مدیر اداره جهاد کشاورزی شهرستان بابلسر گفت: سوزاندن کاه و کلش جرم محسوب شده و متخلفان به دلیل تهدید علیه بهداشت عمومی و آلودگی هوا به مراجع قضایی معرفی خواهند شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، حمیدرضا رحمانی مدیر اداره جهاد کشاورزی شهرستان بابلسر گفت: هر ساله پس از برداشت محصولات کشاورزی، سوزاندن بقایای کاه و کلش برای آماده سازی زمین برای کشت دوم و از بین بردن علف‌های هرز به یک رفتار هنجار شکنانه‌ای تبدیل شده که آسیب جبران ناپذیری به کشاورزی و محیط زیست وارد می‌کند.

وی افزود: مدیریت جهاد کشاورزی بابلسر با نصب بنر، اطلاعیه، تشکیل کلاس‌های آموزشی برای کشاورزان در روستا‌ها و با استفاده از فضای مجازی اقدام به اطلاع رسانی گسترده در خصوص ممنوعیت آتش زدن کاه و کلش بعد از برداشت محصول کرد، ولی با وجود اقدامات انجام شده، باز هم شاهد سوزاندن کاه و کلش باقی مانده در مزارع از سوی کشاورزان هستیم.

رحمانی گفت: آتش زدن بقایای گیاهی علاوه بر فقیرتر شدن خاک از نظر مواد آلی، کاهش حاصلخیزی خاک، از بین رفتن حشرات مفید و شکارگر، باعث فشردگی خاک در اثر کاهش درصد مواد آلی و رطوبت خاک، کاهش تبادلات گازی خاک و کاهش جمعیت انواع میکروارگانیسم‌های خاک می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی بابلسر افزود: همه این موارد عملاً میزان باروری خاک مزرعه را در چند سال بعدی بشدت کاهش می‌دهد و هزینه‌ای به مراتب بالاتر به دنبال دارد.

رحمانی ضمن با توصیه به کشاورزان در خصوص عدم سوزاندن کاه و کلش مزارع بعد از برداشت گفت: طبق ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی، سوزاندن کاه و کلش جرم محسوب شده و متخلفان بدلیل تهدید علیه بهداشت عمومی و آلودگی هوا به مراجع قضایی معرفی خواهند شد.

وی از کشاورزان خواست که با به کارگیری تجهیزات و امکانات مناسب نسبت به استفاده بهینه از کاه و کلش برای خوراک دام یا برای افزایش بهره وری و بازدهی خاک اقدام کنند.

انتهای پیام/ م

برخورد با متخلفان محیط زیستی در مازندران

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۰۹:۴۳ ۰۶ مرداد ۱۳۹۸
قیمت کود، کارگز، ماشین آلات کشاورزی و غیره چندین برابر افزایش داشته ولی قیمت برنج چی؟؟!! سودش مال دلالهاست. چرا از کشاورزها حمایت نمی کنید.