رئیسی گفت: انواع مختلفی از بیماری‌ها در کشور بروز پیدا می‌کند، تب دانکه یکی از این بیماری‌هاست و می‌تواند از طریق دام‌های وارداتی وارد کشور شود.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، علیرضا رئیسی معاون بهداشت وزارت بهداشت عصر امروز در مراسم امضای تفاهم نامه با سازمان دامپزشکی که در وزارت بهداشت برگزار شد، اظهار کرد: حوزه سلامت پس از وقوع سیل بسیار درخشید و عملکرد وزارت بهداشت مورد تایید سازمان بهداشت جهانی قرار گرفت.
 
وی افزود: در زمان وقوع سیل در زمینه بروز بیماری‌های واگیر مشکلی نداشتیم و معتقدم که با همکاری بیشتر سازمان‌ها بسیاری از مشکلات و نقاط ضعف برطرف می‌شود.
 
رئیس در ادامه گفت: موضوع بیماری‌های مشترک انسان و دام یک واقعیت است و وجود دارد، به همین دلیل در مورد واردات دامی همیشه نگرانی‌هایی وجود دارد با وجود اینکه بررسی‌های بهداشتی وجود دارد، اما  با بیماری‌هایی مواجه هستیم که باید برای پیشگیری از بروز و درمان آنها کار بیشتری انجام شود؛ وزارت بهداشت مسائل بهداشتی دام‌های وارداتی را به شدت کنترل و رصد می‌کند.
 
معاون بهداشت وزارت بهداشت بیان کرد: باید از اماکن نگهداری دام بازدید‌های مشترکی انجام دهیم و بهتر است کارشناسان در حوزه بیماری‌ها تبادل اطلاعات داشته باشند.
 
رئیسی ادامه داد: پیشگیری از بروز آنفولانزای پرندگان و بحث واکسیناسیون دام از جمله مسائل مهم مطرح است که با همکاری‌های مشترک با سازمان دامپزشکی این موضوعات  قابل حل است.
 
وی گفت: انواع مختلفی از بیماری‌ها در کشور بروز پیدا می‌کند، تب دانکه یکی از این بیماری‌هاست و می‌تواند از طریق دام‌های وارداتی وارد کشور شود.

راه اندازی ۴۰۰ خانه بهداشت برای عشایر در آینده‌ای نزدیک

رئیسی ادامه داد: از ابتدای امسال ۱۶ خانه بهداشت عشایری در استان فارس راه اندازی شده است که با عشایر به مناطق مختلف کوچ می‌کنند،  بر اساس برنامه آموزشی خدمات خوبی به وسیله بهورز‌ها به مردم عشایر داده می‌شود و ما سعی داریم افراد بهورز را در حوزه بیماری مشترک بین انسان و دام تقویت کنیم.

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: بر اساس برنامه ریزی انجام شده قرار است خانه‌های بهداشت عشایر را به مرز ۴۰۰ پایگاه برسانیم به طوریکه اگر محل استقرار عشایر با مراکز استان یا خانه بهداشت نیم ساعت فاصله داشته باشد یک کانکس در نزدیکی مردم عشایر مستقر می‌شود.
 
رئیسی اظهار کرد: آموزش‌های خوبی در حوزه  سلامت دام و بیماری‌های منتقله از دام به انسان به بهورز‌ها داده شده است که این اطلاعات در زمینه بیماری‌هایی مانند تب مالت و برآورد هزینه‌های آن به ما کمک می‌کند.

 سازمان دامپزشکی تضمین کننده سلامت و امنیت غذایی است

در ادامه مراسم علیرضا رفیع‌فر رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: امنیت و سلامت غذایی یکی از موضوعات مهم و مورد توجه در وزارت  بهداشت و جهاد کشاورزی محسوب می‌شود که تحقق این امر مستلزم همکاری بین وزارت بهداشت با جهاد کشاورزی است.

وی ادامه داد: در بخش عشایر روستایی کمبودهایی گریبانگیر دستگاه‌ها بوده است، اما باید بگویم موفقیت‌های خوبی طی چند سال گذشته با همکاری بین بخشی کسب کرده‌ایم؛ وزارت بهداشت، سازمان دامپزشکی و محیط زیست می‌توانند همکاری خوبی با هم داشته باشند تا در حوزه سلامت و امنیت غذایی موفقیت‌های خوبی حاصل شود.

