حسینی با اشاره به تامین بورسیه دانش آموزان گفت: تلاش می‌کنیم برگزیدگان جهانی المپیاد از امتیازات بنیاد نخبگان بهره‌مند شوند.

سرپرست وزارت آموزش‌وپرورش در افتتاحیه اولین دوره آموزشی المپیاد ملی جغرافیا؛ گسترش کمی و کیفی المپیادهای علمی دانش‌آموزی با رشد بیشتر و ضریب نفوذ بالاتر ادامه خواهد یافتبه گزارش  حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، صبح امروز جواد حسینی، سرپرست وزارت آموزش‌وپرورش در افتتاحیه اولین دوره آموزش تابستانی المپیاد ملی جغرافیا که در محل سازمان جغرافیایی نیرو‌های مسلح برگزار شد، اظهار کرد: با تلاش‌هایی که دانش آموزان، معلمان و همکاران در ستاد و همکاری سازمان‌ها در برگزاری المپیاد‌ها انجام می‌دهند، باعث شده است تا جایگاه ایران در بین کشور‌های برتر دنیا در حوزه المپیاد‌های جهانی تثبیت شود.
 
وی افزود: المپیاد نجوم با همکاری سازمان فضایی ایران، المپیاد زمین با همکاری سازمان زمین‌شناسی ایران و المپیاد جغرافیا با همکاری سازمان جغرافیا نیرو‌های مسلح برگزار می‌شود و این همکاری‌ها سبب افزایش موفقیت دانش‌آموزانمان خواهد شد.

حسینی با اشاره به کسب ۷۱۲ مدال در المپیاد‌های جهانی گفت: در سال ۱۳۸۶ المپیاد نجوم، در سال ۱۳۸۸ المپیاد کامپیوتر، در سال ۹۶ المپیاد کامپیوتر و در سال ۹۷ المپیاد زیست‌شناسی را میزبانی کرده‌ایم و از این طریق به تثبیت جایگاه علمی کشورمان کمک کرده‌ایم.

وی گفت: مصمم هستیم که گسترش کمی و کیفی المپیاد‌ها را با رشد بیشتر و ضریب نفوذ بالاتر همچنان ادامه دهیم و باید المپیاد‌ها را در همه رشته‌های بشری ازجمله در رشته‌های علوم انسانی برگزار کنیم. المپیاد جغرافیا به‌عنوان یکی از شاخه‌های مهم علوم انسانی در حال برگزاری است که ۵۴۰۰ نفر در مرحله اول این المپیاد شرکت کردند.

سرپرست وزارت آموزش‌وپرورش گفت: المپیاد جغرافیا از سال ۱۹۹۶ که اولین دوره آن برگزار شد. به‌تدریج بر تعداد شرکت‌کنندگان آن افزوده‌شده و دوره‌های برگزاری نیز از سال ۲۰۱۲ به‌طور سالانه تغییر پیدا کرد که نشان از اهمیت و نقش جغرافیا در جهان امروز دارد.

ایجاد انگیزه‌های فعال در مطالعات محیطی در جوانان

حسینی سه هدف اصلی برگزاری المپیاد جغرافی را از منظر برگزارکنندگان جهانی آن؛ ایجاد انگیزه‌های فعال در مطالعات محیطی در جوانان، تشریک‌مساعی و بحث پیرامون مطالب مهم جغرافیایی به‌طوری‌که در مدارس متوسطه سبب افزایش کیفیت اطلاعات جغرافیایی دانش‌آموزان شود و هدف سوم تسهیل در ارتباطات اجتماعی جوانان بین کشور‌ها و مشارکت و درک متقابل آن‌ها دانست.

سرپرست وزارت آموزش‌وپرورش در میان علوم میان‌رشته‌ای بدون تردید علم جغرافیا در ردیف اول دانست چراکه رابطه بین انسان و محیط زندگی انسان‌ها را می‌سنجد لذا جغرافیای امروز را جغرافیا جامعه‌گرا می‌شناسند تا جغرافیای طبیعت‌محور و این علم می‌تواند در آینده‌پژوهی نوع بشر کمک کنند.

حسینی تصریح کرد: بورسیه دانش آموزان برگزیده در دانشگاه و در رشته‌های موردنظر تأمین خواهد شد و تمام تلاش خود را می‌کنیم تا برگزیدگان جهانی المپیاد جغرافیا به‌عنوان دانش آموزان نخبه از امتیازات بنیاد نخبگان بهره‌مند شوند.

 فاطمه مهاجرانی، رئیس مرکز ملی پرورش استعداد‌های درخشان و دانش‌پژوهان جوان با اشاره به اینکه برگزاری المپیاد‌های علمی به‌عنوان یکی از دستاورد‌های انقلاب اسلامی است و در این مدت دانش آموزان ایرانی افتخارات زیادی برای ایران رقم‌زده‌اند، اظهار کرد: شانزدهمین دوره المپیاد‌های جهانی جغرافیا در دنیا برگزار می‌شود که ما در ایران اولین دوره آن را برگزار کرده‌ایم.

وی افزود:  این فرصت ویژه‌ای برای دانش آموزان ما است تا دریکی از تخصصی‌ترین حوزه‌های جغرافیای کشور در کنار اساتید سازمان جغرافیا نیرو‌های مسلح اقدام به علم‌آموزی می‌کنند.

همچنین امیر محمود شیخ حسنی، معاون هماهنگ‌کننده وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح اظهار کرد: به‌عنوان سربازان نظام احترام ویژه‌ای برای جامعه آموزش‌وپرورش خصوصاً معلمان خود قائل هستیم و باور داریم بنای هر پیشرفتی در جامعه توسط آموزش‌وپرورش گذاشته خواهد شد.

وی ادامه داد: وزارت دفاع در پرداختن به علم و دانش جزو دستگاه‌های پیشرو بوده است و جذب نیرو‌ها در وزارت دفاع از طریق انتخاب میان نخبگان است و امیدواریم در حوزه جغرافیا هم نخبگانی تربیت کنیم تا در آینده از همین عزیزان در مجموعه وزارت دفاع بتوانیم استفاده کنیم.

دانش آموزان شرکت‌کننده در این اولین دوره آموزشی المپیاد ملی جغرافیا چهل نفر هستند که در مرحله اول و دوم المپیاد جغرافیا کشوری حائز رتبه‌های برتر شده‌اند و با شرکت در این دوره، هشت نفر اعزامی به المپیاد جهانی ۲۰۲۰استانبول از بین این افراد مشخص خواهد شد.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار