غلامی گفت: دورههای پیمانی برای اساتید ایجاد شده که آنها با دریافت ۶ ماه حقوق میتوانند فرصت مطالعاتی خود را در صنعت بگذرانند.
وی ادامه داد: پس از انقلاب بدنه کارشناسی نیروی انسانی نیاز به مهارت فنی مبتنی بر علم داشت و برهمین اساس شیب تند آموزشی در سراسر کشور ایجاد شد و تربیت نیروی انسانی در سطح ملی را به انجام رساند.
غلامی گفت: در دهه ۷۰ بخش نیروی کارشناسی ما به لحاظ نیروی انسانی تحصیل کرده زیاد شد و در دهه ۸۰ با انباشت فارغ التحصیلان روبهرو شدیم.
وزیر علوم تحقیقات و فناوری با اشاره به بحث تحقیقات گفت: دانشگاهها با پذیرش دانشجویان در دوره تحصیلات تکمیلی به سمت تحقیقات حرکت کردند و اکنون دانشگاههای ما در حوزه توسعه علمی، تولید علم و حضور در مجامع جهانی نقش موثر خود را نشان دادند.
وی گفت: ایران در میان کشورهای منطقه رتبه اول را به خود اختصاص داده است و همچنین رتبه خوبی در میان کشورهای غرب آسیا دارد.
غلامی درباره بخش صنعت و دانشگاه اظهار کرد: در دهه ۹۰ با افزایش شکل گیری مراکز رشد، پارکهای علم و فناوری رویکرد جدیدی را حوزه آموزش عالی داشتیم و بر اساس گزارشات و آمارهای موجود در یک دوره دهه موفقیتهای قابل توجهی را به دست آوردیم.
وزیر علوم تحقیقات و فناوری تصریح کرد: رویکرد خصمانه کشورهای استکباری و تحریمهای اعمال شده علیه ایران سبب شده دانشگاهها و مراکز علمی ما نقش بهتری را از خود نشان دهند.
وی با بیان اینکه بازه زمانی فعلی موقعیتی استثنایی است گفت: اساتید ما در بخشهای مختلف پزشکی، فنی و علوم تجربی در دوران دفاع مقدس خود را نشان دادند و دانش بومی و فکر اساتید داخلی ما را به اهداف خود رساند.
غلامی گفت: رسیدن به خواستهها نیازمند تدوین برنامههای علمی است و برای اشتغال زایی جوانان دورههای مهارت آموزی را ایجاد کردهایم و این برنامه با روند تکاملی در حال اجرایی شدن است.
وزیر علوم تحقیقات و فناوری با اشاره به همکاری وزارت علوم و وزارت صنعت گفت: با وزارت صنعت و وزارت جهاد کشاورزی برنامههایی تدوین شد تا بر اساس آن دانشجویان ما بتوانند وارد صنعت شوند.
وی تصریح کرد: دورههای پیمانی برای اساتید ایجاد شده که آنها با دریافت ۶ ماه حقوق میتوانند فرصت مطالعاتی خود را در صنعت بگذرانند.
غلامی درباره بازنگری آیین نامه ارتقا گفت: در این آیین نامه بازنگریهایی انجام شده و به دانشگاهها ابلاغ شده است، آئیننامه ارتقای فعلی بیشتر به بحث نظری فعالیتهای اعضای هیئت علمی توجه میکند و کمتر به بخشهای عملی توجه میشود، اما با بازنگری انجام شده به بخشهای علمی، عملی و مهارتی اعضای هیئت علمی توجه میشود.
وزیر علوم تحقیقات و فناوری یادآوری کرد: این روزها انتظار از مراکز علمی برای حل مسائل و مشکلات کشور زیاد است و امیدواریم بیش از پیش در این شراط خاص نقش دانشگاهها را نشان دهیم.
انتهای پیام/