به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، طراحی وب سایت بخصوص طراحی یک سایت که بتواند بهترین رتبه را در گوگل کسب کند قوانین و ترفندهای خاصی دارد و این موضوع جمله نکاتی است که باید توسط افراد مدنظر قرار گیرد و در همین راستا امروز باشگاه خبرنگاران جوان قصد دارد تا به نکات مهم سئو که باید در طراحی سایت در نظر گرفته شود، بپردازد.
طراحی وب سایت را معمولا به روال برنامه ریزی برای ایجاد یک سایت در فضای مجازی اینترنت که با ساختار کلی و جزئی ارائه میشود، می گویند که این برنامه ریزی بر روی تمامی تصاویر، متون، فایلهای صوتی و تصویری و المانهای خاص که برنامه نویسی شده اند اعمال شده تا در نهایت تمام اینها بر روی صفحهای که قابل روئیت در مرورگر باشد اعمال میشود و در فرمت بندی خاصی در طراحی وب سایت بر روی آن صفحه قرار میگیرند.
بیشتر بخوانید: طراحی یک وب سایت چه مراحلی دارد؟
برای اینکه این صفحات قابل مشاهده در بیشتر مرورگرها باشد طراحی سایت را افراد طراح و برنامه نویسان از زبانهای نشانهای برای ایجاد یک ساختار اکثرا از زبان html و هم چنین برای نمایش بهتر بعد از طراحی وب سایت از زبان css استفاده میکنند.
برای طراحی وب سایت از زبانهای برنامه نویسی دیگر نظیر java، پی اچ پی،ای اس پی دات نت، پرل و … نیز میتوان استفاده کرد.
هر اقدامی که به صورت مستقیم و توسط فرد برای بالا بردن رتبه سایت در موتوریهای جستجوگر همانند، گوگل، بینگ و یاهو صورت میگیرد سئو و بهینه سازی نامیده می شود.
جالب است بدانید در سالهای ۱۹۹۴ تا ۱۹۹۸ سئو سایت پیچیدگی حال حاضر را نداشت چرا که سایتهای موجود در اینترنت به ۱۰۰۰ عدد هم نمیرسیدند و زمینه فعالیت اکثر آنها نیز با یکدیگر متفاوت بود، لذا موتورهای جستجوگر نظیر گوگل مشکل زیادی با شناسایی و درک محتوای آنها نداشتند. اما از سال ۱۹۹۸ به بعد و افزایش سایت ها، موتورهای جستجوگر تصمیم به طراحی الگوریتمها و فاکتورهایی گرفتند تا سایتهای را از نظر قدرت با یکدیگر رتبه بندی کنند تا بتوانند سایت قویتر را بالای نتایج جستجو و سایتهای ضعیفتر را پایین سایتهای قویتر به نمایش بگذارند.
اولین الگوریتم گوگل، الگوریتم کبوتر بود که توسط مدیران فعلی گوگل یعنی Larry Page و Surgery Brain طراحی شده بود.
بیشتر بخوانید: سئو حرفهای / بهینه سازی سایت برای موتور جستجو (SEO) به زبان ساده
از آن زمان تا به حال تمامی وب سایتها به دنبال بدست آوردن فاکتورهای رتبه بندی موتورهای جستوگر هستند تا در صدر نتایج به نمایش در آیند و مخاطبان بیشتری را جذب کنند.
هدف از سئو را شاید به طور خلاصه افزایش مخاطب دانست واین مخاطب میتواند در هر سایتی به طور متفاوت عمل کند.
بیشتر بخوانید: بازاریابی دیجیتال دقیقا یعنی چه؟! +معرفی روشها و مزایا
به طور مثال شما با سئو سایت فروشگاهی به فروش بیشتر و برندینگ بهتر میرسید، اما با سئو سایت خبری شما تنها به بازدید کننده بیشتر و در نتیجه رتبه السکای بهتر و در آخر برندینگ بهتر دست پیدا میکنید.
اما این نکته را هم گوشزد کنم که برای افزایش مخاطب سئو سایت به تنهایی کافی نیست و عواملی موئثری دیگری نیز هستند که در رشد و توسعه یک وب سایت نقش بسزایی دارند.
برای اینکه بتوانیم نتیجه گیری بهتری در سئو سایت داشته باشیم بد نیست، از همان ابتدای کار و در مرحلهی طراحی سایت، اصول سئو را بر روی سایت خود پیاده کرده و آن را بر اساس الگوریتمهای موتورهای جستجو طراحی و پیاده سازی کنیم.
رعایت اصول مربوطه در این مرحله باعث راحتی کار در ادامه برای ما خواهند شد و با هزینه سئوی بسیار اندکی نسبت به سایر سایتها نتیجهی بهتری خواهیم گرفت.
رعایت استانداردهای طراحی سایت نیز یکی از عوامل بسیار مهم در سئو سایت بوده و نقش زیادی بر روی رتبه بندی سایت و جذابیت آن خواهند داشت.
در ادامه به بررسی برخی از نکات مهم در رابطه با سئوی سایت میپردازیم:
کلمات کلیدی در واقع به کلماتی گفته میشود که ما، در سایتمان اهمیت زیادی به آن میدهیم. این کلمات برای موتورهای جستجو به عنوان شناسهی مطالب و سایت شناسایی شده و باعث میشود در نتایج جستجو به نمایش دربیایند.
نحوهی بکارگیری کلمات کلیدی در طراحی سایت نیز اهمیت زیادی دارد:
موتورهای جستجو چند وقتی است که به تراکم کلمات کلیدی اهمیت زیادی می دهند و چگالی کلمات کلیدی را در داخل مطلب مورد نظر، در کل سایت و در سایتهای مشابه بررسی کرده و آنها را اولویت بندی و رتبه دهی میکنند.
تا جایی که امکان دارد باید از کلمات کلیدی جدید و بکر در طراحی سایت استفاده شود.
بیشتر بخوانید: بدون دانش برنامه نویسی، به راحتی آب خوردن نرم افزار طراحی کنید
این امر سبب میشود سایت ما راحتتر برای موتورهای جستجو قابل شناسایی و رتبه دهی باشد.
کلمات کلیدی باید مرتبط با مطلب بوده، ساده، کوتاه و تخصصی باشند. استفاده از کلمات کلیدی عام و کلی باعث گیج شدن موتورهای جستجو و در نتیجه بازدهی کمتر مطالب میشوند.
استفاده از کلمات کلیدی در عنوان مطالب نیز تاثر زیادی در سئو و بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو دارند.
تصاویر نقش زیادی در ظاهر و گرافیک سایت دارند و اندازه و نحوهی قرار گیری آنها در سایت باید بر اساس اصول سئو در طراحی سایت باشد .
بهترین راه برای شناساندن سایت به موتورهای جستجو بهره گیری از ابزار خود موتورهای جستجو در طراحی سایت است.
بیشتر بخوانید: به راحتی وبسایت بسازید
این کار سبب صرفه جویی زمانی در شناسایی سایت توسط موتورهای جستجو میشود.
قالب سایت نقش زیادی در سرعت سایت دارد. اگر کدهای قالب دارای مشکلات کوچکی باشند، در آینده ما را با مشکلات بزرگی در سئو و بهینه سازی سایت مواجه میکنند.
رعایت استانداردهای فنی در کد نویسی قالب سایتها یکی از ملزومات طراحی سایت است.
با بهره گیری از Validator نیز میتوان خطاهای موجود در سایت را یافته و آنها را اصلاح کرد.
فرایند مطلب گذاری و بروز رسانی سایت باید از یک الگو و برنامهی مشخص تبعیت کرده و دارای یک زمانبندی مشخص باشد، طبق مطالعات انجام شده الگوریتمهای جدید موتورهای جستجو اهمیت زیادی به این موضوع قائل شده و آن را یکی از معیارهای مهم رتبه بندی سایت درنظر گرفته اند.
طراحی سایت بر اساس اصول سئو سبب رتبه بندی بهتر سایت و حضور در نتایج برتر موتورهای جستجو خواهد شد.
بیشتر بخوانید: پیشرفت تکنولوژی با آینده بازاریابی چه خواهد کرد؟
نتیجهی این امر ورود بازدید کنندگان و مشتریان جدید از طرف موتورهای جستجو و گسترش کسب و کار ما خواهند شد.
با قرار گرفتن در رتبههای نخست جستجو این موتورهای جستجو هستند که وظیفهی تبلیغ و بازاریابی سایت و محصولات و خدمات ما را بر عهده میگیرند.
انتهای پیام/