با موافقت نمایندگان؛

شرایط تخصیص تنفس خوراک به صنایع پایین دستی نفت خام تعیین شد

با موافقت نمایندگان شرایط تخصیص تنفس خوراک به صنایع پایین دستی نفت خام و میعانات گازی مشخص شد.

شرایط تخصیص تنفس خوراک به صنایع پایین دستی نفت خام تعیین شدبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، نمایندگان در صحن علنی امروز ماده ۳ طرح حمایت از توسعه صنایع پایین دستی نفت خام و میعانات گازی با استفاده از سرمایه گذاری مردمی را با ۱۴۰ رأی موافق، ۳۲ رأی مخالف و یک رأی ممتنع از مجموع ۲۱۲ نماینده حاضر در جلسه و ۱۷۳ رأی مأخوذه تصویب کردند.

این مصوبه تصریح می‌کند؛ تنفس خوراک تخصیصی به طرح‌ها با رعایت شرایط زیر صورت می‌پذیرد:

الف- استفاده از سهم صندوق توسعه ملی در چارچوب قوانین و مقررات مربوطه و با اذن مقام رهبری است

ب- درصد تولید نفت کوره در طرح‌های موضوع این قانون باید کمتر از ۱۰ درصد کل فرآورده‌های تولیدی آن طرح باشد.

پ- در هنگام بهره برداری از واحد احداث شده، تطبیق کمیت و کیفیت انواع فرآورده‌های تولیدی بر اساس مجوز اولیه صادره بر عهده وزارت نفت بوده و در صورت وجود هرگونه مغایرت موظف است میزان تنفس خوراک را متناسب با طرح اجرا شده تعدیل کرده و به اطلاع صندوق توسعه ملی برساند.

ت- خوراک تحویلی به واحد‌های مذکور از نظر قواعد مالی در حکم صادرات نفت خام و میعانات گازی است و تنفس خوراک برای اجرای این قانون صرفا از محل سهم سالانه صندوق توسعه ملی در سقف سهم سالانه آن صندوق تأمین می‌شود.

تسویه حساب این واحد‌ها با صندوق توسعه ملی بابت بازپرداخت اقساط تنفس خوراک، علاوه بر سهم صندوق توسعه ملی از محل فروش خوراک به آن‌ها در طی سنوات آتی می‌باشد.

ج- مجوز‌های موضوع این قانون به استثنای طرح‌های بهینه سازی و ارتقای پالایشگاه‌های موجود صرفا برای سواحل کشور صادر می‌شود.

چ- دولت مجاز است در هنگام اعطای تعهد تنفس خوراک، قرارداد دریافت بخشی از درآمد حاصل از فروش فرآورده‌های طرح‌ها را به صورت ماهانه متناسب با مبلغ بازپرداخت اقساط، جهت تسویه بدهی از آ‌ن طرح اخذ کند و یا پس از بهره برداری از طرح، سهام سهامداران شرکت مجری طرح را تا سقف مبلغ تنفس خوراک اخذ کند.

همچنین بند ث مبنی بر اینکه بازپرداخت تسهیلات تنفس خوراک صندوق توسعه ملی، طی ۱۲ سال پس از دوره تنفس و با نرخ سود ۴ درصد ارزی صورت می‌گیرد هم به منظور اصلاح به کمیسیون انرژی ارجاع شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار