رییس شبکه دامپزشکی شهرستان نهبندان گفت: دوره آموزشی آشنایی با بیماری‌های شتر در نهبندان برگزار می شود.

راه انجام رییس شبکه دامپزشکی شهرستان نهبندان در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ،گفت: جمع آوری، تجزیه و تحلیل اطلاعات در خصوص بیماری‌های هشدار دهنده به سازمان دامپزشکی کشور اجازه فراهم ساختن سازوکار‌های نظارتی و کنترل و پیشگیری از شیوع به هنگام این بیماری‌ها را میسر می‌سازد.

او افزود: این دوره آموزشی که با همکاری کمیته امداد امام خمینی (ره) و مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان و با شرکت ۱۶ نفر از شترداران شهرستان برگزار شد شرکت کنندگان با بیماری‌های مهم در شتر از قبیل آبله، بروسلوز و سورا آشنا شدند.

راه انجام  به بیماری آبله اشاره نمود و بیان کرد: بیماری آبله شتر متداول‌ترین بیماری ویروسی شتر است که بیماری موجب ضایعه پوستی روی لبها، پلک‌ها و نیز مخاط دهان و بینی و در موارد شدیدتر علایمی، چون تب، سستی و بی حالی، اسهال و بی اشتهایی ظاهر می‌شود و تاول‌ها در تمام بدن پخش می‌شوند.

رییس شبکه دامپزشکی شهرستان نهبندان با اشاره به اینکه در بحث انتقال بیماری بروسلوز در شتر یک مسئله مهم نیز حائز اهمیت است و آن هم نگهداری توام شتر‌ها در کنار نشخوار کنندگان کوچک آلوده به بیماری است که امکان انتقال بیماری به شتر را میسر می‌سازد، ادامه داد: علائم بیماری بروسلوز بصورت سقط جنین، کاهش باروری، تولد زودرس جنین، کاهش اشتها، لنگش مختصر و ریزش اشک دو طرفه در شتران تظاهر می‌کند.

راه انجام افزود: بیماری تریپانوزومیازیس (سورا) یکی از مهمترین بیماری‌ها در شتر می‌باشد این بیماری توسط انگل‌های کوچکی (تک یاخته‌ای به نام تریپانوزوم) که در خون زندگی می‌کنند ایجاد می‌شود و با تب متناوب و مداوم، کم خونی، لاغری، ادم و تورم پلک‌ها مشخص می‌شود.

رئیس شبکه دامپزشکی نهبندان گفت: در این دوره آموزشی علاوه بر اینکه بیماری‌های مهم شتر و راه‌های جلوگیری از شیوع بیماری‌ها در گله به شترداران آموزش داده شد بر جلوگیری از ورود شتر قاچاق و فاقد هویت بهداشتی به گله توصیه شد.

انتهای پیام / ط ا

برگزاری دوراه های اموزشی در دامپزشکی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.