«موسم جدة» نام مجموعه برنامه‌های تفریحی است که در شهر ساحلی جده در غرب عربستان در جریان است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  مسئولان سعودی به بهانه برگزاری جشنواره‌ای در غرب عربستان، شهر جده را به شهری آمریکایی تبدیل کرده‌اند که هم مجسمه آزادی در آن نصب شده و هم سلبریتی‌های آمریکایی در آن برنامه دارند.

تبدیل غرب عربستان به شهر آمریکایی / از نصب «مجسمه آزادی» تا سلبریتی‌های آمریکایی

«موسم جدة» نام مجموعه برنامه‌های تفریحی است که در شهر ساحلی جده در غرب عربستان در جریان است.

این جشنواره از هشتم ژوئن تا هجدهم جولای به مدت چهل روز در غرب عربستان بر پاست و میزبان گروه‌ها، ورزشکاران و سلبریتی‌های عربی و غربی بخصوص آمریکایی است.

جشنواره جده یکی از جشنواره‌های تفریحی از سلسله جشنواره‌های «سازمان تفریح و سرگرمی» عربستان سعودی است. این سازمان سال ۲۰۱۶ و در قالب طرح‌های «محمد بن سلمان» موسوم به «چشم‌انداز ۲۰۳۰» تأسیس شد و ریاست آن را یکی از مهره‌های نزدیک به بن سلمان، یعنی «ترکی آل الشیخ» بر عهده دارد.

مأموریت این سازمان، برگزاری انواع مراسم‌های تفریحی، مسابقات ورزشی و فعالیت‌های سرگرم کننده است که بسیاری از آن توسط گروه‌های غربی بخصوص آمریکایی برگزار می‌شود که آداب آن با آداب جامعه عموماً سنتی، دینی و مذهبی عربستان سعودی همخوانی ندارد. از خلال این مراسم‌ها و برنامه‌ها فرهنگ غربی ترویج می‌شود.

تبدیل غرب عربستان به شهر آمریکایی / از نصب «مجسمه آزادی» تا سلبریتی‌های آمریکایی

نصب «مجسمه آزادی»

برای نمونه در جریان جشنواره جده، مقامات سعودی در جده، از نصب تندیسی شبیه به تندیس آزادی آمریکا در غرب کشورشان خبر دادند. وبگاه خبری «عاجل» عربستان سعودی، امروز پنجشنبه به نقل از «محمد البقمی» سخنگوی شهرداری شهر جده خبر داد که تندیس آزادی اکنون برای «فعالیت‌های موقت جشنواره جده» در این شهر هست و بلوار الحمراء نصب شده و در خلال این فعالیت‌ها، قرار است فرهنگ آمریکایی به بینندگان و حضار در جشنواره معرفی شود.

کاربرانی در توییتر به این اقدام مسئولان شهر جده اعتراض کرده و گفته‌اند نصب یک نماد آمریکایی در ۹۰ کیلومتری شهر مکه مکرمه اقدام مناسبی نیست. برخی دیگر آن را نمایشی مضحک خوانده و از محمد بن سلمان خواسته‌اند با ورود به مسئله، آن را پایان دهد.

تبدیل غرب عربستان به شهر آمریکایی / از نصب «مجسمه آزادی» تا سلبریتی‌های آمریکایی
شبیه «تندیس آزادی» در جده عربستان

«تندیس آزادی» در آمریکا که در جنوب منهتن نصب است، مجسمه‌ای است که فرانسه در اکتبر ۱۸۸۶ به آمریکا هدیه داد و اکنون نمادی از «آزادی آمریکایی» تلقی می‌شود.

خوانندگان آمریکایی

جشنواره جده، به مجسمه آزادی آمریکایی محدود نشده بلکه شامل انواع فعالیت‌های ورزشی، نمایشی و کنسرت‌های موسیقی با حضور خوانندگان زن جنجالی آمریکایی مثل «نیکی میناژ» یا حضور گروه «بکستریت بویز» (Backstreet Boys) یا «بلو من گروپ» (Blue Man Group) است. این فعالیت‌ها عموما ارزش‌های آمریکایی را تبلیغ و ترویج می‌کند.

