عرقیات، بلافاصله بعد از مصرف جذب خون می شوند و تأثیر خود را می گذارند لذا كنترل بهداشت آن ها به منظور حفظ سلامت مصرف كننده ضروری است.

تداخل بعضی از عرقیات گیاهی با داروهای شیمیاییبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، دکتر زهرا اباصلتی مسئول بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: عرق گیاهی فرآورده ای است كه از جوشاندن یك گیاه یا مخلوطی از گیاهان مختلف در بخار آب و سرد كردن بخارهای حاصله به دست می آید عرقیات، بلافاصله بعد از مصرف جذب خون می شوند و تأثیر خود را می گذارند.

وی ادامه داد: از آنجا كه عرقیات گیاهی به عنوان طعم دهنده به مواد غذایی، نوشیدنی و دارو مورد استفاده قرار می گیرند، لذا كنترل بهداشت آن ها به منظور حفظ سلامت مصرف كننده و جلوگیری از فساد آن ها ضروری است.

مسئول بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه عرقیات دارای مواد شیمیایی مختلف و دارای طبیعت گرم و سرد بوده و مصرف متعادل آن ها برای مصرف کننده عوارضی نخواهد داشت، گفت: این نوشیدنی ها به دلیل طبیعی بودن با هم تداخلی ایجاد نمی کنند ولی برخی از آن ها با داروهای شیمیایی تداخل نشان می دهند.

اباصلتی با اشاره به موارد احتیاط و هشدار افزود: آنچه در مصرف عرقیات اهمیت دارد، لزوم رعایت برخی احتیاط ها است به عنوان مثال بخاطر داشته باشید که باید از مصرف عرقیات در برخی سنین یا شرایط فیزیولوژیک خاص پرهیز کرد.
 

موردد تأیید نبودن فروش داروهای گیاهی 

وی تصریح کرد: فروش داروهای گیاهی دست ساز به اشکال مختلف قرص، قطره، کپسول و شربت در عطاری ها، مداخله در امور پزشکی بوده و مورد تأیید نمی باشد.

مسئول بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد مصرف بی رویه هر نوع خوراکی اعم از گیاهی یا شیمیایی را برای بدن مضر دانست و گفت: گیاهان دارویی باید به موقع و به طور صحیح مصرف شوند، حدود ۹۵ درصد از داروهای گیاهی بدون نیاز به نسخه هستند و هم اکنون حدود ۱۵۰ داروی گیاهی عضو لیست داروهای بدون نیاز به نسخه در داروخانه های ایران بوده و حدود ۲۰۰ گیاه دارویی در عطاریها وجود دارد.

اباصلتی افزود: نکته مهم در هنگام مصرف این است که ترکیب عرقیات امکان تداخل با بعضی از داروها را دارند به همین علت عرقیات ممکن است اثر بعضی از داروها را کاهش یا افزایش دهند و حتی همزمانی مصرف بعضی از داروهای شیمیایی با برخی عرقیات باعث بی اثر شدن دارو و عرق می شود.

وی ادامه داد: افرادی که تحت درمان دارویی برای بیماری خاصی می باشند به ویژه افراد مبتلا به فشار خون بالا، بیماری های قلبی و بیماری های کلیوی مانند سنگ كلیه قبل از مصرف هر گونه عرقیات با پزشک خود مشورت نمایند تا از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری شود.

مسئول بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهدگفت: مصرف بعضی از عرقیات مانند عرق بیدمشک، بابونه و صدگیاه برای کودکان زیر ۲ سال و افراد مبتلا به آنفلوآنزا یا آبله مرغان ممنوع است و در مورد زنان باردار یا شیرده باید با احتیاط مصرف شود.
 
انتهای پیام //ف . ک
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.