به گزارش خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، "سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش استعفا داد"؛ این خبری بود که روز پنج شنبه ۱۶ خرداد در صدر اخبار رسانهها قرار گرفت و پس از انتشار، با تکذیب برخی از مسئولان دولتی مواجه شد. ساعاتی از این خبر نگذشته بود که خبر استعفای وزیر آموزش و پرورش به شکل رسمی از سوی دولت تایید و با موافقت رئیس جمهور تثبیت شد.
در حالی که بازار شایعات مبنی بر دلایل استعفای بطحایی داغ بود، اما روحانی صراحتا اعلام کرد که وزیر آموزش و پرورش دولتش را برای حضور در انتخابات مجلس آتی آزاد گذاشته است.
اما مدتی است که تب و تاب ثبت نام مسئولان برای کاندیداتوری انتخابات مجلس بالا گرفته است و به گفته سید اسماعیل موسوی دبیر و سخنگوی ستاد انتخابات کشور؛ برخی از این تکاپوها رسانهای میشود و برخی دیگر تا زمان ثبتنام پنهان میماند.
موسوی در گفتوگو با باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به استعفای بطحایی برای حضور در انتخابات مجلس میگوید «ممکن است برخی دیگر از مقامات از سمت خود کنارهگیری کرده باشند، اما تا روز ثبت نام از رسانهای شدن تصمیم خود برای ورود به مجلس خودداری کنند.»
بر اساس مصوبهای که از سوی وزارت کشور اعلام شده، تمامی افراد صاحب صلاحیت و افرادی که صاحب مسئولیت در دستگاههای دولتی هستند و قصد شرکت در انتخابات مجلس را دارند، باید تا تاریخ ۱۶ خرداد ۹۸استعفای خود را اعلام کنند، همچنین نامزدها باید تاییدیه ثبت نام خود را در روز ثبت نام به متصدیان این امر تحویل دهند.
بطحائی وزیری بود که ادعا کرد تنها به دلیل حضور در انتخابات مجلس از سمت خود کنارهگیری کرده است؛ اما شائبهها درباره استعفای وی تا جایی پیش رفت که حتی تایید شخص اول اجرایی کشور نیز نتوانست جامعه را برای کناره گیری یک وزیر جهت جلوس بر صندلی بهارستان قانع کند.
دلیل بطحائی برای کناره گیری از پست وزارت تا حدی غیرمنطقی به نظر میرسید، که محمود صادقی نماینده حامی دولت با انتشار توئیتی کنایه آمیز به ماجرای استعفای وزیر آموزش و پرورش از سمت خود واکنش نشان داد.
صادقی نوشت: از استعفای وزیر آ.پ. برای کاندیداتوری مجلس شگفت زده شدم؛ به این جهت که چه مناعت طبعی دارد این انسان که عطای وزارت را به لقایش بخشید! دیگر آنکه چگونه فرصت خدمت بالفعل در سمت وزارت را به امید کسب کرسی احتمالی مجلس رها کرد و دیگر آنکه چه قدر و منزلتی دارد این کرسی و ما غافل بودیم!
البته صادقی همزمان معتقد است استعفا از وزارت برای حضور در بهارستان جایگاه دولت را تضعیف میکند: استعفای یکباره بطحایی به دولت و حوزه آموزشوپرورش و سازوکار آن آسیب میزند، زیرا باعث تضعیف نهاد دولت و ناکارآمدی آن بین افکارعمومی میشود، چراکه بالاخره دولت ایشان را بهعنوان وزیر کارآمد خود معرفی کرده بوده و وقتی عنوان میشود بهخاطر نمایندگی استعفا داده است، جایگاه یک وزیر و مجموعه دولت زیر سؤال میرود.
از سوی دیگر احمد امیرآبادی فراهانی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی نیز دلیل طرح شده برای استعفای وزیر آموزش پرورش را منطقی نمیداند و طی توئیتی کنایه آمیز مینویسد: از قدیم الایام معمولا نمایندهها دنبال این بودند وزیر بشوند. یکی دیگر از عجایب این دولت، برعکس وزیر استعفا میدهد برای نمایندگی!!! آقایان قاضیزاده و آخوندی هم صبر میکردند الان استعفا میدادند، آقای زنگنه کجایی؟ فرصت تمام شد. همکاران مراقب صندلیهای سبز باشید.
