مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: سند کاهش آلودگی هوا در استان بوشهر با همکاری سازمان محیط زیست، وزارت نفت و منطقه اقتصادی پارس نهایی شده و در حال ارائه به دولت است.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، فرهاد قلی نژاد در کارگاه آموزشی منطقه‌ای سنجش دی اکسین و فوران‌ها از خروجی صنایع که در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس برگزار شد، عنوان کرد: موضوع محیط زیست در منطقه به عنوان یک مسئله بین المللی و فرامرزی قابل توجه است و بی شک معاهدات منطقه‌ای در این زمینه می‌تواند نقش بسیار مهمی را ایفا کند.

وی افزود: صلح و همزیستی کشور‌های یک منطقه بسیار امر مهمی برای حفظ محیط زیست به شمار می‌رود و از همین رو این همکاری‌های منطقه‌ای بسیار مغتنم خواهد بود و معاهده چند منظوره بین المللی بازل نیز در همین زمینه می‌تواند موثر باشد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر تاکید کرد: ضرورت کنترل و مدیریت آلاینده‌های آلی پایدار به این دلیل است که این آلاینده‌ها با پایداری در محیط زیست وارد چرخه‌های طبیعی شده و موجب عوارض و بیماری‌هایی از جمله سرطان و تولد نوزادان ناقص الخلقه می‌شوند، آلاینده هایی، چون کلردان، دیوکسین‌ها و فوران‌ها منابعی هستند که ایجاد آلودگی می‌کنند.

قلی نژاد ادامه داد: کنوانسیون استکهلم به دنبال همکاری کشور‌ها با یکدیگر برای کاهش این آلایندگی‌ها است، تا این آلایندگی‌های پایدار را در حد استاندارد نگه داشته و از ورود آن‌ها به محیط زیست جلوگیری کنند.

وی بیان کرد: مهمترین محور‌های این کنوانسیون بر روی آلاینده‌های آلی پایدار از جمله آفت کش‌ها و سموم موجود است.

این مسئول محیط زیستی با اشاره به اینکه این موضوع در کشور ما نیازمند توجه بیشتری است، گفت: یکی از منابعی که این آلاینده‌های پایدار را تولید می‌کنند منابع احتراقی در صنایع نفت و گاز هستند که ناشی از سوختن مشعل‌ها در محیط و یا دستگاه‌های زباله سوز نصب شده در پتروشیمی‌ها می‌باشند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست بوشهر تصریح کرد: با توجه به سمی بودن این آلاینده‌ها و آلوده شدن محیط این منابع باید مدیریت شوند.

قلی نژاد عنوان کرد: این کارگاه آموزشی برای توانمندسازی و ارتقاء توانمندی فنی کارشناسان کشورمان به ویژه در منطقه ویژه اقتصادی پارس به عنوان یک منطقه مهم که نیازمند کنترل آلودگی است برگزار شده، و ما شاهد حضور کارشناسان خارجی برای همکاری‌های منطقه‌ای در زمینه افزایش مهارت‌های فنی پایش و اندازه گیری و در نهایت مدیریت این آلایندگی‌ها هستیم.

وی ادامه داد: طبق مصوبه دولت کارگروه کمیته ملی کاهش آلودگی هوا در شهر‌های جنوبی استان بوشهر تشکیل شده و دستور کار این کمیته تدوین سند ملی کاهش آلودگی هوا در استان به ویژه در منطقه ویژه اقتصادی پارس در شهرستان‌های کنگان و عسلویه است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست بوشهر یادآور شد: این سند با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست، وزارت نفت و منطقه اقتصادی پارس نهایی شده و اکنون در حال ارائه به دولت است.

قلی نژاد افزود: این سند تعهداتی در خصوص کاهش آلودگی‌های منطقه ایجاد می‌کند و امیدواریم  یک ماه آینده با تشکیل جلسه دولت مصوبات خوبی در زمینه کاهش آلودگی به تصویب برسد.

این مقام مسئول تصریح کرد: مهمترین محور کاهش آلودگی بر روی مشعل‌ها، انبار‌های گوگرد و ضایعات و پسماند‌هایی است که می‌توانند عامل آلودگی هوا باشند. همچنین در این سند به کنترل آلودگی‌ها در مجتمع‌های پالایشگاهی و پتروشیمی و محیط زیست دریایی و کاهش آلودگی در دریا نگاه ویژه‌ای شده است.

وی افزود: عمده اقدامات این سند در سه سال زمان بندی شده که در صورت همکاری دستگاه‌ها اقدامات خوبی صورت پذیرفته و مردم شاهد کاهش و رفع آلودگی هوا در منطقه خواهند بود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر با تاکید بر استمرار کاهش آلایندگی، گفت: با مصوبه دولت در اسفند ۹۷ مجوز پایش زیست محیطی عسلویه و کنگان را دریافت کرده ایم و ابلاغ اعتبار نیز صورت گرفته است و در حال پیگیری برای اجرای فاز اول مرکز پایش در عسلویه و کنگان هستیم.

قلی نژاد عنوان کرد: امیدواریم با استقرار این مراکز رصد هوا و پایش آلودگی، به خوبی انجام گیرد و با داده‌های ایجاد شده در تصمیم گیری‌های خود بر روی مناطق آلوده تمرکز بیشتری داشته باشیم.

کارگاه آموزشی منطقه‌ای «سنجش دی اکسین و فوران‌ها از خروجی صنایع» با حضور نمایندگانی از کشور‌های عراق و افغانستان و همچنین مدیران و کارشناسان محیط زیست صنایع مستقر در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس ۶ و ۷ مرداد برگزار شد.

منبع ایسنا

انتهای پیام/ک

آلاینده‌های آلی پایدار سرطان زاست

برچسب ها: محیط زیست ، وزارت نفت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.