وی تاکید کرد: در حوزه سلامت و بهداشت مواد غذایی ما تامین کننده نیستیم بلکه تضمین سلامت مواد غذایی را برعهده داریم که خوشبختانه باید بگویم سازمان دامپزشکی از ورود و توسعه ویروس h۵n۶ جلوگیری کرده است، زیرا این ویروس در تالابی یافت شده است که بیش از ۳۶۰۰ پرنده به آنجا مهاجرت کرده بودند، اما با انجام اقدامات به موقع از شیوع این ویروس جلوگیری کردیم.

رفیع‌فر بیان کرد: اگر اعتبارات لازم  در زمینه کشت و کشتار و ایمن سازی را به سازمان دامپزشکی بدهند ما به استاندارد جهانی در جمعیت انسانی نزدیک می‌شویم، باید اعتبار کشت و کشتار در راستای سلامت مواد غذایی به ۶۰۰ شهرستان پرداخت شود.

تبدیل سیستم جی آی اس کشور به  الگوی جهانی

وی با اشاره به اینکه خوشبختانه سیستم جی آی اس که در کشور استفاده می‌شود به یک الگوی جهانی تبدیل شده است، اظهار کرد: بر اساس سیستم جی آی اس ما مسائل مختلف را به صورت آنلاین در سراسر کشور و حتی در دامداری‌ها رصد می‌کنیم و سازمان دامپزشکی مجهز به سامانه‌های ردیابی است.

رفیع‌فر ادامه داد: خوشبختانه اولین کرسی بین المللی تحت عنوان دبیر کل آسیا اقیانوسیه و خاورمیانه به دلیل انجام اقدامات مطلوب به ایران اهدا شده است و امروزه شرکت‌های شتاب دهنده و دانش‌بنیان در حوزه بهداشت عملکرد بسیار خوبی دارند.
 
وی با اشاره به اینکه در حوزه شهر‌های آزمایشگاهی کار‌های خوبی انجام شده است، افزود: در زمینه پیشگیری از بروز بیماری‌ها اقدامات خوبی انجام شده است.

۳۰۰ هزار نمونه برداری از دام‌ها برای ثبت اطلاعات

در ادامه مراسم کناری معاون بهداشت و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور کفت: در حال حاضر حدود ۲ هزار نقطه در کشور برای تضمین سلامت دام‌ها شناسایی شده و تا به امروز  حدود ۳۰۰ هزار نمونه از دام‌ها گرفته شده و تمام اطلاعات کشتارگاه و دام داری‌ها به ثبت رسیده است.

راه‌اندازی برنامه ملی کنترل ویروس‌ها در حوزه دام

وی ادامه داد: برنامه ملی کنترل ویروس‌های مختلف در حوزه دام راه‌اندازی شده است که امروزه این برنامه به شکل یک شبکه ملی در آمده است.
 
معاون بهداشت و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور تاکید کرد: طرح بهداشت عشایر در ۱۴ استان کشور با همکاری بیش از ۳ هزار نفر توسعه پیدا کرده و مسئله مهم این است که اعتبار آزمایش‌های ما مطابق اروپا نیست و باید در این زمینه حمایت بیشتری انجام شود.

 صدور پروانه فعالیت مراکز عرضه کننده دام توسط دامپزشکی

در ادامه مراسم سامد برومندفر مدیر کل نظارت بر بهداشت سازمان دامپزشکی کشور گفت: بر اساس قانون و آئین نامه وزارت بهداشت ، سازمان دامپزشکی به مراکز عرضه دام پروانه و مجوز فعالیت می‌دهد.
 
وی گفت: در بحث سلامت دام و تضمین امنیت مواد غذایی کار‌های خوبی انجام گرفته است و امیدوارم حمایت‌های بیشتری در این مورد انجام شود.

ضرورت همکاری بین بخشی وزارت بهداشت با سازمان‌ها برای ارتقا سلامت مواد غذایی

علیرضا رئیسی معاون بهداشت وزارت بهداشت در جمع خبرنگاران گفت: امضای تفاهم نامه بین وزارت بهداشت با سازمان دامپزشکی در راستای ارتقا سلامت مواد غذایی و پیشگیری از بروز بیماری‌های منتقله حیوان به انسان انجام شده است.
 
وی گفت: برای تامین سلامت و امنیت مواد غذایی باید همکاری‌های بین بخشی وزارت بهداشت و سایر نهاد‌ها ارتقا پیدا کند تا کار‌ها طبق برنامه و دقیق‌تر پیش رود.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار