مدیر اجرایی طرح کوهورت در مرکز بهداشت شهرستان یزد گفت: در قالب طرح کوهورت مادران و نوزادان به مدت پنج سال مورد مطالعه قرار می‌ گیرند.

پیش بینی شرکت پنج هزار مادر باردار در طرح کوهورتبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد ، دکتر میرمحمدی مدیر اجرایی طرح کوهورت در مرکز بهداشت شهرستان یزد با تشریح اهداف مطالعاتی و بیان کلیات، به روش اجرایی طرح کوهورت پرداخت و افزود: کوهورت در استان یزد، ارزیابی پنج هزار مادر و نوزاد را در حال و آینده با در نظر گرفتن عوامل خطر؛ محیطی، شرایط شغلی و آلاینده‌های اثر گذار از طریق نمونه برداری، تجزیه و تحلیل نمونه‌های شیر مادر، مو و ناخن کودک را در بردارد.

میرمحمدی گفت: این طرح برای اولین بار در شهرستان یزد شروع شده و به مدت پنج سال مادران و نوزادان مشمول را مورد مطالعه قرار می‌دهد.

مدیر اجرایی طرح کوهورت در مرکز بهداشت شهرستان یزداضافه کرد: این مطالعه به صورت همزمان در پنج مرکز دانشگاهی کشور شامل دانشگاه‌های علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، اصفهان، سمنان، رفسنجان و ساری در حال اجرا است.

میرمحمدی افزود: نتایج این مطالعه در سطح خاورمیانه منحصر به فرد بوده و در بین موارد مشابه بین المللی از نقاط قوت متعددی برخوردار است که می‌تواند داده‌های بسیار دقیقی را جهت تصمیم گیری در اختیار سیاستگذاران سلامت کشور قرار دهد.

وی با اشاره به اینکه مطالعات تحقیقاتی طرح، امکان بررسی بیماری‌های ساده‌ای نظیر کم خونی یا حتی موارد بدخیم بیماری را میسر می‌کند؛ اظهار کرد: نتایج حاصل از طرح به طور خاص در بهبود وضعیت سلامت مادر و کودک در ایران، منطقه و حتی سطح جهان اثر بخش باشد.

شایان بذکر است که این مطالعه هم اکنون در چهار مرکز بیمارستانی یزد شامل بیمارستان های: مجیبیان، شهید صدوقی، افشار و شهدای کارگر در حال اجرا است و نوزادانی که از مادران مشمول طرح، متولد می‌شوند تا پنج سالگی توسط مراقبان و پزشکان تیم‌های سلامت مراکز خدمات جامع سلامت شهرستان یزد، مورد مطالعه و ارزیابی قرار می‌گیرند.

انتهای پیام/ غ

اجرای طرح کوهورت مادران و نوزادان در یزد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.