مرادی گفت: نیروگاه برق آبی سردشت در راستای کمک به پایداری شبکه برق به زودی وارد مدار می‌شود.

نیروگاه برق آبی سردشت به زودی وارد مدار می شودبه گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، بهروز مرادی مدیر عامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران با اشاره به اینکه نیروگاه برق آبی سردشت به زودی وارد مدار می شود، اظهار کرد: نیروگاه برق آبی سردشت در راستای کمک به پایداری شبکه برق کشور به زودی وارد مدار می شود‌.

وی افزود: با اتمام عملیات اجرایی خط انتقال برق یکی از پیش نیازهای راه اندازی نیروگاه طرح سردشت به بهره برداری رسید و امکان اتصال نیروگاه سردشت به شبکه برق سراسری کشور در آینده نزدیک میسر می شود.


بیشتر بخوانید: تامین برق روستا‌های سخت گذر دزفول با انرژی خورشیدی


مرادی با بیان اینکه ظرفیت نیروگاه های برق آبی سردشت برابر با ۱۵۰ مگاوات است، گفت: نیروگاه برق آبی سردشت توان تولید ۴۲۱ گیگاوات ساعت برق در سال را دارد که پیش بینی می شود اولین واحد این نیروگاه در زمان پیک مصرف برق (پایان تیر )وارد مدار شده و ۲ واحد دیگر پس از آن به بهره برداری برسد.

مدیر عامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران درباره طرح های شرکت آب نیرو بیان کرد: عملیات اجرایی سد سر نی و تصفیه خانه در استان هرمزگان که در شرایط تحریم از محل اعتبارات بانک توسعه اسلامی تامین مالی می شد، روبه پایان است و امیدواریم به زودی شاهد آبگیری این سد و افتتاح تصفیه خانه جهت تامین آب شرب منطقه باشیم.

وی ادامه داد: بهره برداری و افتتاح طرح های توسعه منابع آب و خاک از ابتدای سال در دستور کار وزارت نیرو قرار گرفته است.

مدیر عامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران با بیان اینکه طرح های توسعه منابع آب و خاک در قالب ۶۱ طرح، ۱۲۰ پروژه در ۱۲ استان کشور در حال اجراست، گفت: این طرح ها چشم انداز مناسبی برای توسعه اقتصادی ایجاد کرده و نقش مهمی در ارتقای معیشت، فقر زدایی، تامین آب شرب و صنعت، بهبود استانداردهای زندگی مردم و توزیع مناسب درآمد ایفا خواهد کرد.

طرح انتقال آب به خزر منتظر تایید محیط زیست

مرادی طرح‌های شرکت آب و نیرو را شامل تونل نوسود و قطعه اول سامانه گرمسیری، سد و نیروگاه داریان، سد هیرودی در استان کرمانشاه و سد سردشت و تصفیه خانه مربوط در استان آذربایجان غربی اعلام کرد و گفت: در ابتدای سال تمامی این طرح‌ها توسط رئیس جمهور به بهره برداری رسیدند.

وی پیرامون دیگر اقدامات شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران گفت: بهره برداری از خط ۲۳۰ کیلو ولت ۲ مداره سیمره آبدانان به دهلران، آمادگی جهت بهره برداری از پل سه بلوطک، تعمیر اساسی واحد دوم نیروگاه لوارک، اخذ مجوز شورای اقتصاد برای طرح‌های بختیاری، چشمیر، خراسان ۳، تلمبه ذخیره‌ای رودبار و گشایش اعتبار اسنادی افزایش ۲۵ درصد طرح چشمیر از دیگر اقدامات شرکت آب و نیرو است.

رئیس هیئت مدیره شرکت آب و نیرو با بیان اینکه در آستانه ورود به نهمین سال بهره برداری از طرح گتوند هستیم، تصریح کرد: در تمامی سال‌های پس از آبگیری سد گتوند، میزان کشت محصولات کشاورزی در تمامی اراضی آبیاری شده از محل این سد رشد داشته که نشان از مکان یابی مناسب این طرح بزرگ ملی است.

