راهکار کشف درمان زخم های مزمن در ایران

مدیرعامل بانک سلول‌های بنیادی خون بند ناف رویان با بیان اینکه بر روی یک محصول جدید ‌کار می‌کنیم، گفت:‌این محصول جدید ‌که از سلول‌های بنیادی مزانشیمی آلوژن گرفته شده در درمان بیماری‌های غیرخونی موثر خواهد شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام ، مرتضی ضرابی مدیرعامل بانک سلول های  بنیادی خون بند ناف رویان  در ایران صبح امروز در سفر به ایلام در جمع خبرنگاران  از راهکار کشف درمان زخم های مزمن در ایران خبر داد و گفت: این محصول جدید که از سلول‌های بنیادی مزانشیمی آلوژن گرفته شده در درمان بیماری‌های غیرخونی موثر خواهد شد.

وی با اشاره به جایگاه فناوری بن یاخته‌های رویان در نظام سلامت درمان اشاره کرد و گفت: در نظام سلامت درمان بیشترین توجه به افزایش مراکز پیوند داده شده و در طرح نظام سلامت کشور این مراکز در حال رشد هستند.

مدیرعامل بانک سلول‌های بنیادی خون بند ناف رویان گفت: محدودیت مراکز پیوند در کشور موجب آن شده است که صف منتظران پیوند زمان‌بر و اقدامات برای پیوند با افزایش زمان به مرگ منتظر در صف پیوند بینجامد که در این راستا برای افزایش این مراکز تلاش خوب انجام و این مراکز در حال افزایش هستند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه رویان دلایل فقدان مراکز درمانی مجهز با ظرفیت انجام عمل‌های پیوند در کشور را عامل رقم بسیار کم تعداد عمل‌های پیوند اعضا نام برد و یادآور شد: تقریبا به جز در تهران و خراسان رضوی امکان پیوند در دیگر استان‌ها وجود ندارد و همین سبب شده که میزان استفاده از این نمونه‌ها هم تقریبا عدد قلیلی باشد. ضمن اینکه در برخی موارد نیز ممکن است که نمونه مناسب که تطابق ژنتیکی داشته باشد نیز پیدا نشود.

ضرابی با بیان اینکه سالانه در کشور به ۴۰۰۰ پیوند با استفاده از سلول‌های خون‌ساز نیاز داریم اظهار کرد: به‌دلیل معدود بودن مراکز پیوند متاسفانه در ۱۰ سال گذشته تنها حدود ۳۵۰۰ پیوند در کشور انجام شده است.

این متخصص از وجود یک لیست و صف طولانی از بیماران در انتظار پیوند در کشور خبر داد و گفت: این بیماران می‌توانند با بهره‌گیری از سلول‌های بنیادی و خون بندناف ذخیره شده به درمان خود بپردازند، اما به دلیل کمبود مراکز پیوند در ۱۰ سال گذشته تنها ۳۵۰۰ نفر از این خدمات بهره‌مند شدند در حالی که سالانه ۴۰۰۰ متقاضی عمل پیوند در کشور وجود دارد.

ضرابی افزایش مراکز پیوند سلول‌های بنیادی خون بند ناف را از ضروریات درمانی کشور برشمرد و گفت: خوشبختانه دانش فنی ذخیره‌سازی این منابع در کشور وجود دارد و از سلول‌های بنیادی خون بند ناف در درمان بیماری‌هایی که منشاء خونی دارند استفاده می‌شود.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه رویان توان علمی کشور در تولید سلول‌های بنیادی کشور را بی‌نظیر توصیف کرد و افزود: آمادگی برای صدور دانش فنی جداسازی سلول‌ها به خارج از کشور وجو دارد و در این راستا می‌توان به صادرات دانش نسبت برای ارزآوری به کشور نیز اقدام کرد.

ضرابی استان ایلام را یکی از استان‌های موفق در ایجاد بانک خون ناف دانست و یاد آورشد: بحمدالله استان ایلام در این ارتباط از امکانات لازم برای ذخیره خون بند ناف برخوردار و استقبال مردم نیز در این ارتباط بسیار مناسب بوده است.

مدیرعامل بانک سلول‌های بنیادی خون بند ناف رویان در پاسخ به پرسشی در خصوص آخرین محصولات این شرکت اظهار کرد: ما در زمینه خدمات‌دهی به مراکز پیوند و جداسازی و ذخیره‌سازی سلول‌های بنیادی که در درمان بیماری‌ها مورد استفاده است فعالیت می‌کنیم و علاوه بر این خدمات محصولات دیگری نیز تولید و روانه بازار درمانی می‌کنیم.

عضو هیات علمی پژوهشگاه رویان از عرضه پرده جنینی به عنوان یکی از محصولات تازه این پژوهشگاه جهاد دانشگاهی نام برد و افزود: پرده جنینی که نوعی پانسمان بیولوزیک است به شدت در درمان سوختگی‌ها و زخم‌های مزمن موثر است و با تولید این محصول کشور از واردات این محصول بی‌نیاز می‌شود.

مدیرعامل بانک سلول‌های بنیادی خون بند ناف رویان از آغاز ذخیره‌سازی خون محیطی در جهاد دانشگاهی از امسال خبر داد و گفت: جهاد دانشگاهی تنها مرکزی است که این خدمات را در کشور ارائه خواهد داد.

وی با بیان اینکه همچنین درحال حاضر بر روی یک محصول جدید از خود خون بندناف کار می‌کنیم تصریح کرد: این محصول جدید که از سلول‌های بنیادی مزانشیمی آلوژن گرفته شده در درمان بیماری‌های غیرخونی موثر خواهد شد.

ضرابی در پایان با ارائه آمار و اطلاعات مستند اعلام کرد: بزرگترین بانک ژنتیک در خاورمیانه متعلق به ایران است.

انتهای پیام/غ

بزرگترین بانک ژنتیک خاورمیانه متعلق به ایران است

برچسب ها: خون ، اخبار سلامت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.