محمد احصایی هنرمند نقاش، خوشنویس و کاتب قرآن کریم در یازدهمین دوره حراج تهران «هنر کلاسیک و مدرن ایران» با دو اثر تازه حضور دارد.

به گزارش خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد احصایی خالق تابلو‌های نقاشی خط «اسماءالله» و کاتب قرآن کریم در یازدهمین حراج تهران «هنر کلاسیک و مدرن ایران» با دو اثر تازه از سال‌های اخیرش حضور دارد.

احصایی که تجارب سال‌ها خوشنویسی در انواع خطوط و همچنین کتابت قرآن کریم به خط ریحان و محقق را در کارنامه خوشنویسی خود دارد، در طول پنج دهه اخیر پیوسته تلاش کرده تا روایتی معاصر از ترکیب کلمات و حروف را با کاربستی انتزاعی و با رفتاری متلاطم و پرانرژی ارائه دهد. به همین جهت و به دلیل رویکرد نقاشانه در نوشتار به جایگاهی ویژه در تاریخ هنرنوگرای ایران و آوازه‌ جهانی دست یافته است.

اشراف او به ظرافت‌های موجود در انواع خطوط نستعلیق، محقق و ثلث، در کنار شناختی ویژه از گرافیک و تایپوگرافی،هویتی تازه را برایش رقم زد.

آثار این هنرمند در رویداد‌های هنری داخلی و خارجی به ویژه حراج‌های بین المللی کریستیز، ساتبیز و بونامز پر اقبال بوده و توانسته نظر مجموعه داران و خریداران آثار هنری در سطح جهانی را به خود جلب کند، به طوریکه برخی آثار او با موضوع «اسماءالله» در این رویداد‌ها رکوردشکن بوده است.

این هنرمند در حراج تهران نیز سابقه سه دوره حضور با ۶ اثر مختلف در فاصله سال‌های ۱۳۹۳ تا ۹۵ را داشته که همه این آثار با استقبال خوبی به فروش رسیده و در سومین دوره این حراج نیز عنوان رکورددار و بالاترین فروش‌ها را از آن خود کرده است.

اکنون این هنرمند شناخته شده در عرصه نقاشی خط، پس از دو سال غیبت در یازدهمین دوره این حراج با دو اثر تازه مربوط به سال‌های اخیر حضور یافته است.

یکی از دو اثر محمد احصایی در یازدهمین حراج تهران،  بدون عنوان است و امضای محمد احصایی را در سال ۱۳۹۶ در قسمت پایین سمت راست تابلو بر خود دارد.

این اثر با تکنیک اکرلیک روی بوم خلق شده و ۷۰۰ تا ۹۰۰ میلیون تومان قیمت پایه برای آن تعیین شده است.

این تابلو، نمونه‌ای ممتاز از تازه‌ترین آثار این هنرمند در عرصه نقاشی با خط و نشان دهنده سبک تکامل یافته اوست که سرآغازش را می‌توان در کار‌های دهه هفتاد این هنرمند پیدا کرد. نگرش تازه احصایی در این اثر به مثابه نقاشی‌های آبستره اکسپرسیونیستی است، نتیجه مکاشفات هنرمند در به کارگیری رنگ و وارد کردن اصول نقاشی مدرن در ساختار خط، نگاره‌های عاری از معناست.

این اثر نمونه‌ای استثنایی از تأثیرپذیری هنرمند از مفهومی سنتی همچون زیبایی شناسی سیاه مشق ایرانی و تبدیل آن به یک نقاشی مدرن با نمایشی از پویایی ذاتی فرم حروف در قالبی نوین است که پیش از او سابقه نداشته است.

اثر حاضر یکی از جدی‌ترین آثار محمد احصایی از دوران پختگی هنرمند و نشانی از ورود اندیشه‌های نو در کار اوست که در طول دو دهه به اوج شکوفایی خود رسیده است.

اثر دیگر محمد احصایی در این حراج، تابلویی با عنوان «در پاش فتاده ام به زاری/ آیا بود آن که دست گیرد» است که عنوان آن به یکی از غزل‌های معروف حافظ شیرازی اشاره دارد.

این تابلو یکی از تازه‌ترین آثار این هنرمند خوشنویس از مجموعه «آن» است که با تکنیک رنگ روغن و ورق طلا روی بوم کار شده و امضای احصایی به سال ۱۳۹۷ در قسمت پایین و سمت راست تابلو به چشم می‌خورد.

قیمت پایه این اثر در یازدهمین حراج تهران ۱ تا ۱، ۵ میلیارد تومان برآورد شده است.

محمد احصایی با مجموعه تابلو‌های «آن» که یک سری جدید و مهم در کار‌های هنری اوست، از پیچیدگی‌های شکلی و زیاده گویی کار‌های پیشین فاصله گرفته و به سمت نوعی سادگی و خلوص زیبایی شناختی متمایل شده است.

احصایی در این مجموعه آثار، جلوه‌ای از وجودی والا که مظهر امید و عشق و منتهی درجه آرمان معشوق است را به نمایش می‌گذارد.

در اثر حاضر در این دوره از حراج تهران، محمد احصایی، در عین سادگی بر پیچیده‌ترین مفاهیم مربوط به جهان ایده آل‌های شاعرانه و عارفانه اشاره می‌کند.

گفتنی است یازدهمین حراج تهران با رویکرد آثار مدرن و کلاسیک در تاریخ ۱۴ تیرماه برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.