دگرگونی‌های اقلیمی و آب وهوایی کره زمین از فضا به خوبی مشخص است و فضانوردان از این دگرگونی‌های اقلیمی تصاویری زیبا و منحصربه فرد ثبت می‌کنند که برای پیش بین وضع آب وهوا کاربرد دارد.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌ گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، فضانوردان مستقر در ایستگاه فضایی بین المللی موفق به تصویربرداری فوق العاده زیبا از فوران قله کوه آتش فشانی Raikoke در کشور روسیه شده اند.
 

این قله کوه آتش فشانی در شبه جزیره کامچاتکا در شرق روسیه قرار دارد و به تازگی دچار فوران آتش فشانی شده است، ستون‌های خاکستر و دوده برخاسته از قله آتش فشانی تا ارتفاع ۱۲ الی ۱۴ کیلومتری از جو کره زمین منتشرشده است و این به فضانوردان اجازه داد تا به تصویربرداری از این پدیده زیبا و منحصربه فرد بپردازند.
 
کارشناسان با بررسی اثرآتش فشان‌ها به پیش بینی وضعیت آب و هوایی و دگرگونی‌های اقلیمی می‌پردازند. در اثر فوران آتش فشان‌های بلند که فوران شدید دارند این امکان وجود دارد که خاکستر آتش فشانی به لایه استراتوسفر زمین برسد و سبب دگرگونی اقلیمی و به خطرافتادن جان انسان ها، بروز خطر برای پرواز هواپیما‌ها و حتی ماهواره‌های نزدیک به مدار LEO زمین شود.
 

قله Raikoke یک جزیره آتش فشانی است که ارتفاعی برابر با ۵۵۱ متر دارد و در مجمع الجزایرنزدیک به کشور ژاپن قراردارد.
 
 
این جزیره جزو جزیره‌های آتش فشانی نوارغربی اقیانوس آرام است. در این منطقه صفحه تکتونیکی اقیانوس آرام با دیگر صفحه‌های تکتونیکی برخورد می‌کند به همین دلیل بیشتر زمین لرزه‌ها و فوران‌های آتش فشانی در جهان در این منطقه روی می‌دهد.
 

این کوه آتش فشانی پیشتر درسال‌های ۱۷۷۸ و ۱۹۲۴ فوران کرده است.
 
منبع: gizmodo
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.