ابهام در دلیل واقعی استعفای آقای وزیر، باعث شد تا برخی دیگر از مسئولین این استعفا را از جهات دیگر مورد بررسی قرار دهند. حجتالاسلام مجتبی ذوالنور نماینده مجلس ۱۸ خردادماه در گفتگو با برنامه «سلام صبح به خیر» شبکه سه سیما علت استعفای وزیر آموزش و پرورش را محقق نشدن وعدههای دولت خواند و معتقد است که اگر انتخابات مجلس هم نبود بطحایی در دولت باقی نمیماند.
همچنین فرج کمیجانی دبیرکل مجمع فرهنگیان ایرانی -اسلامی معتقد است دلیل اصلی استعفای بطحایی، رد شدن طرح رتبهبندی در جلسه روز یکشنبه هیات دولت است.
جبار کوچکینژاد نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات شورای اسلامی نیز در صفحه شخصی خود در فضای مجازی درباره این استعفامینویسد که «سید محمد بطحایی وزیر آموزش پرورش به علت عدم همکاری هیئت دولت با ایشان در جهت حل مشکلات فرهنگیان استعفا داد.»
قاسم جعفری سخنگوی کانون دانشگاهیان ایران اسلامی یکی دیگر از کسانی بود که احتمالاتی را درباره کنارهگیری بطحایی داده است. او معتقد است که واقعیتهایی برای استعفای آقای بطحایی وجود دارد. یک احتمال این است که گروههای فشار (دوستان اصلاحطلب) که احساس میکردند، او حرف گوشکن نیست و در مقدمهچینیهای انتخاباتی به آنها کمک نخواهد کرد و ممکن است طبق نظر آنها مهرهچینی را انجام ندهد، بهخاطر همین فشار آوردند که آقای بطحایی وزارت را ترک کند. احتمال دوم این است که آقای بطحایی در زمان رأی اعتماد، برنامههایی را از جمله نظام رتبهبندی معلمان ارائه کرده است که دولت، سازمان برنامه و بودجه و شخص رئیسجمهور برای تحقق این برنامهها او را همراهی نکرده است که همین امر سبب شده تا او آرام صحنه را خالی کند.
کارشناسان سیاسی معتقدند وزیر آموزش و پرورش با اختیاراتی که در دست داشت میتوانست به وعدههای خود همچون بحث معیشتی و حقوق فرهنگیان، تعیین تکلیف حقالتدریسیها و خرید خدمتیها، نظام رتبه بندی معلمان و استخدام دانشجویان دانشگاه فرهنگیان برای سال تحصیل جدید، رفع برخی مشکلات محیطی نظیر کمبود مدرسه و کلاس و فضای آموزشی در آموزش و پرورش، ترمیم و بازسازی و همچنین جایگزینی مدارس برای مناطق سیل زده و زلزله زده عمل کند و حالا در قامت نمایندگی مجلس باید برای تحقق پیشنهادات خود راه طولانی را در پیچ و خم راهروهای مجلس طی کند تا شاید به نتیجه برسد.
حال اگر فرض را بر صحت ادعای رئیس جمهور قرار دهیم که بطحائی به هوای بهارستانی شدن، عطای وزارت را به لقایش بخشید و خط بطلانی بکشیم بر تمام احتمالات دلایل استعفای وی، چند سوال مهم بی پاسخ میماند؛ آیا واقعا وزیر آموزش و پرورش به دلیل خدمت بیشتر به مردم سودای صندلی سبز مجلس را در سر میپروراند؟! که اگر اینچنین باشد خدمت در بهارستان سهلالوصولتر است یا در پاستور؟! مگر غیر از این است که اختیارات وزرا به مراتب بیشتر از نمایندگان است و دست آنها برای اجرا بازتر از وکلای ملت است؟
از سوی دیگر؛ آقای وزیر چگونه وجدان خود را راضی کرده است که در آستانه سال جدید تحصیلی، دانش آموزان سیل زده، مدارس بی سر و سامان و فرهنگیانِ معطل مطالبات و ... را با کوله باری از مشکلات مذکور به حال خود رها کند؟!
شاید پاسخ به این سوال که بطحایی با چه تضمینی میز خدمت را در وزارت آموزش و پرورش رها کرد و چه کسی قول پیروزی در انتخابات مجلس را به او داده است، میتواند ابهامات بسیاری را روشن کند.
گزارش از معصومه جعفری
انتهای پیام/