یک استادکار صنایع دستی از مشکلات درآمدزایی آثار هنرمندان ایرانی در نمایشگاه‌های خارجی گفت.

تاجرانی که بیشتر از تولیدکننده صنایع دستی سود به جیب می‌زنند!فهیمه سادات حسینی از استادکاران صنایع دستی کشورمان، در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه میراث و گردشگری  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: صنایع دستی و هنر‌های سنتی ایران بخش ارزشمندی از میراث فرهنگی گذشتگان ماست. در شرایط فعلی که مسئله بیکاری و ایجاد اشتغال مهم‌ترین دغدغه مسئولان و برنامه ریزان اقتصادی و اجتماعی کشور به حساب می‌آید، صنایع دستی می‌تواند نقش موثری در پیشرفت و توسعه کشور در پرتوی اقتصاد مقاومتی داشته باشد.

وی افزود: در سال‌های اخیر جشنواره‌های صنایع دستی ایران در خارج کشور، به درستی و گستردگی به معرفی محصولات صنایع دستی در کشور‌های مقصد نپرداخته اند. در نتیجه خریداران خارجی که دوستدار محصولات هنری ایرانی بودند، آثار هنر دستی و سنتی ایرانی را کمتر شناخته و در سبد خریدشان قرار می‌دهند.

این استادکار صنایع دستی کشورمان ادامه داد: جشنوار‌ه های صنایع دستی برگزار شده در خارج از کشور، با وجود نبود مشکلاتی مانند حمل و نقل، ارسال و پرداخت هزینه برای خریداران در خارج کشور، فروش کافی و درخور توجه برای ایران نداشته است.

وی ادامه داد: با وجود تنوع و کیفیت منحصر به فردی که در محصولات هنری ایرانی هست، می‌توان با تبلیغات گسترده در جشنواره‌ها و ارائه زمان به موقع به خریداران خارجی برای حضور در جشنواره، به فروش محصولات صنایع دستی در این نمایشگاه‌ها امیدوار شد.

حسینی در خصوص مشکلات حضور هنرمندان صنایع دستی در نمایشگاه‌های خارجی توضیح داد: تولید کننده‌های حاضر و مطرح صنایع دستی که در نمایشگاه خارجی حضور دارند، اکثر مواقع از به صرفه نبودن شرایط اقتصادی جشنواره‌ها و هزینه‌ بالای بلیت، غرفه، اقامت هتل و دیگر موارد گلایه داشتند. برخی از تاجران صنایع دستی هم ضمانتی برای برگشت پول تولیدکننده‌هایی که محصولاتشان را برای فروش در جشنواره‌های خارج کشور ارسال می‌کنند، نمی‌دهند. آنها فقط یک سوم پول قیمت محصولات صنایع دستی را به تولید کننده می‌پردازند و قول پرداخت باقی مانده پول را در انتهای روند کار به صنعتگر می دهند. اما در بیشتر اوقات به دلیل نبود ضمانت نامه برای تکمیل پرداخت پول تولید کننده صنایع دستی از سوی تاجران این حوزه هنری، صنعتگران به سمت ورشکستگی می‌روند و در این بین فقط تاجر به سود از بازار صنایع دستی می‌رسد.

حسینی در ادامه بیان کرد: اجباری نمودن دستگاه‌های دولتی برای اعطای هدایا و جوایز از صنایع دستی و طرح ملی ارسال هدیه از صنایع دستی به ایرانیان مقیم خارج از جمله مهم‌ترین برنامه‌های تبلیغاتی و توسعه‌ای این صنعت درآمدزا و اشتغالزاست.

انتهای پیام/ 

 

برچسب ها: صنایع دستی ، اشتغال
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.