رئیس کمیته ملی المپیک با آسیب‌شناسی پدیده بحران‌زایی در کشور گفت: حادثه سیل یک پدیده بود، اما همه به دنبال مقصر برای آن بودیم.

به گزارش خبرنگار حوزه دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، صبح امروز (سه‌شنبه) نشست طرح ملی افتتاحیه دوره‌های تخصصی راهبردی و مساله محور با حضور رضا صالحی امیری، رئیس کمیته ملی المپیک و محمد رضا واعظمهدی، مدیر عامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر با موضوع تحلیل شرایط موجود کشور در حوزه‌های مختلف برگزار شد.

صالحی امیری در ابتدای این نشست گفت: بنده مسائل جامعه ایران را مانند گسل‌های فرهنگی و اجتماعی می‌دانم. تعبیر گسل به این دلیل به کار برده شده است چون، جامعه ایران را به زلزله شبیه‌سازی کرده‌ایم.

رئیس کمیته ملی المپیک گفت: اگر بخواهیم تحلیل واقع گرایانه نسبت به رفتار‌های جامعه داشته باشیم، باید به لایه‌های زیرین جامعه و رفتار‌های آن پی ببریم. اکنون دو جامعه در ایران وجود دارد، جامعه رسمی که مناسبات در آن جای می‌گیرد و جامعه غیررسمی که مناسبات غیر رسمی در آن شکل میگیرد.

وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: وقتی ما جامعه را بررسی کنیم و وارد لایه‌های زیرین شویم، می‌بینیم که لایه‌های جامعه با یکدیگر متفاوت است. مطالعه بنده در دو دهه گذشته نشان داده که جامعه ایران غیر قابل پیش بینی و رفتار‌های جامعه ایران طوفانی و تحلیل آن بسیار پیچیده است.

وی تصریح کرد: ما از متالوژی گسل برای تحلیل جامعه استفاده کردیم، سوال ما این است که مساله اصلی جامعه ایران چیست که به آن واکنش نشان میدهیم؟ در نگاهی اجمالی می‌توان گفت که در چند سال گذشته یکصد شورش در کشور داشته ایم.

صالحی امیری اظهار کرد: بنده ده مساله را اعم از گسل دولت و ملت، فقر و شکاف طبقاتی، بیکاری، فشار افسار گسیخته ساختاری و سیاسی، حاشیه نشینی، آسیب‌های اجتماعی، مسائل قومی و فرقه‌ای، بحران آب و محیط زیست و ناامیدی و یاس و فقدان نشاط اجتماعی به عنوان گسل در جامعه مورد بررسی قرار داده‌ام که جامعه ایران طی سال‌های آتی دچار این گسل‌ها خواهد شد و جامعه فعلی ایران آبستن تحولات مختلفی است.

وی افزود: متاسفاته در ایران مرزی بین شورش و اعتراض تعریف نکردیم، به همین دلیل هر اعتراض تبدیل به شورش می‌شود. اعتراض اجتماعی حق قانونی هر فرد معترض است، اما معنی آن با شورش متفاوت است. شورش، تخریب و برهم زدن ثبات سیاسی کشور معنا می‌شود، اما اعتراض به معنی نارضایتی به وضع موجود برای رسیدن به مطالبات خود است.

رئیس کمیته ملی المپیک در پایان افزود: یکی از مسائل مهم در جامعه ایران، بحران‌زایی در جامعه است که نمونه بارز آن سیل اخیر بود. حادثه سیل یک پدیده بود، اما همه به دنبال مقصر برای این مسئله بودیم. باید به مسئله بحران‌زایی در زمان بحران توجه فراوان داشته باشیم.

انتهای پیام//

برچسب ها: اخبار سیاسی ، دولت ، سیل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار