وزیر خارجه روسیه در یادداشتی ضمن انتقاد شدید از سیاست خارجی آمریکا، غربی‌ها را به استفاده از قانون جنگل برای از بین بردن نظم جهانی متهم کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اسپوتنیک، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، در ارزیابی سیاست واشنگتن طی مقاله‌ای که در مجله «زندگی بین‌المللی» (مژدونارودنایا ژیزن) منتشر شده است، نوشت که آمریکا سعی می‌کند بر اساس قانون جنگل نظم جهانی را بنا سازد.

او در یادداشت خود نوشت: «هم‌اکنون با نادیده گرفتن گذشته، سیاستمداران غرب و مبلغان می‌خواهند جامعه جهانی را در به حق بودن آن نظم جهانی مردد کنند که بر طبق اساسنامه سازمان ملل پس از پایان جنگ جهانی به تصویب رسید. آن‌ها در راه از بین بردن نظم جهانی با استفاده از قانون جنگل حرکت می‌کنند».

وزیر امور خارجه روسیه به این موضوع اشاره کرد که این امر «به آمریکا و درک خاص آمریکایی‌ها از حوادث قرن بیستم مربوط می‌شود که در آنجا تصوراتی درباره «دو جنگ خوب» گسترش یافته است که در نتیجه آن دو جنگ، آمریکا برتری نظامی در اروپای غربی و یکسری از مناطق دیگر جهان را برای خود رقم زد و بدین ترتیب قدرت خود را افزایش داد، به شکوفایی اقتصادی رسید و مبدل به یکی از کشور‌های بزرگ جهان شد.

به نوشته لاوروف، هر چند آمریکایی‌ها با شوق زیاد سیمای «روسیه نظامی» را ایجاد می‌کنند، بخش اعظم تاریخ خود آمریکایی‌ها «نمونه‌هایی از جنگ‌های اشغالگرایانه بی‌پایان است».

او افزود: مداخله‌گری بخش لاینفک سیاست خارجی واشنگتن است. افزون بر آن، نخبگان سیاسی آمریکا استفاده از نیروی نظامی را یک جزء طبیعی «دیپلماسی تحمیلی» می‌دانند که با کمک آن می‌توان مسائل زیادی از جمله در عرصه سیاست داخلی را حل و فصل کرد.

لاوروف درباره نمونه‌های این‌گونه سیاست آمریکا، به گرانادا در سال ۱۹۸۳، در پاناما در سال ۱۹۸۹، یوگسلاوی در سال ۱۹۹۹ و عراق در سال ۲۰۰۳ اشاره کرد.

انتهای پیام/

برچسب ها: روسیه ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار