شرکت‌های فراوانی امروزه در دنیا به ساخت ربات مشغول اند. این ربات‌ها با کاربرد‌های مختلف می‌توانند سبب بهبود زندگی انسان شوند و درطراحی آن‌ها از پیشرفته‌ترین فناوری‌ها استفاده شده است.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌ گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، ربات‌ها با انواع و اقسام شکل‌های گوناگون در عصر حاضر در زمینه‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند. به گفته کارشناسان در سال‌های نه چندان دور انواع ربات‌های انسان نما، ربات‌های به شکل حیوان و ربات‌های کارگر در کنار انسان‌ها به انجام فعالیت‌های مختلف می‌پردازند و حتی کارشناسان اعتقاد دارند در قرن‌های آتی بخش‌هایی از بدن انسان‌ها هم رباتیک خواهد شد.
 
از جمله جدید و پیشرفته‌ترین ربات‌های سال ۲۰۱۹ می‌توان ربات‌های زیر را نام برد:

ربات ASIMO

این ربات انسان نما به وسیله کارخانه هوندا تولید شده و در طول سال‌ها با توسعه به یک ربات فوق پیشرفته اجتماعی تبدیل شده است.
 

ربات ASIMO توانایی تشخیص حرکت اشیا، تشخیص حالت روحی افراد، بالا و پایین آمدن از پله ها، انجام حرکت ها، درک محیط و برقراری ارتباط با انسان‌ها را دارد.

ربات PEPPER

نمونه اولیه این ربات در سال ۲۰۱۴ به وسیله محققان ژاپنی تولید شد. به گفته دانشمندان ربات PEPPER اولین ربات قادر به شناسایی احساسات انسانی، صحبت با آنها، فعالیت اجتماعی، دست دادن با انسان‌ها و حتی انجام تمرین‌های ورزشی است.
 

ربات WALKER

این ربات در نمایشگاه CES سال ۲۰۱۹ رونمایی شد و به گفته گروه سازنده تا ۱۸ ماه آینده به مرحله عملیاتی و ورود به بازار‌های جهانی می‌رسد. این ربات هوشمند و از دسته ربات‌های انسان نماست. ارتفاع آن در حالت ایستاده حدود یک متر و ۴۵ سانتی متر است. این ربات می‌تواند به خوبی با انسان‌ها ارتباط برقرار کند و حتی توانایی پیاده روی وحمل و جابه جایی اشیا را دارد.
 

ربات SAMSUNG BOT RETAIL

این ربات‌ها به وسیله شرکت سامسونگ در نمایشگاه CES ۲۰۱۹ نمایش داده شده است. از جمله قابلیت‌های ربات حمل و نقل مواد خوراکی و سایر محصول هاست. ربات دارای فناوری NFC برای تشخیص و شناسایی اشیا با استفاده از دوربین تعبیه شده بر روی بدنه خود است. به گفته کارشناسان رقابت شدیدی بین این ربات‌ها و ربات pepper در آینده وجود خواهد داشت.
 

ربات SANBOT

این ربات هوشمند دارای فناوری qihan است و به خوبی می‌تواند با انسان‌ها ارتباط برقرار کند. برروی بدنه ربات نوعی دستگاه ویدئو پروژکتور وجود دارد که از آن می‌توان برای نمایش ویدئو‌های آموزشی برروی دیوار استفاده کرد.
 

ربات NAO

این ربات برای برقراری ارتباط با کودکان مبتلا به اوتیسم و همچنین کمک به افراد سالمند در خانه‌های سالمندان طراحی شده است. ربات NAO دارای تعداد زیادی برنامه‌های کاربردی است و می‌تواند سبب کاهش استرس در کودکان مبتلا به اوتیسم و افراد سالمند مبتلا به آلزایمر شود.
 

ربات ROMEO

این ربات هم برای پرستاری و مراقبت از سالمندان طراحی شده است و می‌تواند به بررسی و سنجش سلامت افراد بپردازد. این ربات با توانایی انجام وظایف روزانه می‌تواند سبب صرفه جویی درزمان شود. همچنین ربات قابلیت مکالمه و حتی بازی با افراد را دارد.
 

ربات BUDDY

این ربات به شکل یک کودک طراحی شده و با ظاهر جالب خود سرگرمی مناسبی برای افراد خانواده به ویژه کودکان است.
 


ربات MIRO


این ربات دارای سیستم طراحی رباتیک ویژه‌ای است و مانند یک حیوان خانگی واقعی عمل می‌کند و می‌تواند سبب سرگرمی اعضای خانواده و برقراری ارتباط قوی با آن‌ها شود.
 

کارشناسان در جدیدترین طراحی نوعی ربات به شکل ماهی طراحی کرده اند که با استفاده از نوعی سوخت که در بدنه آن مانند جریان خون جاری است می‌تواند تعادل خود را به خوبی درون آب حفظ کند و به شنا بپردازد.
 
این خون الکترولیتی با پمپ کردن جریان سوخت می‌تواند انرژی مورد نیازبرای حرکت و حفظ تعادل ماهی را فراهم کند. کارشناسان اعلام کرده اند این ماهی هشت برابر بیش از نمونه‌های پیشین تا حدود ۳۶ ساعت می‌تواند در آب شنا کند.
 

کارشناسان امیدوار هستند در آینده با استفاده از این فناوری به افزایش طول عمر مفید ربات‌ها و بهبود سوخت و زمان بهره وری وسایلی مانند هواپیما و اتومبیل بپردازند.

از جمله ربات های انسان نمای با قابلیت انجام کارهای صنعتی یا کارهای خانه می توان ربات هایی چون VALKYRIE ROBOT ، ATLAS ،BAXTER، SPOT MINI و HRP-5P را نام برد.

 
منبع: lucarobotics
 
انتهای پیام/

جدیدترین نوآوری‌ها درعرصه ساخت ربات‌های پیشرفته

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
لاله نوزاد
۱۹:۲۱ ۲۳ خرداد ۱۳۹۹
عالیییییییییبییییییی