تبدیل غرب عربستان به شهر آمریکایی / از نصب «مجسمه آزادی» تا سلبریتی‌های آمریکایی
تبلیغ برنامه؛ «میناژ به جده می‌آید»

حضور فردی مثل میناژ به قدری تعجب برانگیز بوده که حتی بی. بی. سی عربی در گزارشی در این خصوص نوشت «تبلیغات حضور نیکی میناژ خواننده رپ آمریکایی در جشنواره موسیقی عربستان سعودی (در موسم جده) جنجالی و حیرت‌برانگیز بوده است، زیرا خیلی از کاربران در شبکه‌های اجتماعی به پوشش عریان او و کلمات بی‌پروای او در عربستان اشاره کرده‌اند». قرار است هجدهم جولای او برنامه خود در جده را اجرا کند.

بی. بی. سی نوشت: کاربران واکنش‌های مختلفی نشان داده‌اند. کاربری [با اشاره به پوشش نامناسب این خواننده نوشت]برگزارکنندگان موسم جده یک بار اسم میناژ را در گوگل جست‌وجو کرده‌اند؟. کاربر دیگری نوشته حضور این خواننده در جده از آنجا که جده نزدیک مکه مکرمه است، و مکه مقدس‌ترین شهر مسلمانان است، مناسب نیست.

بی. بی. سی عربی در ادامه به سیاست متناقض مسئولان سعودی اشاره کرد و نوشت: یک زن محجبه نوشته است، یک خواننده زن [آمریکایی]را می‌آورند که ... را تکان دهد و ترانه‌های ... بخواند... آن وقت از من هم می‌خواهند که عبایه بپوشم. این چه کاری است؟.

در یکی از تبلیغات «موسم جده» (فصل جده) آمده است «شبی لذت‌بخش و پر از هنر؛ از جاز و راک و ترانه‌های عربی اصیل گرفته تا نمایش‌های فوق‌العاده موزیکال در موسم جده، آن را از دست ندهید».

تبدیل غرب عربستان به شهر آمریکایی / از نصب «مجسمه آزادی» تا سلبریتی‌های آمریکایی

این فعالیت‌ها که عموما با ارزش‌های غربی در عربستان در حال اجرا است، شامل برنامه‌هایی برای کودکان می‌شود تا بزرگسالان. از مسابقات مشت‌زنی و مشت‌زنان آمریکایی گرفته تا گروه‌های رقص از جمله رقص روی دیوار بنا‌های سنتی شهر جده. از تئاتر نمایش‌های کمدی عربی تا کنسرت خوانندگان زن و مرد عربی و غربی.

تبدیل غرب عربستان به شهر آمریکایی / از نصب «مجسمه آزادی» تا سلبریتی‌های آمریکایی
تبلیغات کنسرت خوانندگان عربی

تا چندی پیش موسیقی در عربستان حرام بود، اما اکنون کنسرت زنان برگزار میشود

از دیگر نکته‌های آمریکایی جشنواره جده، حضور «جان ابی زید» سفیر جدید آمریکا در عربستان سعودی و همسرش «کتی» در حاشیه مراسم‌های جده است. او از بخش‌هایی از این جشنواره دیدن کرد.

تبدیل غرب عربستان به شهر آمریکایی / از نصب «مجسمه آزادی» تا سلبریتی‌های آمریکایی

رسانه‌های غربی، کاسته شدن از قیدوبند‌های قانونی مراسم‌های سرگرمی، کنسرت و جشنواره‌های مختلف با حضور سلبریتی‌های غربی را شکلی از اشکال اجرای طرح ۲۰۳۰ بن سلمان می‌دانند که محور آن اجرای طرح‌های بزرگ اقتصادی با محوریت سرگرمی در عربستان سعودی است که به تبع آن از مظاهر دینی و مذهبی در این کشور کاسته خواهد شد. به همین دلیل بسیاری از رجال دینی اکنون یا سکوت کرده‌اند یا کسانی که دم به انتقاد گشوده بودند، اکنون در زندان هستند.

