در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

دلایل چندگانه کاهش تیراژ کتاب به روایت یک ناشر

عابدینی مدیر مسئول انتشارات سفیر اردهال، از دلایل کاهش تیراژ کتاب و مشکلات امروز ناشران گفت.

دلایل چندگانه کاهش تیراژ کتاب به روایت یک ناشرحسین عابدینی مدیر مسئول انتشارات سفیر اردهال، در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص فعالیتش طی چند سال اخیر در حوزه صنعت نشر، گفت: من به عنوان ناشر ۱۰ سال است که در انتشارات سفیر اردهال شروع به فعالیت کرده ام. در ابتدا با حمایت وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی کتاب هایمان با تیراژ ۳ هزار نسخه به فروش می‌رسید.

وی افزود: اما طی چند سال اخیر فروش کتاب‌های ما به ۱۰ نسخه هم رسیده است؛ چون انتشارات ما تخصصی است و امکان چاپ بالای هزار و سرمایه گذاری کتاب برای فروش به مخاطب را ندارد. انتشارات ما مجبور است با وجود چنین مشکلاتی اغلب کار‌های خود را با تیراژ‌های محدود بر اساس نیاز بازار به چاپ برساند.

عابدینی با اشاره به دلایل کم شدن تیراژ کتاب ها، اظهار داشت: دلیل اصلی و عمده آن این است که هزینه‌های تولید، مخصوصا کاغذ که ۶۰ درصد هزینه تولید یک کتاب را پوشش می‌دهد، به شدت بالا رفته است. دلیل دیگر آن این است که تعداد مخاطبان و خوانندگان کتاب به شدت کاهش یافت. دلیل سوم آن هم حجم بالای کتاب سازی در بازار و به تبع آن کم شدن تیراژ کتاب‌هاست. همین امور باعث می‌شود که ناشران جرئت نکنند تیراژ کتاب‌ها را برای چاپ بالا ببرند.

مدیر مسئول انتشارات سفیر اردهال در خصوص ضرر دانلود کتاب از کانال‌های تلگرامی و صفحات مجازی، گفت: PDF‌ها در همه‌ی موارد نمی‌توانند جای کتاب کاغذی را بگیرند؛ چرا که کتاب‌هایی هستند که ارزش یک بار بیشتر خواندن را ندارند. در عوض کتاب‌های تخصصی و ضروری نیازمند آن هستند تا مخاطب مکتوب آن‌ را در اختیار داشته باشد.

عابدینی در پایان خاطرنشان کرد: انتشارات ما یک مجموعه ۲۰ جلدی کتاب دارد. بنده به عنوان ناشر هیچ وقت پی دی اف این کتاب را در صفحه مجازی منتشر نمی‌کنم؛ چرا که هزینه زیادی برای چاپ این کتاب صرف کرده ایم.

انتهای پیام/ 

چرا تیراژ کتاب‌ها پایین آمد؟

 

برچسب ها: ادبیات ، بازار نشر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار