شکرچی زاده گفت: فروردین ماه امسال یک سوم کشور با سیلاب مواجه بود وبه دلیل سال‌های متمادی خشکسالی و بی‌آبی که در کشور شاهد بودیم، آمادگی‌های لازم برای وقوع سیلاب در کشور وجود نداشت.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، همایش  درس‌هایی از سیل‌های اخیر در حوزه راه، ساختمان و شهرسازی ویژه مدیران و کارشناسان دستگاه‌های اجرایی، فرمانداران، شهرداران و اعضای سازمان نظام مهندسی استان به میزبانی اداره کل مدیریت بحران استانداری کرمان و با حضور شکرچی‌زاده معاون وزیر و رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی،  آیت‌اللهی موسوی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کرمان برگزار گردید.

آیت اللهی موسوی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کرمان با اشاره به وسعت ۱۸۳ هزار کیلومتری استان کرمان عنوان کرد: به واسطه این پهناوری با انواع و اقسام حوادث و بلایای طبیعی از جمله سیل، زلزله، توقان و آتش سوزی مواجه هستیم.

وی با اشاره به وقوع زلزله‌های پیاپی در سال ۹۶ و سیل اوایل سال ۹۸ بیان داشت: استان کرمان تجربیات متعددی طی سال‌های گذشته دارد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کرمان به اقدامات صورت گرفته در حوزه کنترل سیلاب‌های استان اشاره داشت: با همکاری فرمانداران، مدیران شهرستانی، شهرداری‌ها و دهیاری‌ها، اقدامات پیشگیرانه‌ای در این زمینه انجام شد.

وی افزود: علی رغم اینکه کرمان به عنوان معین شهرستان حمیدیه انتخاب شد، همزمان در استان کرمان درگیر سیل بودیم و بارندگی‌های ابتدای سال اکثر نقاط استان ما را درگیر کرده بود که با مدیریت و جلساتی که دو هفته قبل از بارندگی برگزار گردید، از خسارت‌های بالا جلوگیری شد.

آیت‌اللهی‌موسوی گفت: در سیل خوزستان ۱۴۰ دستگاه ماشین‌آلات استان کرمان درگیر بود و همزمان در کرمان هم با بحران سیل مواجه شدیم.

وی با توجه به پیش‌بینی‌های صورت گرفته، وضعیت دهانه پل‌ها بهبود بخشیده شد و برخی از تصرفات تا حدودی ساماندهی شد و عملا در سیلاب‌های ابتدای سال کمترین خسارت را داشتیم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کرمان بیان داشت: در این بارندگی‌ها تلفات هم نداشتیم و پیگیری‌های دو هفته‌ای کمک کرد و توانستیم پوشش کامل را در استان داشته باشیم.

آیت‌اللهی‌موسوی عنوان کرد: اگر همیت و همراهی دستگاه‌ها در مجموعه بحران شکل گیرد، خاصه قبل از ایجاد بحران، می‌تواند تمام خسارت ناخواسته را کاهش دهد.

وی افزود: برای کمیسیون‌های ۱۰۰ و ۹۹ استان مصوب شد تا با شناسایی تصرفاتی که در حرائم و بستر رودخانه‌ها و محل عبور آب ایجاد شده است، اقدام جدی صورت گیرد.

معاون استاندار کرمان نظارت بر ساخت و ساز‌ها را مورد تاکید قرار داد و بیان داشت: اگر در زمان ساخت و ساز، نهایت دقت صورت نگیرد، هزینه‌ها در جریان سیل هدر خواهد رفت.

وی اظهار کرد: در جریان سیل اخیر در خوزستان، در ابتدا که معین حمیدیه نبودیم، لرستان را حمایت می‌کردیم و بعد کرمان معین حمیدیه شناخته شد: مسئولان مخلی اطلاعات منطقه خود را کامل داشته باشن: کاری که در خورستان ما را درگیر کرده بود.

شکرچی‌زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی در این همایش با بیان اینکه فروردین ماه امسال یک سوم کشور با سیلاب مواجه بود، عنوان کرد: به دلیل سال‌های متمادی خشکسالی و بی‌آبی که در کشور شاهد بودیم، آمادگی‌های لازم برای وقوع سیلاب در کشور وجود نداشت.

وی به خسارت ۴۰ هزار میلیارد تومانی سیل در کشور اشاره داشت و گفت: این خسارت‌ها نشان داد ما مخاطره لازم در سیل را مهندسی کشورمان نداریم.

شکرچی‌زاده با تاکید بر اینکه مقدار زیادی باید تغییرات مهندسی را در ساخت و ساز‌ها ایجاد کنیم، افزود: توجه به حریم کمی و کیفی رودخانه و عایت اصول اولیه مهمترین مسئله در ساخت و ساز است.

معاون وزیر راه و شهرسازی ابراز داشت: کنترل و تضمین کیفی مورد توجه جدی باید قرار داشته باشد و تغییر رویکرد در کار‌های مهندسی صورت گیرد.

وی به تغییرات اقلیمی در کره زمین اشاره داشت و گفت: طبق پیش‌بینی‌ها، شرایط اقلیمی دنیا در حال تغییر است و همین مسئله احتمال وقوع سیل را بالا برده است.

شکرچی‌زاده تهیه نقشه‌های ریسک و خطرپذیری را از الزامات برشمرد.

انتهای پیام/ی

برخورد جدی با تصرفات حریم و بستر رودخانه ها

برچسب ها: استانداری ، مسکن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار