کاظم چلیپا گفت: باید به جوانان که می‌شود در آینده روی توانمندی آن‌ها سرمایه‌گذاری کرد، فرصت دیده شدن داد.

کاظم چلیپا استاد دانشگاه و نقاش پیشکسوت انقلاب، در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه صحبت کردن از تأثیرات حراج هنری تهران در شرایط کنونی سخت است، گفت: در حال حاضر مهم‌ترین بحث مارکت هنر‌های تجسمی شناساندن آثار ایرانی در خارج از کشور است؛ باید دید هنر‌های تجسمی ما چه خروجی در بازار‌های بین‌المللی دارند.

وی افزود: حراج تهران در این زمینه توانسته تأثیرگذار باشد و نقش مثبتی ایفا کند. این حراج با شناساندن ارزش واقعی آثار هنر‌های تجسمی که به‌واسطه تشخیص درست مدیریت آن اتفاق افتاده، توانسته بر مارکت هنر‌های تجسمی تأثیر بگذارد.

چلیپا درباره بزرگترین حراج داخلی کشور توضیح داد: نقش حراج تهران در رابطه با معرفی کار‌ها در سطح بین‌المللی بسیار محرز است. امیدواریم که روزی حراج تهران به شکل بین‌المللی برگزار شود و هنرمندان و خریداران خارجی بتوانند در آن شرکت کنند و کارهایشان را به داخل ایران بفرستند. بسیاری از هنرمندان ایرانی هستند که در خارج از کشور آن‌ها را نمی‌شناختند و حراج تهران به شناخته شدنشان کمک می‌کند.

وی با بیان اینکه حراج تهران در رابطه با هنر معاصر نقش تعیین‌کننده و گام‌های بزرگی برداشته است، ادامه داد: به همین دلیل است که بهترین فروش آثار در حراج کریستی دوبی از آن هنرمندان ایرانی بود.

نقاش پیشکسوت انقلابی گفت: جدا از حراج تهران، مسئله مهم دیگری که هنرمندان تجسمی را درگیر کرده، مسئله گالری‌ها و گالری داران است. آن‌ها درصد بالایی از هنرمندان برای برگزاری نمایشگاه آثارشان می‌گیرند؛ چیزی حدود ۳۰ تا ۵۰ درصد از فروش هر نمایشگاه. چنین مواردی به هنرمندان تجسمی فشار می‌آورد.

وی افزود: هنرمندان برای برگزاری هر نمایشگاه نزدیک به یک سال وقت صرف می‌کنند و در این یک سال باید هزینه اجاره آتلیه و خرید وسایل لازم را خودشان پرداخت کنند تا اینکه به نتیجه‌ای برسد و آن را در قالب نمایشگاهی به نمایش بگذارند. اما زمانی که گالری داران چنین درصد بالایی از فروش را طلب می‌کنند، مبلغ قابل‌توجهی برای هنرمند نمی‌ماند. شاید فقط پول همان وسایل و اجاره آتلیه دربیاید.

این هنرمند نام آشنا با بیان اینکه باید فرصت دیده شدن هنرمندان جوان مهیا شود، گفت: بحث دومی که در هنر‌های تجسمی ایران وجود دارد، این است که باید در کنار مارکت حرفه‌ای که حراج تهران برگزار می‌کند به جوانانی که می‌شود در آینده روی توانمندی و آثار آن‌ها سرمایه‌گذاری کرد، فرصت دیده شدن داد.

چلیپا در پایان گفت: امیدوار هستیم حراج تهران در کنار دوره‌های کلاسیک و هنر معاصر، دوره دیگری مثلا به نام «امید معاصر» برگزار کند که با تشخیص خود حراج، هنرمندان جوانی فرصت حضور پیدا کنند که استعداد لازم را دارند. حضور چهره‌های جدید به رونق و گردش اقتصادی هنر‌های تجسمی کمک می‌کند. از طرف دیگر به این هنرمندان امید و انگیزه بیشتری برای فعالیت می‌دهد.

انتهای پیام/

برچسب ها: هنرهای تجسمی ، نقاشی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار