مدیرکل منابع طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: از ابتدای سال جاری تا کنون۳۳۰ هکتار از جنگل ها و مراتع این استان در آتش سوخت.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج،غلامحسین حکمتیان اصل مدیرکل منابع طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: طی سه روز (چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه) ۵ مورد آتش سوزی در جنگل‌ها و مراتع استان رخ داد.

وی افزود: این آتش سوزی‌ها در مناطق سپیدار و مارگون بویراحمد، جوخونه و آب حیات چرام و دیشموک کهگیلویه اتفاق افتادند.

مدیرکل منابع طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد در خصوص علت این آتش سوزی‌ها خاطرنشان کرد: معمولا علت آتش سوزی‌ها انسانی است که توسط چوپانان و افرادی که برای تفریح به کوه رفته اند رخ می‌دهد، اما در شهرستان کهگیلویه به علت آتش زدن پسماند مزارع بوده است.

حکمتیان اصل در رابطه با میزان خسارات وارده ناشی از این آتش سوزی‌ها افزود: میزان خسارات وارده هنوز مشخص نیست و تا چند روز آینده ارزیابی و مشخص خواهد شد.

وی ادامه داد: معمولا نیرو‌های منابع طبیعی در خاموش کردن آتش سوزی جنگل‌ها حضور دارند که در بعضی مناطق نیرو‌های بسیج و سایر دستگاه‌ها و همچنین نیرو‌های مردمی به کمک نیرو‌های منابع طبیعی می‌آیند.

مدیرکل منابع طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد  ادامه داد: مدیریت بحران در بعضی از شهرستان‌های استان فعال نیست که نیاز است بیشتر پای کار بیایند و بعضی شهرستان‌ها ازجمله کهگیلویه، بهمئی، لنده و گچساران مدیریت بحران فعالی دارند.

حکمتیان اصل بیان کرد: کمبود نیروی انسانی و تجهیزات و امکانات از جمله مشکلات استان برای خاموش کردن آتش سوزی جنگل هاست که پیگیری‌هایی برای رفع این مشکلات داشتیم. هم اکنون ۲۲ دستگاه دمنده داریم که نیازمند ۱۰۰ دستگاه دیگر هستیم.

وی تاکید کرد: میزان خسارت بعضی از آتش سوزی‌ها قابل برآورد نیست، بعضی مناطق نیز با بارندگی احیا می‌شوند و در مناطقی که درختان خشک آتش گرفته اند آسیب ریالی آن‌ها خیلی ملموس نیست، اما برای احیای مناطق جنگلی دچار آتش سوزی اقداماتی هم، چون جنگل کاری و احیاء انجام می‌شود.

مدیر کل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد افزود: از ابتدای سال جاری تا کنون ۳۳۰ هکتار از جنگل‌ها و مراتع این استان در آتش سوخت که میزان خسارت ریالی آن‌ها ۶۶ میلیارد ریال برآورد شده است.

حکمتیان اصل به مردم استان و گردشگران توصیه کرد: در صورتی که برای تفریح به دامان طبیعت می‌روید اولا آتش روشن نکنید دوما اگر آتش روشن کردید قبل از ترک محل از خاموش شدن آتش اطمینان حاصل نمایید چرا که ممکن است بعد از ترک محل براثر وزش باد آتش سوزی وسیعی شکل گیرد.

وی بیان کرد: از مردم انتظار داریم در صورت مشاهده آتش سوزی در جنگل‌ها و مراتع استان با شماره تلفن ۱۵۰۴ به ما گزارش دهند تا به موقع نسبت به خاموش کردن آن اقدام شود.

مدیرکل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه آتش سوزی جنگل‌ها تنها مربوط به منابع طبیعی نیست، اضافه کرد: طبق ماده‌ی ۴۷ قانون حفاظت و بهره برداری از منابع طبیعی هنگام آتش سوزی جنگل‌ها باید همه‌ی دستگاه‌های اجرایی از جمله کشوری، لشکری، نظامی و شهرداری‌ها با کلیه امکانات باید به کمک منابع طبیعی بشتابند، اما آن طور که باید و شاید همکاری نمی‌کنند.

انتهای پیام/پ

ازبین رفتن ۳۳۰ هکتار از جنگل‌های استان

 

برچسب ها: محیط زیست ، آتش نشانی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.