به دنبال بالا رفتن میزان واردات، کسری تجاری آمریکا در ماه مه به بالاترین سطح خود در پنج ماه گذشته رسید.

افزایش بی‌سابقه کسری تجاری آمریکا در ماه مهبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز، کسری تجاری آمریکا در ماه مه در مقایسه با پنج ماه گذشته رکورد زد و به بالاترین سطح خود رسید، گفته می‌شود انبارکردن کالا‌ها توسط بازرگانان پیش از افزایش تعرفه‌های کالا‌های چینی ممکن است دلیل اصلی این امر باشد.

وزارت بازرگانی آمریکا امروز (چهارشنبه) اعلام کرد کسری تجاری این کشور به میزان ۸.۴ درصد، معادل ۵۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار، افزایش یافته است. این وزارتخانه آمار مربوط به کسری تجاری ماه آوریل را که پیش از این ۵۰ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار اعلام کرده بود اصلاح و آن را ۵۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار اعلام کرد.

اقتصاددانان پیش‌بینی کردند شکاف تجاری در ماه مه از این رقم نیز بالاتر رفته و به ۵۴ میلیارد دلار رسیده است. کسری تجاری با چین که اولویت نخست دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، است با ۱۲.۲ درصد افزایش به ۳۰ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار رسیده است. دلیل این امر افزایش واردات از چین به میزان ۱۲.۸ درصد است. ترامپ پیش از این تهدید کرده بود تعرفه واردات کالا‌های چینی را افزایش خواهد داد و اخیرا به این وعده خود عمل کرد. بازرگانان در این میان تلاش کردند از جنگ تجاری که میان دو غول اقتصادی جهان روی داده است پیش افتاده و با افزایش واردات انبار‌های خود را تا مدتی پر نگه دارند.

در ماه مه، واردات کالا به آمریکا ۴ درصد یعنی معادل یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار افزایش یافت. این درحالی بود که واردات وسایل نقیله و قطعات آن‌ها به بالاترین سطح خود یعنی دو میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار رسید. افزایش چشمگیری همچنین در واردات کالا‌های سرمایه‌ای و مواد و منابع مصرفی در صنایع دیده می‌شد.

جنگ تجاری میان آمریکا و چین از ماه مارس ۲۰۱۸ زمانیکه ترامپ اعلام کرد بر فولاد و آلومینیوم وارداتی تعرفه بالاتری اعمال خواهد کرد آغاز شد. مدت کمی پس از آن واشنگتن و پکن بر سر اعلام آتش‌بس تجاری توافق کردند. اما این آتش‌بس خیلی زود در ۱۰ مه همان سال شکسته شد. مذاکرات شکست خورده دو کشور در زمینه تجاری عامل اصلی برهم زدن این آتش‌بس بود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار