کره زمین قرار می‌گیرند سبب آلودگی نوری کره زمین به نسبت ماهواره‌هایی می‌شوند که در مدار زمین آهنگ geostationary satellites حرکت می‌کنند؛ ماهواره‌های مستقر در مدار LEO ابعادی بزرگ‌تر به نسبت ماهواره‌های مدار زمین آهنگ دارند.
 
کارشناسان هشدار می‌دهند افزون بر ماهواره‌های استارلینک، سایرشرکت‌های رقیب، چون تله ست، وان وب، آمازون و لئوست نیز در تلاش برای ارسال ماهواره‌های ارائه دهنده اینترنت به فضا هستند و این می‌تواند خطری جدی برای کره زمین باشد و سبب آلودگی نوری و از بین رفتن تاریکی شب در آسمان شود.
 

دانشمندان اعلام کرده اند اثر‌های پرتاب این ماهواره‌ها بر محیط زیست و سلامت انسان‌ها در چند سال آینده مشخص خواهد شد.
 
منبع: teslarati
 
انتهای پیام/

آلودگی نوری کره زمین به دلیل پرتاب ماهواره‌های اینترنتی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار