گزارشی که برنامه محیط زیست سازمان ملل تهیه کرده نشان می‌دهد شهر‌های بزرگ در حوزه بالکان غربی با آلودگی شدید هوا مواجه هستند که این مسئله زندگی را برای مردم مشکل ساخته است.

سازمان ملل: آلودگی هوا در کشور‌های حوزه بالکان در سطح هشدار قرار داردبه گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از آسوشیتدپرس، گزارشی که برنامه محیط زیست سازمان ملل با همکاری سازمان بهداشت جهانی و موسسه‌های مدیریت کیفیت هوا در آلبانی، بوسنی، کوزوو، مونته نگرو، مقدونیه شمالی و صربستان تهیه کرده است نشان می‌دهد آلودگی هوا در بالکان غربی در سطح هشدار قرار دارد.

بنا به گزارش سازمان ملل، سطح زندگی در این مناطق افت کرده است؛ زیرا نظام سیاسی شکننده و همچنین توسعه نیافتگی سبب شده این منطقه همچنان برای تولید انرژی به ذغال سنگ وابسته باشد.

در این گزارش آمده است: «مردم در این منطقه در معرض بالاترین غلظت آلودگی هوا در اروپا خواهند بود. پنج برابر غلیظ‌تر از آنچه که راهنمای کشور‌ها و اتحادیه اروپا تعیین کرده است».

پانزده نیروگاه فعال زغال‌سنگ که برخی از آن‌ها فرسوده شده است، در پنج کشور بالکان غربی مقدار قابل توجهی دی اکسید گوگرد، اکسید نیتروژن، گرد و غبار و ذرات معلق در هوا منتشر می‌کنند. همچنین ۸۸ درصد از ۷.۳ میلیون ساختمان در این منطقه از سیستم‌های گرمایشی غیرمتمرکز استفاده می‌کنند که راندمان پایینی دارند.

بنابر این گزارش، در ۱۸ شهر بزرگی که مورد بررسی قرار گرفته آلودگی هوا سبب تعداد قابل توجهی مرگ زودرس افراد شده است. از ۱۳۰ هزار سال عمری که در طی ده سال گذشته به دلیل آلودگی هوا از دست رفته ۲۰ درصد آن مربوط به مرگ‌های پیش از ۶۵ سال بوده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار