به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج ،با اشاره به اینکه بلوط ریشه در فرهنگ و تاریخ این سرزمین دارد،گفت: این درخت میراث ملی زاگرس بوده که دیر رشد میکند و دیر میوه میدهد، اما خوب مقاومت میکند.
وی ارزش اکولوژیک هر درخت بلوط را ۲۵۰ هزار دلار برآورد شده است، افزود: این درخت استوار و مقاوم بوده و حتی از بیماریها و ناملایمات در صورت نبود دخالت انسان جان به در میبرد.
سجادیان با تاکید بر اینکه قطع هر درخت در زاگرس بحران بوده و ما شرمسار این همه بیتفاوتی و بیرحمی در زمینه قطع درختان بلوط در دنا هستیم، ادامه داد: هر توسعهای باید در هماهنگی با طبیعت و حفظ طبیعت باشد.
دبیر تشکل فعال نهضت سبز زاگرس با بیان اینکه پروژهها باید ارزیابی محیط زیستی داشته باشد، خاطرنشان کرد: جاده یاسوج به سیسخت نیاز به ۴ بانده شدن ندارد بلکه جادهای بوده ارتباطی بین شهر یاسوج و سیسخت که بار ترافیکی خاصی ندارد به جز روزهای تعطیل تابستان که مسافران به این شهر مسافرت میکنند.
سجادیان با بیان اینکه شهر سیسخت مقصد طبیعت گردان است، افزود: سئوالی که باید پرسید به چه دلیل باید در قلب دنا و زاگرس جادهای که بار ترافیکی زیادی ندارد باید چهار بانده شود؟.
دبیر اجرایی تشکل نهضت سبز زاگرس با طرح این پرسش که مشکلات این جاد برای ایمنی بیشتر چیست و چرا در روزهای گرم سال این جاده مقصد جدید گردشگران است، بیان کرد: در دل طبیعت جاده احداث میکنیم، درختهای چند صد ساله را قطع میکنیم تا مردم به طبیعت گردی بپردازند و طبیعت را مشاهده کنند و البته این با شعارهای طبیعت دوستی ما مغایرت دارد.
سجادیان خاطرنشان کرد: لذت مسیر گردشگری به جاذبههای طبیعی و پوشش گیاهی و جاده کوهستانی است، گردشگری ما باید به سمت گردشگری سبز و مسئولانه برود که حفظ محیط زیست اولویت اصلی باشد، اما با چهار بانده کردن و قطع صدها درخت، این اصول توسط مسئولان نادیده گرفته میشود، سی سخت شهر، برف و چشمه و آب بوده و وقتی درختی درختی نباشد، چشمهای نیست، آب هوای خنکی برای مسافرت نیست.
وی با طرح این سئوال که چهار بانده کردن مسیری ۳۰ دقیقهای با قطع صدها درخت بلوط با چه هدفی انجام میشود، افزود: به جای افزایش باند مسیری که بار ترافیکی آن در ایام خاص و در سه ماه سال و فقط در روزهای تعطیل بیشتر نیست باید به فکر رفع نقاط حادثهخیز و ایمنسازی آن باشیم.
انتهای پیام/پ