با متخلفانی که اقدام به سوزاندن کاه و کلش نمایند برخورد قانونی می‌شود

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل گفت: ‏آتش زدن کاه و کلش مطابق قانون هوای پاک، جرم است و طبق قانون با متخلفان برخورد خواهد شد. ‏

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، محمد خداپرست، مدیر کل حفاظت محیط زیست استان گفت: از کشاورزان درخواست می‌کنیم از آتش زدن بقایای گیاهی محصولات کشاورزی خودداری نمایند.

وی افزود: برخی از کشاورزان بعد از برداشت محصول، مبادرت به آتش زدن بقایای بر جای مانده از برداشت محصول می‌نمایند که بر اساس قوانین و مقررات محیط زیست، سوزاندن کاه و کلش جرم محسوب شده و متخلفین بدلیل تهدید علیه بهداشت عمومی و آلودگی هوا به مراجع قضایی معرفی خواهند شد.

خداپرست تصریح کرد‏: به کشاورزان توصیه می‌گردد جداً از آتش زدن بقایا بعد از برداشت گندم و جو خودداری نمایند. زیرا باز مانده محصول گندم و جو (کاه و کلش) برای زمین مفید و نوعی کود و پوشش محسوب می‌گردد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان عنوان کرد: با آتش زدن بقایای گندم و جو علاوه بر فقیرتر شدن خاک از نظر مواد آلی، کاهش حاصلخیزی خاک، از بین رفتن حشرات مفید و شکارگر، باعث فشردگی خاک در اثر کاهش درصد مواد آلی و رطوبت خاک، کاهش تبادلات گازی خاک و کاهش جمعیت انواع میکروارگانیسم‌های خاک می‌گردد.

خداپرست بیان کرد: همه این موارد عملاً میزان باروری خاک مزرعه را طی چند سال بعدی بشدت کاهش می‌دهد و هزینه‌ای به مراتب بالاتر بدنبال دارد.

وی افزود: بقایای گیاهی نقش اساسی در تولیدات گیاهی دارد که کاهش فرسایش آبی و بادی، تأمین مواد غذایی گیاه، فعالیت به عنوان یک مالچ، کاهش میزان هدر رفت آب از خاک و تعدیل دمای خاک از جمله موارد می‌باشد.

انتهای پیام/ع

سوزاندن كاه و كلش جرم محسوب می شود

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.