به گزارش خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از رشت، محمدحسن عاقلمنش، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر رشت، به وجود پتانسیلهای گردشگری در زمینه ایجاد شغل و اقتصاد پایدار اشاره کرد و گفت: با همه این ظرفیت ها، اما شهر رشت و استان گیلان از جایگاه اصلی خود در حوزه گردشگری فاصله دارد و در این راستا رویداد گردشگری گیلان ۲۰۲۰ در راستای اقتصاد پایدار در رشت برگزار میشود.
وی، با بیان اینکه رشت مقصد گردشگری در افق ۲۰۲۰ است افزود: بسیاری از کشورهای دنیا منابع نفتی و یا صنایع دیگری برای کسب درآمد ندارند، اما با ایجاد زیرساختهای مناسب برای توسعه گردشگری علاوه بر کسب درآمد برای کشور، مشکل ایجاد اشتغال را نیز برطرف کردهاند.
رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر رشت، با تاکید بر لزوم همدلی و همکاری نهادهای مختلف در راستای توسعه گردشگری در رشت و گیلان، گفت: اگر این همافزایی به وجود بیاید قطعاً گامهای خوبی در این زمینه تا سال ۲۰۲۰ پیش میآید و زیر ساختهای برگزاری با همکاری مسئولان کشوری و استانی در حال اجرا است.
عاقلمنش، با اشاره به اقدامات لازم برای تحقق این امر افزود: در گام اول بهدنبال آن هستیم تا تشکلهای مردم نهاد علاقمند به حوزه گردشگری و سازمانهای مردم نهاد صدای ما باشند و بسترهای مناسب برای انجام این امر محقق شود.
وی، با بیان اینکه در حال حاضر چندین نشست با تشکلهای مردم نهاد علاقمند به حوزه گردشگری برگزار شده است و قرار شد این تشکلها از شهرها و مناطق مختلف استان اطلاعات جامع و کامل گردشگری را فراهم کنند، گفت: در تلاشیم هر چه سریعتر زیرساختهای اولیه توسعه گردشگری را آماده و اقدامات عملی را انجام دهیم.
رئیس کمیسیون فرهنگی شورای رشت بر لزوم نصب تابلوهای راهنمایی گردشگری برای معرفی مکانهای گردشگری شهر رشت اشاره کرد و افزود: شورای شهر و شهرداری در حال ایجاد فضایی آرام و بستری مناسب برای جذب سرمایهگذاران حوزه گردشگری هستند.
عاقل منش، با بیان اینکه استان گیلان به عنوان یکی از قطبهای گردشگری ایران نام برده میشود، افزود: برای تحقق اهداف رویداد گردشگری گیلان ۲۰۲۰، کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر رشت با توجه به لزوم توجه به حوزه گردشگری و مصوبه شصت و سومین اجلاس مجمع مشورتی رؤسای کلانشهرها در نظر دارد تا عنوان گردشگری به این کمیسیون اضافه شود.
عبدالغفار شجاع، مسئول ستاد راهبردی گیلان ۲۰۲۰ ، با بیان اینکه موضوع برگزاری رویداد گردشگری گیلان از سال ۹۶ مطرح و مورد توافق نوبخت، رئیس سازمان برنامه ریزی و بودجه کشور نیز قرار گرفت و بلافاصله با هدف توسعه اقتصادی ستاد راهبردی در این زمینه تشکیل شد، گفت: تاکنون جلسات متعددی در این زمینه با حضور استاندار سابق گیلان، فرمانداران ۱۶ شهرستان استان و موسسه های مردم نهاد و علاقمند به حوزه گردشگری برگزار شده است.
وی افزود: همه مقدمات لازم برای برگزاری این رخداد اجتماعی- اقتصادی در حال اجرا است، در این راستا علاوه بر گردآوری یافته های پژوهشی همچنین در تلاشیم تا با برگزاری جشنواره ها و برنامه های بوم گردی زمینه و ساختار رویداد گردشگری ۲۰۲۰ گیلان را فراهم کنیم.
مسئول ستاد راهبردی گیلان ۲۰۲۰ تصریح کرد: شورای راهبردی این رویداد با حضور ۳۰نفر از افراد ذیربط تشکیل شده و این شورا زیر نظر نوبخت با هدف توسعه اقتصادی گیلان مشغول فعالیت و بستر سازی زیر ساخت های برگزاری گردشگری ۲۰۲۰ است.
سید هاشم موسوی ، رئیس پژوهشکده گیلان شناسی و عضو ستاد راهبری گردشگری ۲۰۲۰ ، با بیان اینکه تحقیق و پژوهش در عرصه فرهنگ و بوم و اقلیم و بهرهبرداری مناسب از امکانات بومی و محلی، ضرورت امروز انسان و جامعه امروز و توسعه سالم و پایدار است، گفت: اجرای طرحهای جدید پژوهشی و خدمات مشاورهای تخصصی مسئله محور، از جمله گردآوری اطلاعات و پژوهش برای برگزاری رویداد گردشگری یکی از اهداف مهم این پژوهشکده است ،
وی افزود: در راستای برگزاری رویداد گردشگری ۲۰۲۰ گیلان به همراه پژوهشگران توانمند و اعضای هیئت علمی دانشگاه ها در تلاشیم تا با گردآوری یافته های تحقیقی- پژوهشی و تأسیس بانک اطلاعات تخصصی در مورد بناهای تاریخی، مشاهیر، فرهیختگان، جاذبه های گردشگری، آداب و رسوم بومی -محلی در مراسم ها و مناسبت های خاص و همچنین سبک زندگی مردم استان در این بانک اطلاعاتی به همگان معرفی شود.
حمید آذرپور، معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری گیلان نیز، با بیان اینکه استان گیلان با داشتن جاذبههای طبیعی در همه ایام سال پذیرای هزاران گردشگر داخلی و خارجی است افزود: آمار گردشگران در ایام تعطیلات به چندین میلیون نیز میرسد، بنابراین برگزاری چنین رویداد بزرگی می تواند به معرفی هرچه بیشتر استان و همچنین جذب گردشگر در راستای توسعه اقتصادی کمک کرد.
وی، به طبیعت سرسبز، بناهای تاریخی و گردشگری، سواحل، ییلاقات، صنایع دستی، سوغات و غذاهای محلی استان اشاره کرد و افزود:بهره گیری از این ظرفیتها در جذب گردشگر و معرفی آنان به توریستها میتواند ضمن گردشگری پایدار به اشتغال و توسعه اقتصادی استان نیز کمک کند.
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری گیلان، از در اختیار قرار دادن اطلاعات از بناهای تاریخی و جاذبههای گردشگری استان به عوامل اجرایی رویداد گردشگری ۲۰۲۰گیلان خبر داد و گفت: با هدف بهره مندی هرچه بیشتر از پتانسیلهای استان در جذب گردشگر و رونق اشتغال و درآمد، با همه توان در تلاشیم تا با در اختیار قرار دادن اطلاعات و مجوز از بناهای تاریخی و گردشگری، آداب و رسوم، بازیهای بومی محلی، سوغات و غذاهای محلی هر منطقه به عوامل اجرایی این رویداد مهم اقتصادی – اجتماعی به توسعه روز افزون استان کمک کنیم.
حمید آذرپور افزود: در حال حاضر ۱۰۲ هتل، ۹۵ مجتمع تفریحی گردشگری و اقامتی، ۳۶۰ مجتمع پذیرایی بین راهی، ۳۳ هتل آپارتمان، هزار و ۶۲۵ خانه مسافر، ۵۸ سفره خانه سنتی و ۷۵ دفتر خدمات مسافرتی، ۴۹ مهمانپذیر، ۲۱ اقامتگاه بوم گردی، یک اسکله مسافربری دریایی و ۲۸ اسکله گردشگری دریایی، و ۲۰ مجتمع سرگرمی و تفریحی در گیلان آماده خدمات رسانی به گردشگران داخلی و خارجی هستند.
وی گفت: سواحل دریای خزر، کوه، جنگل، شهرک تاریخی ماسوله، قلعه رودخان، انواع تالاب به ویژه تالاب بین المللی انزلی، بازارهای محلی، محوطههای تاریخی همچون آق اولر و مریان تالش و مارلیک رودبار، روستای تاریخی انبوه در روبار، آبشارهای زیبا و پر آب مثل آبشار ویسادار رضوانشهر و لاتون آستارا، باغهای چای در شرق گیلان، بام سبز و تله کابین لاهیجان، مرقد مطهر سیدجلال الدین اشرف آستانه اشرفیه، موزههای گوناگونی، چون موزه میراث روستایی در رشت و منطقه نمونه گردشگری حیران آستارا، مهمترین جاذبههای گردشگری گیلان محسوب میشود.
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری گیلان تصریح کرد: چای، برنج، ماهی، زیتون، بادام زمینی، کلوچه، شیرینیها و نانهای محلی به ویژه رشته خشکار و نان برنجی، انواع غذاها و چاشنیهای محلی و همچنین صنایع دستی نظیر چادرشب، گلیم، حصیر و بامبو از معروفترین و مهمترین سوغاتیهای گیلان است.
انتهای پیام/م.ع