رئیس اداره پارک ملی و پناهگاه حیات وحش قمیشلو گفت: حیات وحش قمشلو اصفهان یکی از قدیمی‌ترین باغ وحش‌های کشور محسوب می‌شود که در سال ۱۳۴۳ به عنوان منطقه حفاظت شده ثبت گردید.

مرتضی جوهری رئیس اداره پارک ملی و پناهگاه حیات وحش قمیشلو در گفت و گو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،گفت: حیات وحش قمشلو اصفهان یکی از قدیمی‌ترین و وسیع‌ترین باغ وحش‌های کشور محسوب می‌شود که در سال ۱۳۴۳ کانون شکار ایران این منطقه را به عنوان منطقه حفاظت شده اعلام کرد.

رئیس اداره پارک ملی و پناهگاه حیات وحش قمیشلو در ادامه بیان کرد: این منطقه با مساحت حدود ۱۱۳ هزار هکتار در ۴۵ کیلومتری شمال غرب شهر اصفهان قرار دارد که به دلیل دارا بودن ارزش زیستگاهی ویژه و به سبب وجود قلعه‌ها و بنا‌های مربوط به عصر قاجار حائز اهمیت است.

مرتضی جوهری گفت: این منطقه شامل کوه‌ها، تپه ماهورها و دشت‌های متعدد است و مهم‌ترین ارتفاعات منطقه عمر کوه، موستان، زنگاری، دم زرد، اتابکی دربند است و از چشمه‌های مهم این منطقه می‌توان، کرلیاس، کهوک، چاله آبی، مو، لاسیمان و از چاه‌های معروف به چاه محمودی، چاه خرسک، چاه میرزا بیک و چاه دم زرد اشاره کرد.

او با اشاره به اینکه پوشش گیاهی منطقه شامل انواع گیاهان بوته‌ای و درختچه‌ای و گونه‌های شاخص گیاهی منطقه می‌توان به انواع گون، بادام کوهی، خارشتر و جاشیر اشاره کرد که تاکنون ۳۴۴ گونه گیاهی متعلق به ۲۲۳ جنس و ۵۵ خانواده در منطقه قمشلو شناسایی و ثبت شده است.

رئیس اداره پارک ملی و پناهگاه حیات وحش قمیشلو در ادامه گفت: تعداد ۳۷ گونه پستاندار ۸۲ گونه پرنده، ۳۲ گونه خزنده و دو گونه دوزیست در این منطقه است که قوچ و میش اصفهان گونه شاخص جانوری منطقه قمیشلو محسوب می‌شود.

مرتضی جوهری گفت: از گونه‌های جانوری منطقه قمیشلو می‌توان به گرگ، کفتار، شغال، کل و بز، آهو، انواع جوندگان و انواع پرندگان بخصوص کبک، تیهو، دلیجه، عقاب صحرایی، عقاب طلایی، انواع چکچک و انواع چکاوک اشاره کرد.

او افزود: یکی از آثار باستانی واقع در این منطقه وجود قلعه قمشلو است که کنار قلعه صفوی بنا شده و داری ۱۲۰ فضای سنتی شامل اتاق ها، تالارها ،صحن، شاه نشین، حرمسرا، مطبخ، اصطبل، محل اسکان رعایا و باغبانان و باغ بزرگی در سمت شرقی قلعه است.

انتهای پیام/ی
 

قمیشلو، زیستگاهی تاریخی با گونه‌های ناب گیاهی و جانوری

برچسب ها: حیات وحش ، محیط زیست
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار