رئیس سنای افغانستان گفت: هر تعاملی که به نفع صلح ‌صورت می‌گیرد باید تحت رهبری حکومت افغانستان باشد.

نشست های صلح در خارج از کشور باید به رهبری دولت افغانستان باشدبه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، فضل هادی مسلمیار، رئیس مجلس سنای افغانستان در واکنش به حضور سیاست مداران این کشور در نشست صلح در پاکستان گفت: دولت باید برای نشست های سیاسیون در خارج از کشور محدودیت هایی وضع کند.

روز شنبه ( 1 سرطان/ تیر) نشستی پیرامون صلح افغانستان با حضور برخی از سیاست مداران برجسته افغانستان در پاکستان برگزار شد. حنیف اتمر، عطامحمد نور، گلبدین حکمتیار، کریم خلیلی، محمد محقق، محمد اسماعیل خان، سید حامد گیلانی و عبداللطیف پدرام در جمع سیاسیونی هستند که در این نشست صلح شرکت کرده‌اند. دولت افغانستان و طالبان در این نشست هیچ نماینده ای نداشتند.

مسلمیار، رئیس مجلس سنای افغانستان در این باره اظهار داشت: «حکومت باید بر نشست هایی که بدون هماهنگی در خارج از کشور برگزار می‌گردد، قیودات وضع کند.»

وی از وزارت امور خارجه نیز خواست تا مسئولیت خود را در این زمینه به درستی ادا کند.

رئیس مجلس سنای افغانستان تاکید کرد: هر تعاملی که به نفع صلح ‌صورت می‌گیرد باید تحت رهبری حکومت افغانستان باشد.

وی افزود: در ۱۸ سال گذشته ما حرکات پاکستان را زیر نظر داریم ولی هیچگاه رهبران این کشور صادقانه عمل نکرده اند؛ اگر این نشست خاص برای صلح می بود باید در کنار سیاسیون، نماینده حکومت افغانستان نیز در آن شرکت می‌داشت که ندارد.

فضل هادی مسلمیار همچنین درباره سخنانی که عطا محمد نور درباره خط دیورند در این نشست مطرح کرده گفت: در مذاکرات لاهور بعضی شرکت کنندگان در مورد خط فرضی دیورند نیز صحبت نموده اند در حالی که این مساله به مردم کشور تعلق دارد، البته به هیچکسی اجازه داده نخواهد شد که روی دیورند معامله ای انجام دهد.

عطامحمد نور، رئیس حزب جمعیت اسلامی در نشست لاهور پاکستان گفته است که برای حل مسائل آب و خط مرزی دیورند میان افغانستان و پاکستان، باید همه پرسی صورت گیرد.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.