سومین فصل کاووش در تپه باستانی آناقیزلی روستای چورس شهرستان چایپاره آغاز شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه ، محمدی سرپرست تیم کاوشگری مشترک ایران و اتریش گفت: مطالعاتی باستان شناسی فرهنگی این تپه سومین فصل خودش و می‌گذراند و تا الان مطالعات به صورت مطالعات ژئو فیزیک بود و در فصل گذشته قسمتی از محوطه برای شناسایی لایه‌ها باز شدند و در این فصل این کار را ادامه می‌دهیم.

وی ادامه داد:این کاووش علمی به صورت مشترک بین تیم‌های باستان شناسی ایران و دانشگاه اینس بروک کشور اتریش انجام می‌شود.

امیدواریم این مطالعات نتایج خوبی در مورد تاریخ منطقه و روشن شدن زوایای تاریک تمدنی در حوزه شمالغرب کشور و آذربایجان غربی بشود.

علی درویش زاده سرپرست تیم باستان شناسی دانشگاه اینس بروک اتریش گفت: این پروژه مشترک هست با تیم ایرانی. ما دوسال پیش در فصل اول کاوش اینجا فعالیت‌های ژئو مغناطیس داشتیم؛ و در اولین کاوش آثار بسیار جالبی را نشان داد در فصل دوم بر اساس آزمایشات ژئو مغناطیس کار را لایه برداری می‌کنیم. به نظر می‌رسد اینجا یک محوطه وسیع سکونت باشد و ما سعی می‌کنیم در این قسمت قدمت و وسعت اینجا و طرز زندگی و فرهنگ انسان‌هایی را که در اینجا زندگی می‌کردند پیدا کنیم.

والتر کونتنر باستان شناس و رئیس قسمت تحقیقات آسیایی دانشگاه اینس بروک اتریش: ایران با تاریخی کهن کشور بسیار زیبایی است و یکی از اهداف ما اینه که برویم و این تاریخ را بیشتر بشناسانیم بخصوص تاریخ اورارتویی که در زمان عصر آهن ایجاد شده و این سوال زیادی به ما داده است که تحقیقات در این زمینه در حال اجراست.

شیرزاده رئیس اداره میراث فرهنگی چایپاره: سومین مرحله کاووش در تپه آناقیزلی روستای چورس در حال اجراست.

در این مرحله از مطالعات باستان شناسان دانشگاه اینس بروک اتریش به تعداد ۵ نفر و همچنین ۴ نفر از باستان شناسان ایرانی مسئول کاووش در این محوطه تاریخی به منظور شناسایی لایه‌های تاریخی فرهنگی منطقه و شناخت ادوار فرهنگی تمدنی منطقه هستند.

این مطالعات بر اساس تفاهمنامه منعقده بین پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور و دانشگاه اینس بروک اتریش از سال ۹۴ در حال انجام هست.

روستای تاریخی چورس به جهت داشتن ۶ اثر تاریخی در فهرست آثار تاریخ کشور، و چشم انداز زیبای طبیعی از جمله روستا‌های هدف گردشگری است و از پتانسیل‌های تاریخی زیادی برخوردار هست. محوطه آناقیزلی چورس به جهت تنوع لایه‌های تاریخی باستان شناسی و همچنین پراکندگی قطعات یافته‌های تاریخی از جمله محوطه‌های شاخص استان است.

کاووش در این محوطه تاریخی تا ۲۱ روز دیگر ادامه دارد.

انتهای پیام/پ

جاذبه های گردشگری روستای تاریخی چورس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.