وی افزود: در اسناد تحولی گزارههایی وجود دارد که به ما حکم میکند تا ساختار، روشها و رویکردها را تغییر دهیم، بنابر این اگر معتقد هستیم که تحول اتقاق بیفتد حتما باید در ساختار نیز تحول ایجاد شود.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی تاکید کرد: اگر در وزراتخانه هم تغییر در ساختار ایجاد نشود به نظر خواهد رسید که وضعیت متحول نشده است چرا که ساختار جدید القا کننده عدالت در شان همه آحاد جامعه است در واقع هیچ تفاوتی بین دانشآموزان نظری، هنرجویان، کشاورزان و اساتید و دانشگاهیان احساس نخواهد شد.
حجت الاسلام والمسلمین علی ذوعلم اظهار کرد: از ویژگیهای ساختار جدید این است که ساده باشد، غفلتهای گذشته را جبران کند و با توجه به نیازها طراحی شود در واقع ۱۱ حوزه تربیت و یادگیری در کنار هم با توجه به ارتباط منطقی و ایجاد خطوط نقطه چین طراحی شود.
وی بیان کرد: سازمان پژوهش و حوزههای تربیت و یادگیری بخش بالادستی مدرسه و سطح اجرا است که وظیفه آن رصد، نظارت، توانمندی و کاستن حاکمیت برنامههای درسی پنهان در آن است.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی گفت: پس از رایزنیهای متعدد این نتیجه حاصل شد که ۲ دفتر پژوهش و برنامهریزی حوزههای تربیت و یادگیری و ۲ دفتر طراحی و هماهنگی دورههای تحصیلی داشته باشیم که وظایف هر یک از دفاتر به تفکیک مشخص شده است.
وی در ادامه ضمن اشاره به بیانات مقام معظم رهبری گفت: ساختار آموزش و پرورش ما امروز متحجرانه است، زیرا پویایی لازم را ندارد بنابر این وقتی از تحول بنیادین صحبت به میان میآید باید ساختار آموزش و پرورش باز طراحی شود. همچنین گاهی اوقات به تعداد مدارس در کشور ایراد گرفته میشود که به نظر بنده با توجه به تنوع اقوام و اقتضا شرایط جغرافیایی و فرهنگی باید مدرسه وجود داشته باشد.
وی تاکید کرد: در بازآرایی ساختار جدید باید همه جوانب سنجیده و از شتابزدگی پرهیز شود و در صورت لزوم استانداری تهیه تا همه آنهایی که صلاحیت تالیف کتابهای درسی را دارند وارد و به سازمان کمک نمایند بنابر این برای تحقق این امر نیازمند استلزاماتی هستیم که باید مورد توجه قرار گیرد.
انتهای پیام/