وی درباره آخرین وضعیت تولید نیروگاه برق آبی اظهار کرد: در سه ماهه امسال ۴ هزار و ۴۰۰ گیگاوات انرژی توسط نیروگاه برق آبی در کشور تولید شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴ برابر رشد داشته است، پیش بینی می‌شود که تا پایان شهریور از ۷۰ هزار گیگاوات ساعت برسد.

این مقام مسئول درباره آخرین وضعیت طرح انتقال آب خزر به سمنان گفت: انتقال آب خزر به سمنان در حوزه مسئولیت شرکت توسعه منابع آب است؛ بنابراین این طرح امسال با ایجاد ردیف مطالعه و اجرا در دستور کار قرار گرفته است.

وی هزینه انتقال طبق آب خزر به سنان را به قیمت سال ۹۸، ۹ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: با توجه به آنکه اجرای این پروژه ۴ سال زمان نیاز دارد، از این رو همه ساله تا حدودی هزینه‌ها تعدیل می‌شود.

مرادی ادامه داد: بحث‌های اجتماعی، سیاسی و اقتصادی بر روی این پروژه به خوبی انجام شده به طوریکه بحث‌های اجتماعی توسط ۲ دانشگاه صورت گرفته است که در مبدأ و مقصد چه اقداماتی باید صورت بگیرد.

وی با بیان اینکه در خصوص اقتصاد آب با وزارت صنعت جلسات مختلفی داشتیم، گفت: اگر قرار است آب برای بخش صنعت انتقال داده شود، تضمین خرید را صنایع انجام دهد چرا که برای بخش شرب دولت و وزارت نیرو تضمین خرید آب شرب را خواهد داد.

مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران درباره اینکه آیا انتقال آب خزر به سمنان سیاسی نیست، بیان کرد: سمنان اولین استانی است که برای تأمین آب از همه روش‌ها استفاده کرده و حتی کلیه چاه‌های غیرمجاز را مسدود کرده است و این وزارت نیرو است که در نهایت به این تصمیم رسیده است که تخصیص آب را به سمنان بدهد.

مدیر عامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران افزود: در مطالعات تکمیلی شرکت توسعه منابع آب و جلساتی که با محیط زیست داشتیم، تمام اقدامات و پیش‌بینی‌ها صورت گرفته است و حتی اگر یک درخت در مسیر قطع شد چه اقداماتی باید صورت بگیرد تا به محیط زیست آسیبی نرسد.

به گفته وی، پیشنهاد سازمان محیط زیست در خصوص وضعیت پساب انتقال آب خزر به سمنان این است که پساب را در عمق ۳۰۰ متری پخش کنیم که البته این اقدام به صورت افقی مدنظر محیط زیست است.

مرادی در باره اینکه آیا عملیات احداث مجدد سد بختیاری در دستور کار است، گفت: مطالعات سد و نیروگاه بختیاری در حال تکمیل است و الان وارد فاز ۲ مطالعات شده است. این طرح با مشارکت مشاوران ایرانی و خارجی قرار است با هزینه ۲ میلیارد یورو احداث شود.

مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران ادامه داد: این حجم از سرمایه و منابع مالی از طریق منابع عمومی و دولتی امکانپذیر نیست مگر از طریق فاینانس خارجی، که از این رو ما تمام اقدامات فاینانس را از مسیر شورای اقتصاد دنبال کرده و آن را اخذ کردیم.

به گفته مرادی، تمام مذاکرات انجام و قرارداد برای امضا آماده است به شرط اینکه مشکلات بین بانکی مرتفع شود تا طرح وارد مرحله اجرایی شود.

مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران در پایان تصریح کرد: بانک‌های ایرانی برای تامین ۲ میلیارد یورو باید وارد چرخه شوند تا این هزینه را به بانک‌های خارجی اعلام کنند.

انتهای پیام/

اتصال نیروگاه سردشت به شبکه برق سراسری کشور در آینده نزدیک

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار