به گزارش خبرنگار
گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از
مشهد، حجت الاسلام غلامرضا رئیسیان رئیس دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد گفت: از مهمترین اهداف
دانشکده الهیات، تربیت نیروهای آشنا با معارف اسلامی به صورت آکادمیک و روشمند است.
او تصریح کرد: این نیروها با آموزشهای فرا گرفته میتوانند در آن سوی مرزهای کشور به عنوان
پژوهشگر در مجامع علمی شرکت داشته و آموزههای دینی اسلام را به زبان روز به مخاطبین منتقل نمایند.
رئیس دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد گفت: با توجه به برداشتهایی که از رفتار داعش در باره دین اسلام ارائه شده، چهره خشن از اسلام به دیگران معرفی شده است و همچنین سو تفاهمها و برداشتهای نادرست از مذهب تشیع انجام شده که باید توسط دانش آموختگان رشته الهیات در مجامع علمی و آکادمی مطرح شود و آموزههای صحیح، ناب و اصیل اسلام و شیعه به دیگران منتقل گردد.
رئیسیان افزود: امکان حضور در عرصه بین المللی موجب مطرح شدن پیام و آموزههای دین با زبان و ادبیات روز میشود و این مراودات و
دیپلماسی علمی میتواند زمینه ساز ایجاد تفاهم بیشتر بین دولتها شده و منجر به دیپلماسی سیاسی شود.
او ادامه داد: برای ارائه باورهای اعتقادی خود و ایجاد گفتگو در عرصه بین المللی باید در مجامع علمی، همایشها،
کنفرانسها و کارگاههای مختلف حضور داشته باشیم و از محیط بسته پیرامونی فراتر برویم.
رئیس دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد گفت:دانشکده الهیات این دانشگاه در حوزههای مختلف اخلاقی و عقیدتی میتواند نقش آفرین باشد، به همین دلیل با توجه به شبهاتی که از طریق
عرفانهای نوظهور پیدا شده، پایان نامههایی در زمینه بررسی آرا و نظرات مطرح شده و پاسخ گویی به شبهات توسط
دانشجویان با راهنمایی استادان نوشته شده است.
رئیسیان افزود: در مواردی نیز استادان در برنامههای مختلف صدا و سیما و رسانهها شرکت میکنند تا روشنگریهای لازم را انجام دهند و پاسخگوی نیازهای جامعه باشند.
او تصریح کرد: کارهای خوبی در این زمینه انجام شده، ولی به دلیل اینکه مردم به صورت راحت به نتایج این پژوهشها دسترسی ندارند، کافی به نظر نمیرسد و در حال حاضر نهادها و مؤسسات دیگر در حال استفاده از نتایج این پژوهشها هستند.
رئیس دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد گفت: دغدغههای دانشجویان و استادان اغلب از طریق تهیه پایان نامه مورد بررسی قرار میگیرد، همچنین برخی مراکز نیز مانند نیروی انتظامی، ستاد مبارزه با مواد مخدر و شهرداریها، تقاضاهایی در راستای نیازهایشان مطرح کردهاند که از طریق تهیه پایان نامه و با نگارش مقالات پیگیری میشود با این حال تعداد این درخواستها زیاد نمیباشد.
رئیسیان افزود: یکی از مأموریتهای این دانشکده نگاه به بیرون مرزها و ارتباط با مراکز
علمی و پژوهشی دنیا و توسعه فعالیتهای برون مرزی است.
او تصریح کرد: با توجه به تجربه ۴ سال حضورم در مرکز اسلامی منچستر انگلستان و کنفرانسهای بین المللی، زمینه لازم برای توسعه روابط بین المللی و فعالیت در این عرصه برای این دانشکده فراهم شده است.
رئیس دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد گفت: به همین منظور زمینه حضور اندیشمندان خارجی در قالب نشستها، کنفرانسها و کارگاهها در دانشگاه فردوسی مشهد مهیا گردید و تفاهم نامههایی با دانشکده فقه دانشگاه کوفه، مرکز مطالعات دینی هارتفورد، دانشگاه پادربرن آلمان، دانشگاه اسلامی نجف، دانشگاه تصوف و علوم جدید بیتشاه پاکستان، دانشگاه گراتس اتریش و دانشگاه ماساریک جمهوری چک امضا و بندهایی از آنها اجرایی شده است.
رئیسیان ادامه داد: این تبادلات و پذیرش دانشجو توانسته است برای
دانشگاه فردوسی مشهد ارز آوری نیز داشته باشد و همچنین موجب شده است بتوانیم با هزینه طرف مقابل در مجامع دانشگاهی و علمی خارج از مرزهای ایران حضور داشته باشیم.
او ادامه داد: در مجموعه اتحادیه اروپا کمک هزینهای وجود دارد که اگر یکی از دانشگاههای کشورهای اتحادیه اروپا با یک دانشگاه که جزو پیمان اراسمومس نیست تفاهم نامهای امضا کند، به عنوان طرح "اراسمومس پلاس" شناخته میشود و میتواند مورد حمایت مالی آنها قرار گیرد که فرصت بسیار مغتنمی برای ما به شمار میرود.
رئیس دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد گفت: همچنین در زمستان پارسال جمعی از استادان به همراه دانشجویان دانشگاه فردوسی به کشور اتریش رفتند که هزینه اسکان و اقامت آنان با دعوت کننده بود و به صورت متقابل نیز قرار است سال آینده میلادی تعدادی از استادان و دانشجویان آن کشور به ایران بیایند.
رئیسیان افزود: از سال ۹۳ تاکنون ۲۱ دیدار و ۳۳ نشست علمی در دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی توسط میهمانان خارجی از دانشگاههایی از قبیل شیکاگو و جرج میسون آمریکا، پونا از هند، توبینگن آلمان و دیگر کشورها انجام شده است و علاوه بر آن توانستهایم در کنفرانسهای بین المللی، دانشگاهها و دپارتمانهای مختلف حضور یافته و نظرات خود را به صورت علمی مطرح نمائیم.