وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی کشور گفت: ۹۷ درصد تولیدات دارو داخلی است و کمتر از ۳ درصد آن از طریق واردات انجام می‌شود.

۳ درصد دارو‌ها از طریق واردات وارد ایران می شود

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، سعید نمکی وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی کشور ظهر امروز پنجشنبه ۲۰ تیرماه در جلسه شورای اداری شهرستان‌های نوشهر، چالوس و کلاردشت در مجلس با بیان اینکه امروزه پیوند عضو را از تمامی مناطق می‌پذیریم، گفت: در امور سلامت از تمام دنیا بی نیاز هسیتم.

وی با بیان اینکه ۹۷ درصد تولید دارو‌ها داخلی است و کمتر از سه درصد از طریق واردات انجام می‌شود، افزود: اکنون ۶۶ دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی در کشور فعال است.

نمکی با بیان اینکه در امور سلامت از تمام دنیا بی نیاز هستیم، افزود: میزان مرگ و میر اطفال بالای ۱۲۰ مورد بود که امروز کاهش یافت و میران مرگ و میر زنان باردار به کمتر از یک دهم درصد نسبت به قبل از انقلاب رسید.

وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی کشور، نظام سلامت را از اولویت‌های دولت بیان کرد و گفت: سهم سلامت از تولید ناخالص ملی به ۹ درصد رسید که اقدامی ارزشمند است.

تداوم طرح تحول سلامت در کشور

وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی کشور با اشاره به اجرای طرح تحول سلامت در کشور گفت: طرح تحول سلامت یکسری زیرساخت و مقدمه مانند سیستم ارجاع، راهنما‌های بالینی نیاز دارد و برای اجرای طرح تحول سلامت بدون زیرساخت ها، هزینه‌ای بر نظام سلامت تحمیل می‌کنیم.

وی با بیان اینکه قطار طرح تحول را در ایستگاهی نگه نخواهم داشت و در عین حرکت، آن را تعمیر می‌کنم، گفت: رفع نقصان‌های طرح تحول سلامت و تقویت نقاط قوت و توجه به نقاط کمتر برخوردار و توزیع عادلانه منابع از جمله اهداف است.

نمکی افزود: کاهش بیشتر پرداخت از جیب بیمار را به هیچ وجه اجازه نخواهیم داد و حمایت ویژه از بیماران خاص و صعب العلاج از دیگر برنامه‌ها است و همچنین درباره ماندگاری پزشک در نفاط کمتر برخوردار تلاش خواهیم کرد.

وی ایجاد انگیزه بیشتر برای بخش خصوصی را از دیگر برنامه‌ها برشمرد و گفت: مرحله دوم طرح تحول سلامت با اولویت درمان سرپایی با بستری و پیشگیری بر درمان در حال اجرا است.

ضرورت توجه به تغییر سیمای بیماری‌ها در کشور

وزیر بهداشت با اشاره به تغییر سیمای بیماری‌ها و مرگ و میر‌ها مانند حوادث جاده ای، گفت: مرحله تغییر سیمای همه گیری بیماری‌ها از واگیر به غیرواگیر مسئله مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

نمکی با اشاره به ۳۸۰ مرگ در سال ۸۶ افزود: براساس تحصیل‌ها بیش از ۳۰۰ هزار مرگ براثر بیماری‌های غیرواگیر و ۸۰ هزار نفر نیز براثر فشار خون بوده است.

وزیر بهداشت با اشاره به سیل مخرب امسال گفت: در سیل امسال هیچ مورد و مرگ ناشی از اپیدمی نداشتیم که مایه حیرت سازمان جهانی بهداشت شده است.

شناسایی دو میلیون و ۷۰۰ هزارنفر دارای فشار خون بالا در کشور

وزیر بهداشت با اشاره به اجرای طرح ملی کنترل فشار خون گفت: از ۴۰ میلیون جمعیت هدف قرار بود که ۲۰ میلیون نفر پایش شوند که فشار خون ۳۰ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر پایش شده است و دو میلیون و ۷۰۰ هزارنفر دارای فشار خون بالا شناسایی شدند و بیش از ۱۰ میلیون نفر نیز در آستانه و مستعد ابتلای به فشار خون قرار دارند.

نمکی با تاکید بر بهداشت سالمندان گفت: سالمندان ما جوانی نکرده پیر و جوانان کودکی نکرده جوان می‌شوند و در آینده نزدیک با جمعیت سالمند روانپریش مواجه خواهیم شد و سالمندی پرهزینه مواجه خواهیم بود.

وی حاشیه نشینی را از دیگر مشکلات برشمرد و افزود: سلامت مردان نیز از بحث‌های جدی است و مردان از گروه‌های مغفول مانده در بخش سلامت هستند.

وزیر بهداشت با عنوان پرونده الکترونیک سلامت به پایان رسیده است، گفت: پرونده الکترونیک سلامت به عنوان ریل و زیرساخت به سرانجام رسیده است و مازندران در پزشک خانواده و سیستم ارجاع پیشتاز است.

منبع: مهر

انتهای پیام/ م

برچسب ها: علوم پزشکی ، واردات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.