رئیس شبکه بهداشت و درمان ماکو از فعالیت ۶۶ پایگاه ثابت و سیار غربالگری فشارخون در این شهرستان خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه ،رحیم صمدی  رئیس شبکه بهداشت و درمان ماکو روز دوشنبه در نشست خبری با خبرنگاران گفت: هم اکنون۶۶ پایگاه ثابت و سیار غربالگری فشارخون در شهر و روستا‌های ماکو به صورت رایگان با ۱۱۱ نفر پرسنل در خدمت مردم هستند.
 
وی  افزود: از این تعداد ۳۳خانه بهداشت، ۵ مرکز خدمات جامع سلامت، ۷ واحد بهداشتی شهری و ۲۴ ایستگاه ثابت و۴ سیار ایجاد شده در محل‌های پر رفت و آمد مردم، کار کنترل فشار خون را انجام می‌دهند.

وی به گروه‌های مورد مخاطب در اجرای این طرح نیز اشاره کرد و یادآو شد: افراد بالای ۳۰ سال، تمامی بیماران کلیوی و خانم‌های باردار گروه‌های هدف هستند.

صمدی افزود: طرح یادشده از ۲۷ اردیبهشت ماه گذشته شروع شده است و در ۲ مرحله تا ۱۵ تیرماه ادامه دارد.

این مسئول گفت: فشارخون عامل بروز بیماری‌هایی مانند مشکلات قلبی و مغزی، نارسایی کلیوی و ... است و در جامعه تعداد زیادی از افراد به این بیماری مبتلا هستند یا در خطر مواجهه با آن قرار دارند، با توجه به آنکه بیماری فشار خون فاقد علامت است از آن مطلع نمی‌شوند و به همین دلیل آن را به عنوان قاتل خاموش می‌شناسیم.

صمدی با تشکر از همکاری فرمانداری، نیرو‌های انتظامی و هنگ مرزی، اداره‌های شهرستان، مساجد و پایگاه‌ها و کارخانجات در انجام این طرح افزود: مردم می‌توانند به مراکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی، خانه‌های بهداشت، پایگاه‌های بهداشتی و بیمارستان برای کنترل فشار خون مراجعه کنند.

رئیس شبکه بهداشت و درمان ماکو‌عنوان کرد: افراد در مراجعه به پایگاه‌های سنجش فشار خون، کارت ملی یا شماره ملی خود را به همراه داشته باشند و شهروندان می‌توانند با ورود به سایت salamat.gov.ir با خود اظهاری، فشار خون خود را ثبت کنند.

وی از فشار خون به عنوان یکی از علل اصلی مرگ و میر در جامعه یاد کرد و گفت: ۳۰ درصد جمعیت بیش از ۳۰ سال این استان مبتلا به فشار خون بالا هستند.

وی افزود: ۳۰درصد شهروندان ماکو مبتلا به فشار خون هستند که از بیماری خود اطلاع ندارند.

وی پیش بینی کرد: در طرح یادشده ۴۶هزار و ۵۸۳ نفر غربالگری شوند.
 
انتهای پیام/م

 

اجرای طرح ملی فشار خوندر ماکو

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.