به گزارش حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، سید جواد حسینی سرپرست وزارت آموزش و پرورش در دومین جشنواره ملی دوسالانه کتاب اولیا و مربیان که در دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران برگزارشد، اظهار کرد: در چنین مراسمی که با حضور اساتید و نویسندگان صاحب اثر برگزار میشود، بهتر است که بیشتر شنونده باشیم و یادبگیریم تا اینکه سخنرانی کنیم.
وی افزود: ۲ نهاد خانواده و آموزش و پرورش اصلیترین نهادهای تعلیم و تربیت هستند و خانواده فراگیرترین، ابتدایی ترین، اساسی ترین، قدرتمندترین و پایه دارترین نهاد است.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه خانواده تاثیرگذارترین نهاد است، افزود: هیچ فردی نیست که با نهاد خانواده در ارتباط نباشد و شکل گیری شخصیت فرد در خانواده صورت میگیرد و خانواده تنها نهادی است که هیچگاه ارتباط فرد با آن قطع نمیشود.
حسینی تصریح کرد: صاحبنظران به نظریه تسری اجتماعی رسیده اند که بر این تاکید میکند که اگر خانواده ارتباط درستی با افراد و جامعه برقرار کند این ارتباط خوب و رفتار درست به همه جامعه تسری پیدا میکند.
وی در ادامه اضافه کرد: بعد از خانواده، نهاد مدرسه وارد زندگی افراد میشود و بنده مکررا گفتهام که مدرسه جعبه سیاه جامعه است و هر چه در امروز جامعه داریم به مدرسه دیروز برمیگردد و هر چه در فردای جامعه داریم به مدرسه امروز بستگی دارد و این مدرسه هر مدرسهای میتواند باشد. هم مدرسه مانا که کانون زندگی ماناست و هم مدرسه میرا که کانون زندگی میرا خواهد بود.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اهمیت تعلیم و تربیت تمام ساحتی اظهار کرد: اگر در مدرسه، تعلیم و تربیت تمام ساحتی ارائه شود انسان تمام ساحتی و جامعه تمام ساحتی خواهیم داشت و اگر در مدرسه، تعلیم و تربیت تک ساحتی ارائه شود انسان تک ساحتی و جامعه تک ساحتی خواهیم داشت.
حسینی تصریح کرد: ۲ نهاد خانواده و مدرسه خیلی مهم هستند و طبیعی است که پیوند این ۲ از هر پیوندی برای سالمسازی جامعه مهمتر است.
وی با بیان اینکه مدرسه دماسنج دارد، گفت: حرارت مدرسه، کیفیت مدرسه، مانایی مدرسه، میرایی و مرگ مدرسه را دماسنج نشان میدهد و واژه دما مخفف از «دال» دانش آموز، «م» معلم و «الف» اولیاست و اگر این مثلث شکل بگیرد، تربیت ارتقا یافته و جامعه ارتقا یافته داریم.
حسینی با اشاره به مشارکت اولیا اظهار کرد: گاه به اشتباه فکر میکنیم که فقط محتوا تولید کنیم و اولیا را آموزش بدهیم، هر چند این کار درست است، اما نباید فراموش کنیم مشارکت اولیا در مدرسه اصالت دارد و باید بتوانیم زمینه گسترش مشارکت اولیا را فراهم کنیم.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش در ادامه اضافه کرد: باید اولیای مدرسه یار، مدیریار، دانش یار، فنی یار و هنریار داشته باشیم و توان آنها را به رسمیت بشناسیم چرا که آموزش و پرورش بدون مشارکت اصالتی اولیا نمیتواند تحول کیفی ایجاد کند.
حسینی با بیان اینکه در خراسان رضوی برای اولین بار در کشور، گام ویژهای برای مشارکت اولیا برداشتیم، گفت: پارلمان اولیا را در ۴۸منطقه آموزشی راه اندازی کردیم و ۴۸ پارلمان اولیا و مربیان داشتیم که هسته مرکزی انجمن اولیا و مربیان بود.
وی افزود: از اندیشمندان که برای پیوند مدرسه و خانواده و افزایش ضریب نفوذ تعلیم و تربیت مینگارند و تولید محتوا میکنند قدردانی میکنم چرا که این افراد پرارجترین کار را در نویسندگی دارند و نقطه مرکزی تحول و دگرگونی را نشانه گرفته اند.
حسینی تصریح کرد: هشت هزار نفر مربی آموزش خانواده داریم که هر چقدر کار آنها محتوا داشته باشد ارزش کار آنها بالا میرود و همچنین مجله پیوند بیش از ۳۵۰هزار اشتراک دارد که نوشتههای شما کیفیت مجله را بالا میبرد.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش در پایان تاکید کرد: با تمام وجود اندیشه شما را میستایم و کمک و مشارکت شما را در ارتقای آموزش و پرورش میطلبیم و معتقدم رمز آموزش و پرورش یا علی مدد است از که مغزورزی اندیشهها و انگیزههای قوی ودست ورزی ارادههای آهنین بر میآید.
انتهای پیام/