پیشتر و در سال ۲۰۱۸ که محمد بن سلمان در سفری چند روزه به آمریکا رفت، با اشخاص و مسئولان متعددی در هالیوود نیز دیدار کرد. عربستان سعودی قصد دارد تا سال ۲۰۳۰، ۲۵۰۰ سالن سینمایی در قالب ۳۵۰ مجتمع سینمایی راه‌اندازی کند که در این خصوص هم در قسمت سخت‌افزاری و هم نرم‌افزاری قرار است آمریکایی‌ها این طرح را پیش ببرند.

برای نمونه وزارت فرهنگ و رسانه عربستان سعودی در دسامبر ۲۰۱۷ اعلام کرد که برای اولین بار در ۳۵ سال گذشته، قصد دارد مجوز راه‌اندازی مجتمعی سینمای تجاری را از سال ۲۰۱۸ صادر کند و روز چهارشنبه چهارم آوریل ۲۰۱۸ خبرگزاری رسمی عربستان «واس» اعلام کرد که وزارت فرهنگ اولین مجوز راه‌اندازی مجتمع سینمایی را به شرکت معروف «ای. ام. سی» آمریکا داده است. شرکت آمریکایی ای. ام. سی (AMC) از شرکت‌های معروف و بزرگی است که در بخش سینما‌های زنجیره‌ای در ایالات متحده فعالیت دارد.

بن سلمان در سفر آمریکا، سری هم به لس‌آنجلس زد و هتل چهار فصل «بورلی هیلز» را دربست کرایه کرد و در آنجا قرار‌هایی هم با رؤسای کمپانی‌های بزرگ فیلم‌سازی در هالیوود گذاشت و با شماری از چهره‌های معروف هالیوود هم دیدار کرد. به نوشته نشریه «هالیوود ریپورتر» محمد بن سلمان در ضیافت شامی که روبرت مرداک، سرمایه‌گذار آمریکایی‌استرالیایی ترتیب داده بود، حضور یافت و افرادی نظیر باب ایگر رئیس کمپانی دیزنی، مایکل داگلاس و مورگن فریمن، ستارگان پرسابقه هالیوود و همچنین ریدلی اسکات، کارگردان آمریکایی نیز از دعوت‌شدگان به این ضیافت خودمانی بودند.

از زمانی که محمد بن سلمان به قدرت رسیده، اخبار رسیده از این کشور حاکی از مبارزه این شاهزاده با مظاهر دینی و مذهبی (فرقه وهابیت) دارد. هرچند بن سلمان در مصاحبه با «فاکس‌نیوز» اعلام کرد که ریاض، به درخواست متحدان غربی خود، وهابیت را برای مبارزه با شوروی توسعه داد، اما او در گفتگو با نشریه تایم گفته که نمی‌داند وهابیت چیست. این تناقض گفته‌های بن سلمان درباره وهابیت، ناشی از تمایل او برای جداکردن دین از سیاست در کشورش است. از زمانی که بن سلمان به قدرت رسیده، تلاش کرده که خود را رهبری امروزی نشان دهد. برای همین او در اواخر سال ۲۰۱۷ ممنوعیت رانندگی زنان را لغو کرد و در ۲۰۱۸ درباره عدم سختگیری در حجاب زنان سخن گفت و سازمان تفریح و سرگرمی به مناسبت‌های مختلف، به طور مداوم در حال برگزاری مراسم‌ها، جشنواره‌ها و مسابقات به سبک آمریکایی است.

منبع: فارس

انتهای پیام/

آمریکا در غرب عربستان؛ «جده» ... از نصب «مجسمه آزادی» تا سلبریتی‌های آمریکایی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۱۸:۳۰ ۱۴ تير ۱۳۹۸
بنام خداوند جان و خرد : ننگ بر شما که دوباره برگشتید به عصر جاهلیتتون در زمان قبل از تولد حضرت رسول الله ص انشاءالله فاتح و بتشکن استکبار و استعمار و ابلیس ملعون شیطان ستیز خردمند و شجاع و بصیر مقتدر و قدرتمند از باقیمانده اولاد رسول الله ص و یاران صدیقش در راه هستند و عربستان حجاز فتح خواهد شد توسط امت مستضعفین و محرومین متحد حزب الله رسول الله ص . والسلام و صلوات التماس دعا .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۷ ۱۴ تير ۱۳۹۸
مجسمه آزادی آمریکا یه نماده که دقیقا از راهی میگه که مقابل راه خداست
آخرین اخبار